کاظمی، شرکت‌های دانش بنیان را محلی مناسب برای بروز عینی توان و قابلیت‌های علمی و پژوهشی اجتماع نخبگانی دانست.

کاظمی؛ نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی و نماینده مردم پلدختر در مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، اتکای اقتصادی به درون را امری ضروری دانست و گفت: اقتصاد کشور نباید به‌گونه‌ای باشد که کشورهای سلطه‌گر از آن به‌عنوان اهرم‌فشار در مناسبات بین‌المللی استفاده کند.

وی افزود: تجربه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در گذشته، تحقق اقتصاد مقاومتی را برای رشد و توسعۀ کشور ناگزیر می‌کند. اقتصادی که بر داشته‌های بومی تأکید داشته و درون‌زا است اما در مقابل فشارهای بیرونی بیشترین مقاومت را دارد.

کاظمی ادامه داد: رفع نیازهای اساسی با افزایش و به‌کارگیری توان تولید داخلی و همچنین شکوفایی پایدار اقتصاد کشور ازجمله مواردی است که می‌تواند کشور را به‌سمت هدف معین سوق دهد. لازم به ذکر است نگاه به درون به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست. 

نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس، نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد را مهمترین رکن ارتقاء توان تولیدی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: کشور در تربیت نیروی‌انسانی متخصص خوب عمل کرده بطوریکه امروزه جایگاه خود را در جهان به‌خوبی تثبیت کرده است اما متأسفانه در به‌کارگیری این نیروی‌ مهم عملکرد مناسبی صورت نگرفته است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس ادامه داد: واقعیت این است که دانشگاه بر اساس نیازهای واقعی موجود در کشور، دانشجو جذب و تربیت نکرده است.

به‌عبارت دیگر نظام‌آموزش‌عالی کشور آنگونه که باید، کاربردی نبوده است. در برخی رشته‌ها بیش از نیاز دانشجو تربیت شده است و در برخی رشته‌ها کمبود نیروی‌متخصص حس می‌شود. این روند به‌دلیل فاصله داشتن و آشنا نبودن دانشگاه با محیط واقعی تولید و اشتغال است. از سوی دیگر برخی دانشگاه‌ها نیز با تفکر مدرک‌گرایی امر آموزش را ابزاری برای فعالیت اقتصادی و درآمدزایی قرار دادند.

وی در ادامه تفکر دانش‌بنیان و شرکت‌های مربوطه را راهی مناسب برای بروز عینی توان و قابلیت‌های علمی و پژوهشی اجتماع نخبگانی دانست و گفت: این شرکت‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، با ارتقاء کمّی و کیفی تولیدات خود، تولید ناخالص ملی را افزایش می‌دهند و زمینه‌ساز رونق پایدار اقتصادی خواهند بود.

کاظمی خرید کالای ایرانی توسط بازار بومی را از ضروریات رونق اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و گفت: این اقدام علاوه بر مباحث اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز، در تداوم و پایداری اشتغال نیز تأثیرگذار است؛ البته در کنار این مهم، جلوگیری از واردات غیرقانونی و بی‌رویه نیز حائز اهمیت است. از سوی دیگر تولیدکننده نیز باید بداند تنها با تکیه بر تبلیغات و فرهنگ‌سازی نمی‌توان در بازاررقابت به موفقیت برسد.

نایب‌رییس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس در پایان اقتصاد پویا را یکی از ارکان امنیت کشور دانست و خاطرنشان کرد: امروزه ارتباط تنگاتنگی میان اقتصاد و امنیت کشورها وجود دارد. به‌طوریکه کشورهایی که اقتصاد پویا و توسعه‌یافته‌ای دارند کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. به‌همین دلیل کشور برای حفظ جایگاه سیاسی خود در منطقه و جهان نیازمند رشد اقتصادی است.