در سال ۲۰۰۷، یکی از کاوشگران ناسا در مریخ، به اسم Sprit، عکس هایی با زمین مخابره کرد که ساختار سیلیکا ی جالبی را در سیاره ی سرخ نشان می داد. در آن زمان محققان بر این عقیده بودند که این ساختار های انگشت مانند، به شکل طبیعی رخ می دهند. تا این که دو زمین شناس از دانشگاه ایالت آریزونا ساختار های مشابهی روی زمین کشف کردند.

🔹به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دو زمین شناس به نام های Steven Ruff و Jack Farmer  در چشمه های آب گرم شیلی، ساختار های انگشت مانندی از سیلیکا پیدا کردند که توسط میکرو ارگانیسم ها تشکیل شده اند. این قسمت از شیلی به دلیل ارتفاع زیاد، رسیدن اشعه های ماورا بنفش و تغییرات دمایی زیاد،  به عنوان بهترین مشابه شرایط مریخ در زمین شناخته شده است. این دو زمین شناس یافته های خود را با عکس های گرفته شده از مریخ تطبیق دادند و می گویند این ساختار ها شبیه ترین ساختار های روی زمین به عکس های مخابره شده از منابع سیلیکا ی مریخ اند.

🔸این ساختار ها قبل از این زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. حال که دانشمندان کشف کردند که میکروب ها در تشکیل این ساختار ها دخیل بوده اند، بر این عقیده اند که ساختار های سیلیکایی در مریخ نیز به صورت مشابهی تشکیل شده اند.

🔹هنوز مطالعات بسیاری برای تشخیص این موضوع نیاز است و تنها با داشتن یک عکس نمی توان در این مورد نظری داد. اما نتایج این تحقیقات باعث می شود بدانیم قدم بعدی برای مطالعه ی سیاره ی مریخ را به کدام سمت برداریم.