پرویز کرمی گفت: فضای پرنشاط کارآفرینی و نوآوری ایجاد شده توسط جوانان متخصص و تحصیل کرده که در قالب زیست بوم کارآفرینی از سوی معاونت علمی و فناوری طی این سال‌ها پیگیری، فرهنگ‌سازی و ترویج می‌شود،  به خوبی و با نگاهی نو در این مستند کارآفرینی ظهور و بروز یافته است.

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مستند پازلی‌ها که دغدغه‌ها و پیچ و خم‌های مسیر ایجاد یک کسب و کار فناورانه و نوپا توسط چند دانشجوی جوان را روایت می‌کند، در بخش جنبی دهمین جشنواره مستند سینماحقیقت نمایشی موفق داشت.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این مستند را گامی در ترویج فرهنگ کسب و کارهای نوین و خلاقانه میان جامعه به خصوص قشر جوان و دانشجو دانست و ابراز کرد: فضای پرنشاط کارآفرینی و نوآوری ایجاد شده توسط جوانان متخصص و تحصیل کرده که در قالب زیست بوم کارآفرینی از سوی معاونت علمی و فناوری طی این سال‌ها پیگیری، فرهنگ‌سازی و ترویج می‌شود،  به خوبی و با نگاهی نو در این مستند کارآفرینی ظهور و بروز یافته است.

روایتی صادقانه و بی اغراق از فراز و نشیب‌های یک استارت‌آپ

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، مستند «پازلی‌ها» را آغازی برای ورود فیلم‌سازان حرفه‌ای مستند به حوزه کارآفرینی و فناوری دانست و افزود: همچنانی که به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و کارآفرینی و واحدهای نوآوری روزبه‌روز افزوده می‌شود، شاهد ظهور گفتمان و فرهنگ این حوزه در سطح جامعه در حال ترویج و همه‌گیری آن هستیم و هم‌اکنون  از صدا وسیما تا مطبوعات خصوصاً شبکه‌های اجتماعی به نیاز و ضرورت‌هایی چون کسب و کارهای نوآورانه کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان پی برده‌اند؛ خوشبختانه در حوزه تولید محتوا و آثار دیداری و شنیداری به خصوص در عرصه سینمای مستند شاهد انعکاس این ضرورت‌ها هستیم.

کرمی، وجه بارز این مستند را روایتی زیبا و صادقانه از فراز و نشیب‌های یک کار فناورانه و نوآورانه، بیان اهمیت نقش راهبری، کار گروهی در عین واقع‌نگری دانست و عنوان کرد: پازلی‌ها در ره آوردی خوب با بهره‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های در دست هنر-صنعت سینما بدون بزرگ‌نمایی، بیان شعاری و قهرمان‌پروری صرف توانسته ضمن بیان سختی‌ها و مواجه با چالش‌های فرارو، روند رشد و نمو یک کسب و کار نوین و نوپا را از زبان چند جوان دانشجو که دل در گروی این حقیقت داشتند بیان کند که همین موضوع به باورپذیری و همزادپنداری با محتوای این مستند موفق کمک کرده است.
سازندگان به فضای کسب و کار و نوآوری مسلط بوده‌اند

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: مشاروان، حامیان و کارگردان مجموعه نشان دادند به موضوع تسلط خوبی دارند و کارگردان خوش‌فکر نیز توانسته است از تکنیک‌ها و ابزارهای سمعی بصری به نحو احسن استفاده کند تا در قالب  هنر، ضرورت و جدیت موضوع کسب و کارهای نوین و نوآور را به جامعه هدف که نخست دانشجویان و جوانان جویای کار و سپس دیگر اقشار جامعه منتقل کنند.

کرمی با بیان این‌که بهره‌مندی سازنده از امکانات بخش خصوصی اقدام خوبی است که می تواند به عنوان یک الگو فراروی جامعه قرار بگیرد، افزود:کاری که این گروه در بهره‌مندی از توانمندی بخش خصوصی بدون استفاده از کمک‌های سازمانی انجام داده است ستودنی است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حمایت‌های معاونت علمی و فناوری در حوزه تشکیل و ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان و رویدادهای کارآفرینانه نوآور فرهنگ‌سازی و ترویج زیست‌بوم فناوری در کشور را بخشی از فرآیند اقدامات در دست انجام برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری  برای ایجاد بسترهای لازم فرهنگی و حمایت از تولیدات این حوزه از جمله آثار دیداری و شنیداری آماده است.

وی افزود: معرفی کسب و کار فناورانه محور این مستند، از کسب و کارهای فناورانه بیرجند یکی از شهرهای نخبه پرور و دانشگاهی کشور است که توسط معاونت علمی و فناوری در قالب برگزاری رویدادهای استانی و رویدادهای کارآفرینی و حمایت های بنیادهای نخبگان استان و پارک‌های علم  و فناوری مورد حمایت قرار می‌گیرند.

نمایش تلاش جوان‌ها برای شکل دادن کسب و کارشان از دغدغه‌هایم است

مهدی گنجی، کارگردان مستند «پازلی‌ها» با اشاره به تلاشش برای نشان دادن تلاش افراد به خصوص جوان ها رد ایجاد کسب و کارهایشان گفت: تلاش می‌کنم امید و پشت‌کار آدم‌هایی که برای دست‌یابی به آرزوهایشان انگیزه دارند را به تصویر بکشم زیرا باور دارم که با بازگو کردن انگیزه و همت این افراد می‌توان جامعه را به تلاش برای ساخت و شروع زندگی نو تشویق کرد

گنجی با بیان این‌که جامعه نیازمند دیدن الگوهای موفق کسب و کار و تلاش برای موفقیت است، نقش اثرگذار حمایت‌های فرهنگی و ترویجی در شکوفایی توانمندی‌های جوانان کشور را از راه نمایش درست الگوهای یادآور شد و افزود: مهم‌ترین اقدامی که نهادهای متولی و دست‌اندرکار می‌توانند صورت دهند، حمایت از شکل‌گیری، معرفی و ترویج الگوهایی است که تجربیات، موفقیت‌ها و ناکامی‌هایشان می‌تواند زمینه را برای ترغیب جوانان به فعالیت در عرصه کسب و کارهای نوپای خودشان فراهم کند.

کارگردان آثاری چون «من می‌خوام شاه بشم» با بیان به این‌که هر ایده‌ی نوآورانه‌ای پذیرا و قابل اجرا است، به عبارت دیگر رویاها دست‌یافتنی هستند ادامه داد: در این فیلم شور جوانی و انگیزه‌ی بی‌نظیر چند جوان زیر 30 سال ایرانی که توانسته‌اند با ایجاد کسب‌وکار خلاقانه چندین شغل ایجاد و زندگی شهروندان ایرانی را با کیفیت‌تر و بهتر کنند به تصویر کشیده شده است.

سعی کردیم چالش‌هایمان را بی کم و کاست بیان کنیم

پروژه مستند «کارستان» کاری است پیرامون تلاش کسانی که در رویارویی با چالش‌های بسیار، موفق شده‌اند کسب و کار خود را شکل‌دهی کنند، هدایت و رشد دهند که ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای با ارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد.

«پازلی‌ها» به گفته 4 دانشجوی طراح استارت‌آپ پازلی، رنگ و بوی دیگری دارد که نمی‌خواهد صرفاً یک الگوی موفق و جا افتاده را روایت کند و تلاش می‌کند به بیان تلاش و استمرار چند دانشجو برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارند، یعنی راه‌ انداختن یک کسب و کار فناورانه بپردازد.

از نگاه مصطفی لطفی پازلی‌ها متفاوت از الگوی دیگر مستندهای این پروژه و روایت معمول از معرفی یک کارآفرین یا کسب و کارش، روایت موفقیتی نمایان از یک برند شناخته شده یا شکل‌گیری و ماندگار شدن یک کسب و کار سنتی یا نو نیست؛ بلکه تکاپوی چند دانشجوی علاقمند است که می‌خواهند در مسیر برند شدن و ایجاد یک کسب و کار خود موفق باشندو علیرغم دردسرها و چالش‌های فراوانی پیش روی دارند دست از تلاش بر نمی‌دارند.

مصطفی لطفی، یکی از 4 دانشجوی سازنده اپلیکیشن‌ساز پازلی می‌افزاید: در این مستند تلاش کردیم با بیان بی کم و کاست دغدغه‌ها، اختلاف‌ها و معضلاتی که در مسیر راه انداختن استارت‌آپ پازلی با آن روبه‌رو شدیم، بگوییم تلاش و پیگیری برای رسیدن به هدف ، مهم‌ترین چاره رشد و پا گرفتن یک کار استارت‌آپی است

وی به حمایت معاونت علمی و فناوری در ادامه حرکت کسب و کارهای نوپا اشاره کرد و گفت: کاری را آغاز کردیم که به آن علاقمند بودیم اما سرمایه هنگفت و پشتوانه خاصی برای ادامه ان نداشتیم، اما در ادامه مسیر خود به تدریج این ایده را به یک کسب و کار هرچند کوچک بدل کردیم و در ادامه نیز وارد مسیر حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از استارت‌آپ‌ها شدیم که برگزاری رویدادهای کارآفرین و استارت‌آپ ویکند به ما در ایجاد انگیزه لازم کمک کرد.

به گفته این فعال فناور، پازلی ایده‌ای نوآورانه بود که در ذهن چند جوان دانشجوی بیرجندی در حوزه برق و IT پدیدار شد و حضور در استارت‌آپ‌ ویکندها آن را به یک دغدغه جدی بدل کرد.

وی افزود: در واقع موضوع فیلم پازلی نیست، بلکه روایت چند جوان دانشجوی بیرجندی که تلاش می‌کنند کسب و کار فناورانه نوپای خود در حوزه IT را به راه بیندازند ولی به چالش‌های جدی بر می‌خورند، می‌تواند به دانشجویان و جوانان دیگری که می‌خواهند در این مسیر قدم بگذارند کمک کننده باشد.

گفتنی است، مستند «پازلی ها» از «سری فیلم‌های مستند کارستان» با طراحی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و همکاری فیلمسازان مستند از زندگی و حرفه‌ی کارآفرینان موفق ایرانی ساخته شده است و در بخش «جنبی» دهمین دوره جشنواره سینما حقیقت که این روزها در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است به نمایش در آمد.

علی‌رغم وجود فضای جدی و تنگاتنگ رقابتی میان مستندسازان حاضر در جشنواره سینما حقیقت این مستند با استقبال چشمگیر مخاطبان همراه بود، به طوری‌که بخش عمده‌ای از حاضران در سالن به دلیل ازدحام جمعیت ایستاده بودند و در پایان با تشویق‌های خود سازندگان و دست‌اندرکاران را تحسین کردند.
این استقبال از روایت 4 جوان دانشجو که توانسته‌اند با ایجاد کسب‌وکار خلاقانه خود در حوزه فناوری IT راهی جدید آغاز کنند نشان داد موضوع کسب و کارهای نوپا، اشتغال دانشجویان و اقتصاد دانش‌بنیان موضوعاتی هستند که جامعه روی توجه خود را به سمتشان گردانده است.