صنایع خلاق و فرهنگی با همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی پا به عرصه آزمایشگاه‌ها می‌گذارد.

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در راستای بسترسازی توسعه صنایع خلاق، با همکاری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فرآیند شناسایی آزمایشگاه‌های این حوزه را آغاز کرده است.

با توجه به عدم اطلاع اکثر آزمایشگاه‌های فعال در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی از امکانات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و افزوده شدن حوزه‌های فناوری نرم به این شبکه، نشستی به منظور اطلاع‌رسانی و ورود آزمایشگاه‌های حوزه فناوری نرم به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی برگزار شد.

این نشست با حضور رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، مدیران آزمایشگاه‌های حوزه فناوری‌های نرم و به میزبانی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار شد.

سیدمحمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این نشست گفت: در بسیاری از کشورها سهم GDP صنایع خلاق تا 10 هم می‌رسد و این صنایع می‌توانند در کشور ما نیز بسیار فرصت ساز باشند.

وی با اشاره به این نکته که خصوصیاتی در این زمینه توسط معاونت علمی احصا می‌شود و به عنوان ویژگی‌های علت توجه کشور به این دسته فناوری‌ها برشمرده می‌شود گفت: از جمله علت توجه به این فناوری‌ها کوتاه بودن بازخورد آن است. در بازده زمانی شش ماه تا یک سال می‌توان محصول را به بازار عرضه کرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی نکته دیگری که از این دسته فناوری‌ها احصا می‌شود این است که سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در این عرصه بسیار کمتر از عمده حوزه فناوری‌های سخت است.

وی تاکید کرد: حدوداً به طور متوسط میان 50 تا 100 میلیون تومان هزینه ایجاد یک شغل در حوزه صنایع فرهنگی است. در صورتی که در حوزه‌های دیگر این عدد به طور میانگین بین 200 تا 500 میلیون تومان و در صنایع سنگین و پتروشیمی این اعداد به نزدیک یک میلیارد تومان می‌رسد.

سجادی نیری امکان ایجاد اشتغال برای بنگاه‌های کوچک را یکی از مزیت‌های این حوزه دانست و افزود: ایجاد اشتغال در حوزه‌ای مانند پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار عظیم است که در نهایت به اشتغال بیش از 100 نفر منجر می‌شود. اگر به صورت میانگین نیازمند هزینه کرد 500 میلیون تومان برای هر شغل باشیم، این رقم حداقل سرمایه‌گذاری هر حوزه برای اشتغال است. اما در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم این ایجاد اشتغال با 3 تا 5 نفر امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها باید توان کشور بسیج شود تا اتفاقی در حوزه مورد نظر بیافتد. اما در حوزه فناوری‌های نرم نیروهای فعال شده‌ای داریم که باید برای حفظ آنها تلاش کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با اشاره به این که این موضوع تا حدی پیچیده است، گفت: نحوه تجاری‌سازی این ایده‌ها نکته‌ای است که دانشگاه‌ها در حال پردازش آن هستند و مورد بررسی قرار می‌گیرد و در دنیا هم این مباحث جدید  محسوب می‌شود.

بهترین زمان ورود به حوزه صنایع خلاق، امروز است

وی زمان کنونی را فرصت مناسبی برای ورود به حوزه صنایع خلاق دانست و گفت: همان‌طور که ایران در حوزه نانو با ورود به‌موقع به این علم توانست سرآمد شود، در این عرصه نیز بهترین موقع ورود، امروز است و اگر برای تلاش بیشتر دست روی دست بگذاریم ، فردا دیر خواهد شد.

سجادی نیری افزود: در شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در تلاش هستیم بخش‌هایی که صاحب اولویت هستند و می‌توانند به توسعه این فناوری کمک کنند را در اولویت قرار دهیم. یکی از این نیازمندی‌ها حوزه آزمایشگاهی است.

وی توضیح داد: بنابر تجربه‌ای که پیش از این در ستاد نانو معاونت علمی شکل گرفت و بعد به سایر حوزه‌های فناوری انتقال پیدا کرد، در تلاش هستیم همین روش را در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به خدمت بگیریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ادامه داد: در این جلسه در نظر داریم فعالین حوزه آزمایشگاه‌ها که موضوع فعالیت آنها نزدیکی بیشتری با موضوع فناوری‌های نرم دارد را با ساز و کارهای موجود در شبکه آزمایشگاهی آشنا کنیم تا با حفظ چهارچوب‌های مورد نظر به این شبکه آزمایشگاهی متصل شوند.