مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما گفت: توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای دانش‌بنیان نیازمند یک بازساخت اساسی در فرهنگ عمومی جامعه است تا رویکرد از خودگذشتگی جایگزین فرهنگ منفعت جویی شخصی شود.

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سید امیرسیاح مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما با اشاره به ضرورت بازساخت فرهنگی اجتماعی و محکم ساختن پایه‌های لغزان فرهنگی به منظور  توجه مردم به تولید داخلی در تمامی عرصه‌ها گفت: توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای دانش‌بنیان نیازمند یک بازساخت اساسی در فرهنگ عمومی جامعه است تا رویکرد از خودگذشتگی جایگزین فرهنگ منفعت جویی شخصی شود.

سیاح، کم‌اعتنایی عمومی و رسانه‌ها به دستاوردهای داخلی را ناشی از انحراف فرهنگ عمومی جامعه به سمت حرص و منفعت‌جویی شخصی دانست و افزود: در سال‌های گذشته منافع شخصی، عامل اصلی تصمیم‌گیری های مردم نبود اما به مرور زمان نگاه عمومی جامعه از مسیر صحیح خود خارج شده است که می‌بایست با توجه جدی دولت و رسانه‌ها، این رویکرد نادرست اصلاح شود.
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پایش» ادامه داد: نیازمند انقلابی فرهنگی در عرصه اجتماعی هستیم که اولویت‌بخشیدن به توانمندی‌ها و منافع عمومی و نیز توجه به اصول و ارزش‌ها لازمه آن است.

وی ضعف رسانه‌ها در نپرداختن به موضوع مهم حمایت از تولید دانش‌بنیان ایرانی را نیز ناشی از فرهنگ یادشده دانست و افزود: این که چرا رسانه ها کم‌تر به این موضوع مهم می‌پردازند و در عمل رفتارهای ما به حمایت از تولید ملی منجر نمی‌شود، ناشی از چند عامل مؤثر است که مهم‌ترین آن فرهنگی است.

مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما با تاکید بر نقش دولت در ریل‌گذاری فرهنگی جامعه به در مسیر اهمیت بخشیدن به توانمندی داخلی افزود: باید با حرکت مردم در مسیر صحیح ریل‌گذاری شده از سوی سیاست‌گذاران و  مدیران، جامعه به سوی این ارزش توجه یابد  و در صورت حرکت در این مسیر جشنواره‌هایی همچون ایران‌ساخت نیز با گام‌های فرهنگی خود اثرگذار هستند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، «کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیانحمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.