اعلامیه جهانی حقوق بشر، پیمانی بین‌المللی است که ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان_ملل_متحد در پاریس به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این اعلامیه نتیجه ی مستقیم جنگ_جهانی دوم بود و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند را به ‌صورت جهانی بیان می‌داشت. #حقوق_بشر به حقوقی گفته می‌شود که همگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آن برخوردارند.

این اعلامیه ی سی ماده ای حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌ بشریت در سراسر زمین را مشخص کرده‌است.

در دومین ماده ی این اعلامیه آمده است که: ''همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب ، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، دارایی، [محل] تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادی های مطرح در این «اعلامیه» اند...'' و بلافاصله در ماده ی سوم آن بر حق ''زندگی، #آزادی و امنیت'' همه انسان ها تاکید شده است.

حقوق بشر را اکثر کشورهای جهان امضا کرده اند و سعی در تطابق وضعیت داخلی خود با آن دارند. به رغم آنکه کشوری مثل #آمریکا در راس اکثر جنگ افروزی ها و برنامه های دخالت جویانه علیه تمامیت ارضی کشورهای مختلفی چون عراق، افغانستان، لیبی، یمن، مصر، ویتنام، کوبا، ونزوئلا، چین و... بوده است اما بارها با استفاده از قدرت خود توانسته علیه سایر کشورها ادعاهای ضدحقوق بشری طرح نماید و با استفاده از لابی های گسترده، آنها را به تصویب رساند.

جنگ های اخیر و آتش افروزی های گسترده در منطقه، بخشی از اقدامات ضدبشری آمریکاست که به عیان ترین شیوه ممکن، اقدامات خلاف نص صریح اعلامیه حقوق بشر را سازماندهی کرده است.

حاکمیت آمریکا در اقدام اخیر خود با بدعهدی برجام را که حاصل تلاش جمعی از متخصصان وزارت امور خارجه بود، در همان دولتی که تصویب شده بود با شعبده_بازی از طریق کنگره نقض کرد. خیلی ها تصور می کردند برجام توسط دولت ترامپ پاره می شود، اما همانطور که پیشتر نوشتم تفاوت آنچنانی بین این دو گروه وجود ندارد.

تحریم هایی که مقام_معظم_رهبری ، آنها را وحشیانه و خلاف حقوق اولیه بشر نامیدند، سال هاست از طرف آمریکا و هم پیمان هایش به مردم ایران اعمال می شود و هیچکس نیست بپرسد: حقوق بشر کجاست؟!