نشست
هماندیشی شورایراهبردی برنامۀ ملی شهاب با کمیتهعلمی این برنامه، با
حضور معاون برنامهریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد ملی نخبگان
برگزار شد.
به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست هماندیشی شورایراهبردی و کمیتهعلمی برنامۀملیشهاب، با حضور دکتر
غلامعلی منتظر؛ معاون برنامهریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد
ملی نخبگان برگزار شد. در این نشست، منتظر با اشاره به اینکه
برنامۀملیشهاب در سال جاری بهطور همزمان برای پایههای چهارم، پنجم و
ششم ابتدایی در حال اجرا است، گفت: این برنامه در 200 منطقه آموزشوپرورش و
در 32 استان کشور و برای حدود یک میلیون دانشآموز در حال اجرا است. وی هدایت دانشآموزان تحت پوشش برنامۀ
شهاب را یکی از اولویتها در سال جاری دانست و افزود: پس از سه سال که
شناسایی پایههای چهارم و پنجم و ششم مقطع ابتدایی در حال انجام است، اکنون
زمان آن است که هدایت این افراد بیش از پیش مورد تأکید قرار بگیرد. منتظر تصریح کرد: در ذیل برنامۀملیشهاب،
تلاش بر این است که علاوه بر هدایت عام دانشآموزان تحت پوشش این برنامه،
مستعدانبرتر هر یک از هشت حوزه استعدادی نیز مورد هدایت خاص قرار بگیرند. معاون برنامهریزی و نظارت بنیاد ملی
نخبگان با اعلام خبر شناسایی دانشآموزان پایۀ هفتم، تأکید کرد: این جامعه
هدف به دلیل تعدد دروس و بهتبع آن معلمان از یکسو و شرایط سنی و قرار
گرفتن در آستانه بلوغ و یا در برخی موارد بلوغیافتگی پیچیدگی بیشتر نسبت
به پایههای چهارم و پنجم و ششم دارند. بنابراین لازم است در این حوزه
عملکرد با کیفیت و دقت بیشتری انجام شود. وی یادآور شد: برنامۀملیشهاب اقدامی
بدیع در حوزه شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهایبرتر در سنین پایین و
در مقاطع ابتدایی است بنابراین نیاز است همزمان با اجرای این برنامه در سطح
کشور، نظارت دقیق بر اجرای صحیح صورت گیرد. لازم به ذکر است، دو محور چگونگی هدایت
دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم و ششم ابتدایی و همچنین چگونگی شناسایی
دانشآموزان هفتم مهمترین اهداف نشست هماندیشی شورایراهبردی و کمیتهعلمی
برنامۀملیشهاب بود. برنامۀملی شهاب تلاش دارد استعدادهای
دانشآموزان را در همان محیط مدرسه و در میان همسنوسالان خود (و نه با
برچسبزنی و در محیطی ایزوله) در 8 حوزه هوشی استعداد کلامی، استعداد
ریاضی، استعداد هنری، استعداد فضایی، استعداد حرکتی، استعداد اجتماعی،
استعداد علوم تجربی و استعداد فرهنگ دینی مورد شناسایی، هدایت و حمایت قرار
دهد.