فناوری جدید تولید سلول بنیادی پرتوان القایی (iPS) با کمک یک ژن منفرد در دومین سمپوزیوم سلول های پرتوان القایی( ips) و کاربردهای درمانی،  بررسی خواهد شد.

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی  با توجه به نقش انکار ناپذیر پژوهش در تصمیم گیری های کلان و توسعه همه جانبه و به لحاظ نیاز و موقعیت فعلی کشورمان به تولید علم، مصمم است در راستای سیاست های پژوهشی کشور و  بروز و ظهور خلاقیت ها و استعدادها، بسترسازی کرده و ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های پژوهشی را فراهم کند  و در نهایت با بکارگیری نتایج تحقیقات برای ایجاد تغییر مناسب، استفاده رسمی و عینی موثر آن را فراهم آورد.

هدف از برگزاری این سمپوزیوم که 12 دی ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار می شود، آشنایی  قشرهای مختلف درگیر  این موضوع با تکنولوژی و فناوری جدیدی تحت عنوان باز برنامه ریزی در مبحث استم سل است.

این سلول ها همانند سلولهای بنیادی توانایی تقسیم نامحدود و تمایز به انواع رده های سلولی را دارند. این سلولها از باز برنامه ریزی ژنومی سلولهای تمایز یافته ای بدست می آیند که ژن های پرتوانی در آنها مجدداً روشن شده است.

از سلولهای iPS تولید شده می توان برای تولید مدل های حیوانی بیماری های انسانی و ارزیابی دارو درمانی و ترمیم بافتی استفاده کرد.

از دیگر اهداف مهم در راستای برگزاری این سمپوزیوم پرداختن به  بحث نقش و کاربرد سلول های پرتوان القایی در درمان های آینده پزشکی،  از جمله بحث فراهم سازی سلول های بنیادی از خود فرد بیمار است که بتواند به صورت اتولوگ استفاده شود.

از آن جا که  یکی از مهمترین دلیلی که این منع پیوند بر اساس رده سنی به وجود آمده این است که هر چقد سن بالا تر میرود اسکلت سلولی هم تغییر و رشد پیدا میکند در نتیجه تعداد سلول کافی بر اساس وزن بدن نخواهیم داشت ولی با ابداع روش تولید سلول های بنیادی خون سازی که سازگار هستند میتوانیم به صورت نامحدود سلول های بنیادی را تولید کنیم و بعد برای بیمارحائزشرایط  استفاده کنیم و حتی میتوانیم اگر نیاز بود تصیح ژنتیکی قبل از پیوند را انجام دهیم. 

بر اساس این گزارش، تمایز سلول‌های پرتوان القائی(iPS)، به سلول‌های عصبی، کبدی، مولد انسولین، استخوانی، خونی و سایر بافتی نوید بخش آینده‌ای درخشان در استفاده از سلول های iPS آلوژنیک این سلول‌هاست مشروط بر آنکه مشکل «دفع پیوند» رفع شود، که این مشکل درحال حاضربدلیل محدودیت های تکنیکی و اخلاقی استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی یا مشتقات آنها به‌دلیل غیرخودی بودن سلول‌ها پیش می‌آید و مانعی بزرگ در مسیر کاربردی کردن آنها در مطالعات انسانی است.

بحث بازبرنامه ریزی سلول های تمایز یافته و تولید سلول های پرتوان القایی از سال 2006 در دانشگاه کیو تو ژاپن  مطرح شد و روز به روز کابردهای جدید برای آن تعریف می شود و این سمپوزیوم با هدف معرفی کاربرد این حوزه در دانشگاه ها و آشنائی متخصصان ذیربط در حوزه علوم پزشکی برگزار میشود.

محورهای سمپوزیوم

بر اساس این  گزارش معرفی سلول های iPS  و تاریخچه، کاربرد سلول های iPS در پزشکی بازساختی (Regenerative Medicine) و کاربرد سلول های iPS در درمان بیماریهای قلبی و خونی همچنین کاربرد سلول های iPS در درمان بیماری های چشم و کاربرد سلول های iPS در درمان آسیب های مغزی و نخاعی از جمله مهمترین محورهای اصلی در این سمپزیوم به شمار می روند که میتوان به آن اشاره کرد.

بر اساس این گزارش دومین سمپوزیوم سلول های بنیادی پرتوان القائی  و کاربردهای درمانی بوشهر با همکاری ستاد توسعه و علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ 12 دی ماه در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار می شود.