رییس جمهوری با یادآوری خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس، از ابتکار عمل و رشادت‌های شهدای برجسته همچون شهید ستاری در دفاع از میهن اسلامی، تجلیل کرد.

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در مراسم گرامیداشت 16 آذر با حضور در دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار کرد: درود و سلام بر همه عزیزان ما شهید همت‌ها، شهید باکری‌ها، شهید زین‌الدین‌ها، شهید ستاری‌ها، شهید باقری‌ها و شهید صیاد شیرازی‌ها و همه شهیدانی که از دانشگاه‌ و دانشگاه تهران در جبهه‌های مبارزه ایستادگی کردند.


وی همچنین تاکید کرد: آمریکا نمی‌تواند در اراده ما تاثیرگذار باشد، آمریکا نمی‌تواند در استقامت و ایستادگی این ملت تاثیرگذار باشد. مگر در جنگ تحمیلی توانستند؟ در جنگ تحمیلی همه آمدند و پشت سر عفلقی‌ها حضور یافتند. شرق و غرب و اروپا، آمریکا و شوروی سابق پشت او حاضر شد و همچنین کشورهای مرتجع منطقه هم آمدند مگر وسط جنگ به صدام میگ 25، هواپیمای مختلف غربی و شرقی ندادند، مگر میراژ F1 در وسط جنگ به عراق ندادند؟ همچنین تمام ابزار و سلاح‌های شیمیایی را از همین اروپا در اختیار صدام قرار نگرفت، در واقع دنیایی در برابر ما ایستاد، چطور ما موفق شدیم؟ ما دست به دست هم دادیم. بنابراین در اجماع است که در برابر توطئه‌های عظیم و بزرگ به پیروزی می‌رسیم.

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به نوآوری ها و خلاقیت های فرماندهان دوران دفاع مقدس ادامه داد: آنها سیستم‌هایی را در زمان جنگ آورده بودند که روی هواپیمای سوخو و میراژ، موشک‌های ضدراداری بسته بودند و 2 سال ما را گرفتار کرده بودند. یعنی تا وقتی ما سیستم را روشن می‌کردیم با موشک رادار ما را می‌زدند، از 60 کیلومتری موشک را پرتاب می‌کردند و مستقیم به رادار ما برخورد می‌کرد و نمی‌توانستیم کاری کنیم. سیستم دفاعی موشک ما بایستی با رادار هدایت می‌شد. در همین حال همین دانشگاه یعنی دانشگاه تهران، شریف و غیره و همین متخصصان و افسران لایق شهید ستاری‌ها و بابایی‌ها، شاید حدود 2 تا 3 ماه هر شب جلسه داشتیم که البته نوارهایش وجود دارد و می‌شود در آینده این نوارها را پیاده و پخش کرد، در این جلسات به این موضوع پرداختیم که در برابر این موشک‌ها چه کاری انجام بدهیم، همه 3 ماه بر روی این موضوع کار کردیم و به یک نتیجه رسیدیم.

وی یادآور شد:‌ البته مطمئن نبودیم که آیا این راهکار نتیجه می‌دهد یا خیر، این راهکار را در عملیات والفجر 8 امتحان کردیم. می‌دانید که در عملیات والفجر 8 بیشترین هواپیماهای عراقی را ساقط کردیم یعنی 73 فروند هواپیمای عراقی تا اواخر فروردین زدیم و هیچ یک از موشک‌های ضدتشعشع ضدراداری کارساز نشد تا جایی که آمریکایی‌ها و شوروی سابق اعلام کردند که یک کشور خارجی به کمک ایران آمده است که آنوقت شایعه کرده بودند چینی‌ها یک سیستمی را آورده‌اند در حالی که هیچ کشوری به ما کمک نکرد.

روحانی در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که در این مقطع از جنگ چه کسی به ما کمک کرد؟ گفت: دانشجویان، اساتید، متخصصین، صاحب‌نظران تلاش و کوشش و امیدمان به آینده به ما کمک کردند تا در این راه موفق شویم، در این زمینه همه دست به دست هم دادیم و توانستیم در جنگ موفقیت به دست آوریم و دنیا را به شکست بکشانیم. بسیج قهرمان و سپاه دلاور، ارتش قدرتمند، نیروی انتظامی و عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند. از دانش‌آموز گرفته تا دانشجو، همه مردم آمدند و ما توانستیم آن پیروزی را به دست آوریم.