معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش رونمایی از دستاوردهای هم نت روستا گفت: توسعه پایدار بر پایه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری شکل می‌گیرد و بر پایه این زیست بوم، بومیان هر روستا می‌توانند به راحتی ایده هایشان را در قالب یک اشتغال جدید تجاری سازی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین همایش و نمایشگاه رونمایی از دستاوردهای هم نت روستا، با اشاره به توانمندی روستاهای کشور در ارائه مدل‌های نوآورانه و فناورانه کسب و کار گفت: یکی از اولویت‌های جدی که تحقق اقتصاد دانش بنیان کشور را به همراه دارد، اقتصاد روستاهاست که متأسفانه در صد سال گذشته،  توجه جدی به موضوع کسب و کار روستاها در دستور کار نبوده، زیرا توسعه روستایی همواره تحت سیطره اقتصاد نفتی بوده است.

وی با تاکید بر این که توسعه کسب و کار روستاها با شکل‌گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری محقق شود، افزود: باید ضمن اهمیت دادن به ظرفیت‌های بومی روستاها، زمینه مناسبی ایجاد شود تا بتوانند در بستر زیست بوم کارآفرینی ایده های خود را پیاده سازی کنند و برای خلق ثروت و کارآفرینی اقدام کنند.

ستاری با اشاره به رشد روزافزون این زیست‌بوم به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز کرد: خوشبختانه به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اکنون زمینه رشد و بالندگی این زیست بوم در کشورمان ایجاد شده است و گرچه در روزهای نخست به بالندگی امروز نبود، اما امروز در جایگاهی قرار داریم که پیش بینی گردش مالی 30 هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان دور از ذهن نیست زیرا 2هزار و هشتصد شرکت و هزاران استارت‌آپ سعی می‌کنند با بهره‌گیری از این زیست بوم، توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور را رقم بزنند.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که اشتغال ایجاد شده متکی بر سرمایه‌گذاری دولتی پایدار نیست، افزود: نتیجه سرمایه‌گذاری دولتی در اصفهان مشهود است و این استان در حالی که صنایع گوناگونی ایجاد کرده است که آسیب‌هایی جدی به محیط زیست وارد کرده اند اما نتوانستند مشکلات اشتغال این استان را حل کنند.

ستاری، شکوفایی استعدادهای روستایی و ایجاد اشتغال پایدار را در گروی شکل‌گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و افزود: توسعه پایدار بر پایه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری شکل می‌گیرد و بر پایه این زیست بوم، بومیان هر روستا می‌توانند به راحتی ایده هایشان را در قالب یک اشتغال جدید تجاری سازی کنند.

در ادامه این همایش معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همراه با محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و شقایق حق جوی جوانمرد از دستاوردهای فعالان فناور و دانش بنیان هم نت روستا دیدن کرد.

نخستین نمایشگاه و گرد همایی تخصصی توسعه‌گران کسب و کار روستایی با هدف تسهیل و توسعه کسب و کار هایی روستایی توسط بنیاد نخبگان استان اصفهان برگزار شد، بستری فراهم کرد تا روستاییان استان اصفهان بتوانند با ایجاد فضای کارآفرینی و کمک نخبگان زمینه توسعه روستای خود را فراهم کنند.

در نمایشگاه هم نت روستا علاوه بر رونمایی از نتایج و دستاوردهای فناوران استان، توسعه گران کسب و کارهای روستایی دستاوردهای خود را ارائه کردند.

در این رویداد همچنین 3 میزگرد تخصصی با موضوعات الگوی بازاریابی و فروش محصولات روستایی، الگوی انتقال دانش و فناوری به جوامع محلی و مدل تامین مالی کسب و کار روستایی برگزار شد.