مدیر گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیما معتقد است: جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت می تواند، موانعی که در حوزه کارآفرینی وجود دارد را از سر راه بردارد و به رشد کسب و کار کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی خلجی مدیر گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیما درباره کمک رسانه ها و فضای مجازی به تبلیغات محصولات دانش بنیان داخلی گفت: فضای مجازی یک رسانه مکمل در کنار رسانه های دیگر است و از آنجایی که این رسانه خودش منابع خودش را دارد و امکاناتش اعم از  تصویر و صدا، قابلیت آرشیو دارد، می تواند تاثیر  زیادی در این حوزه داشته باشد. مثلا اگر یک قسمت از برنامه ای که  از تلویزیون دنبال می کنید را از دست بدهید و تکرارش را هم نبینید، برای دیدن آن برنامه از طرق دیگر مثل تهیه سی دی برنامه یا مراجعه به سایت ها ، با دشواری مواجه می شوید اما فضای مجازی این امکان را به سهولت در اختیار مخاطب قرار می دهد.

وی افزود: کاربرد فضای مجازی در دنیا بر کسی پوشیده نیست.این فضا می تواند هم افزایی و مشارکت حداکثری جامعه هدف را در پی داشته باشد.

خلجی درباره سازوکارهای برندسازی محصولات دانش بنیان ایرانی با بهره مندی از رسانه ها و فضای مجازی ابراز کرد: برندسازی تخصص افرادی که در حوزه برندیگ کار می کنند را طلب می کند و حتما باید کسی که به مولفه های استاندارد یک برندسازی آشنایی دارد، در این باره اظهار نظر کند اما رسانه و فضای مجازی می تواند، یک محصول دانش بنیان را به یک برند تبدیل کند اگر تولید محتوا درباره آن محصول درست انجام بگیرد و خوب هم در رسانه ها منتشر شود، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از هنر زیباشناسی و گرافیک درست، آیتم های کوتاه تصویری زیبا، بهره گیری از موسیقی، گفتار متن های خوب در معرفی آن کالا نقش مهم و اساسی دارند.

خلجی درباره حضور و مشارکت مردم در جشنواره «ایران ساخت» تصریح کرد: در این جشنواره تاکید روی مردم است. به نظرم به کوچکی یا بزرگی پروژه نباید نگاه کرد، باید دید مردم چقدر ارتباط برقرار می کنند. مثلا می بینیم که کارگردان های بزرگ هم فیلم صدثانیه ای می سازند چون آن اثر روی مردم تاثیر زیادی می گذارد و از طرفی کارشان سخت تر است چون نیاز به جذابیت های بیشتری دارد تا در صد ثانیه مخاطب را جدب کند.هنر تکنیک فن و دانش کارگردان در صدثانیه باید بروز و ظهور پیدا کند. در واقع اینجا جایگاه مردم مشخص می شود.

مدیر گروه جامعه و اقتصاد شبکه پنج با اشاره به اینکه تبلیغ کالای دانش بنیان ایرانی از تلویزیون کشورمان نیاز به خلاقیت دارد، گفت: به نظرم تبلیغ  یک قاعده یا یک روش ندارد، بلکه به خلاقیت و نوگرایی احتیاج دارد. باید به دنبال روش های ارائه جدید بود. مثلا شیوه ارائه روزنامه طی دو دهه اخیر تغییر کرده است. صفحه اول روزنامه ها زودتر منتشر می شود. صفحات در سایت های روزنامه ها بازگذاری می شود.این آهنگ توسعه را نشان می دهد. باید متفاوت عمل کرد. دوره ای در تلویزیون، بخاطر نورآوری و خلاقیت در تبلیغات ، مردم آن را نگاه می کردند اما این روزها اغلب می بینیم در فاصله زمانی بین یک سریال یا برنامه پر مخاطب تا آگهی شروع به پخش می شود، مخاطب به دیگر کارهایش می پردازد. پس اینجا وظیفه کسانی که در رسانه تلویزیون فعالیت می کنند، فرهنگسازی است. باید این فرهنگ را در بین مردم جا انداخت که تبلیغات را برای خرید کالای با کیفیت جدی بگیرند.

وی در ادامه بیان کرد: این موضوع درباره سینما نیز همین است. مردم آگهی های تبلیغاتی قبل از فیلم را نمی بینند یا پس از پایان فیلم تیتراژ را نمی ببیند، در حالی که در آن تیتراژ، نام کسانی که آن محصول را تولید کرده اند، درج شده است یا دی وی دی فیلم ها را که تهیه می کنند، بخش تبلیغات را جلو می زنند چون می خواهند فیلم را ببینند.

خلجی همچنین ابراز کرد: یک تولیدی کفش خوب و خوشنام، حتما کارگر خوبی دارد یا حتما از مواد خوبی استفاده کرده است. پس باید اینگونه فرهنگسازی کنیم که مردم این شرایط و این افراد را بشناسند. این موضوع حمایت از کالای دانش بنیان وطنی است . آنوقت آنها کالای دانش بنیان داخلی می خرند تا جوان خودشان بیکار نماند. سعی کنیم فرهنگ استفاده از تولیدات و محصولات دانش بنیان داخلی را در مردم اینگونه نهادینه کنیم.

مدیر گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیما با بیان اینکه دنیا روی موضوع کآرافرینی حساس است، افزود: بسیاری از کشورها  دنبال موضوع کارآفرینی براساس محصولات دانش بنیان هستند. رسانه با امکاناتی که در اختیار دارد، می تواند به این موضوع  کمک و  بین متقاضی محصول و ارائه کننده محصول ارتباط برقرار کند و باعث انتقال آگاهی های لازم به جامعه هدف شود.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.