نشست داوری طرح‌های بخش ایده بازار جشنواره ملی ایران ساخت برگزار شد و سه طرح به عنوان طرح های برگزیده این بخش انتخاب شدند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علیرضا دلیری دبیر بخش ایده بازار جشنواره ملی ایران ساخت اعلام کرد: برگزاری جشنواره ایران ساخت به دلیل نوپا بودن موضوع دانش بنیان و استفاده از محصولات تولیدی این حوزه بسیار حائز اهمیت است زیرا استفاده از تولیدات داخلی در فرهنگ کشور ما تاکنون نهادینه نشده و ایرانی ها ذهنیت خوبی برای استفاده از کالاهای تولید داخل و ترغیب استفاده از آن ندارند.ایران ساخت به دنبال اصلاح و فرهنگس ازی این مهم می باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی یادآور شد: دولت در چند سال گذشته سعی داشته تا بر تولید کالاهای دانش بنیان تمرکز کند و فعالیت های خوبی را در این زمینه شروع کرده و موفق بوده است د رهمین راستا تعداد شرکت های دانش بنیان نیز افزایش یافته و در حال رشد است به طوری که فروش برخی از این شرکت ها طی یک یا دوسال از دو میلیارد به 50 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که رشد شرکت های دانش بنیان بالا است گفت: این رشد حاکی از این است که اقبال برای عرصه محصولات دانش بنیان وجود دارد و می توان کالاهای دانش بنیان تولید داخل را در بازارهای کشور و بین المللی عرضه کرد.

دلیری بیان کرد: زیر ساخت هایی که ایجاد شده اتفاق بسیار بزرگی در کشوراست ولی باید فرهنگ استفاده از محصولاتی که بر پایه علم و دانش تولید شده را نهادینه کنیم و مردم باید موضوع استفاده از کالاهای داخلی با کیفیت مناسب را جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: تاکنون در زمینه فرهنگسازی استفاده از تولیدات داخلی در میان مردم و رسانه ها ضعف هایی وجود داشته که معاونت علمی با تشکیل ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این مدت قدم های مؤثر و اقدامات خوبی داشته است و طراحی و اجرای فعالیتهای فرهنگساز که از جمله جشنواره ایران ساخت در این راستا هست. همهمه و جنب و جوشی برای ترغیب استفاده مردم از کالای ایرانی ایجاد شود تا با به کارگیری محصولات داخلی تغییرات در زندگی شخصی و حتی کسب و کار مردم جامعه احساس شود.

نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و منفعت همگانی

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی در ادامه گفت: استفاده از کالای ایرانی در بخش خصوصی در همه حوزه ها و در بخش دولتی برای اجرای بهتر پروژه ها و ارتقای کیفیت فعالیت های آن ها تاثیر گذار است لذا این موضوع باعث منفعت همگانی در جامعه می شود.

دلیری ضمن تاکید بر اهمیت نهادنیه کردن فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل اظهار کرد: در جشنواره ملی فرهنگی هنری "ایران ساخت" ما بدنبال روش های نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی هستیم تا به این موضوع برسیم که کدام یک از روش ها تاثیر بیشتری در جامعه دارد.

وی به بحث به کارگیری ایده های خوب دانشجویان، متخصصان و هنرمندان اشاره کرد و گفت: گاهی تاثیر یک جمله کوتاه در قالب یک ایده که از سوی یک هنرمند یا متخصص مطرح می شود تاثیرگذاری بسیاری در اجرایی شدن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی دارد به همین دلیل باید توجه ویژه ای به بحث ایده پردازی داشته باشیم.

دلیری ضمن اشاره به جمع آوری و بررسی طرح ها گفت: پالایش طرح های ارائه شده صورت گرفته ولی ما نباید تنها به این موضوع اکتفا کنیم و باید سفارش ایده هم داشته باشیم.

دبیر بخش ایده بازار جشنواره"ایران ساخت" درباره کیفیت آثار گفت:کیفیت آثار ارسالی مناسب بود ودر همه زمینه ها طرح و ایده وجود داشت که پس از بررسی های انجام شده بنابر اهمیت موضوع فرهنگسازی و ترویج استفاده از کالای ایرانی و فراهم کردن بسترهای این موضوع از سنین پایین دو طرح مرتبط با این موضوع انتخاب شد.

ایران ساخت پلی برای جریان سازی فرهنگی و حمایت از کالای ایرانی

همچنین پرویز کرمی دبیرکل جشنواره ملی ایران ساخت به اهمیت موضوع داوری بخش های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: با توجه به این که جشنواره ایران ساخت در جهت جریان سازی در حمایت از کالای ایرانی و برندسازی نفی واردات بی رویه در پنج بخش هنرهای تجسمی، ادبیات، رسانه های دیجیتال، دیداری و شنیداری و ایده بازار را برنامه ریزی کرده اما با توجه به اهمیت موضوع بخش ایده بازار نیز مطرح شد تا ایده هایی که فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان و یا فعالان فرهنگی هنری و یا عموم مردم و مخاطبان ارائه می کنند را رصد و شناسایی و پرورش دهیم. و چرخه ایده تا محصول را پیگیری نمائیم.

مشاور معاون علمی و فناوری در ادامه گفت: در همین راستا داوران این بخش باید توجه داشته باشند که بهترین ایده هایی که ارتباط بهتر و بیشتری در موضوع تببین کالای دانش بنیان بوده اند و یا ایده هایی که ترویج درست کالای ایرانی را درک کرده اند مورد توجه واقع شوند تا امر جریان سازی فرهنگی حمایت از توسعه کسب و کار دانش بنیان به طور جدی مورد توجه واقع شود.

در ادامه این مراسم قبل از شروع داوری ایده ها و طرح های ارائه شده، احکام اعضاء هیئت داورن از سوی دبیر کل جشنواره ملی ایران ساخت به علیرضا دلیری رییس بخش ایده بازار این جشنواره و حسین استیری ومحمد مهدی فداکار به عنوان داوران این بخش اعطاء شد.

در بخش ایده بازار به طور کل 504 اثر ارائه شد که در مرحله پالایش اولیه 29 اثر به مرحله داوری راه یافت که از میان این 29 طرح نیز 12 طرح به عنوان طرح برگزیده انتخاب شدند و در مرحله نهایی و پس از بررسی های لازم سه طرح برتر برگزیده شدند.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.