نجفی‌خشرودی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت دانش‌بنیان به ارائه تسهیل برای ایجاد این شرکت‌ها محدود نمی‌شود، گفت: بدون موفقیت در بازار رقابت، امکان فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد چراکه بخش تولیدی برای ادامه حیات نیازمند ره‌آورد مالی و سودآوری اقتصادی است.

علی نجفی‌خشرودی؛ عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی و نماینده مردم بابل در مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: این نوع اقتصاد تأمین کننده منافع و امنیت ملی کشور است.

وی افزود: باتوجه به تجربه و سابقه تحریم‌ها و فشارهای متعدد اقتصادی و مالی که در سال‌های پس از انقلاب بر کشور از سوی نظام سلطه اعمال شد، تمرکز روی ظرفیت‌ها و داشته‌های درونی کشور البته با بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌المللی برای رفع نیازهای اساسی و استراتژیک یک ضرورت است.

نجفی‌خشرودی با اشاره به لزوم همکاری و تعامل همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی، ادامه داد: درک و اجماع مشترک مسؤولان و نهادهای موجود روی داشته‌ها و موهبت‌های ذاتی و طبیعی کشور، اولین گام برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: جایگاه استراتژیک و موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، اقلیم منحصربفرد، تنوع فصول و تعدد منابع و معادن زیرزمینی و از همه مهمتر اجتماع گسترده نیروی‌انسانی ‌متخصص و کاربلد، ایران را کشوری با پتانسیل بالا برای رسیدن به اقتصادی پویا و پایدار معرفی می‌کند.

نماینده مردم بابل در مجلس خاطرنشان کرد: نگاه متوازن و همه‌جانبه به فرآیند توسعه و پیشرفت با تکیه بر داشته‌ خاصه در روستاها و مناطق کمترتوسعه‌‎یافته که غالباً مزیت‌های منحصربفردی دارند، یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است خاصه اینکه توسعه این مناطق در مسئله اشتغال دانش‌آموختگان و روستا نیز بسیار مؤثر است. رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منسجم و منطقی است.

نجفی‌خشرودی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و با توسعه نظام‌آموزش‌عالی و فراگیرشدن تحصیلات، کشور به لحاظ تراکم نیروی‌انسانی متخصص و کاربلد نیز به نقطه مطلوبی رسید تا جاییکه امروزه دستیابی به علم‌روز، دانش‌فنی و فناوری‌های پیشرفته در بسیاری رشته‌های علمی حاصل شده است.

وی ادامه داد: تزریق توان متخصصان و محققان داخلی به بخش تولید و در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر توسعه و رونق ‌پایدار اقتصاد، با ایجاد مشاغل خرد و متوسط می‌تواند مسئله اشتغال دانش‌آموختگان را نیز تا حد مطلوبی حل کند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، حضور فعال بخش‌خصوصی را یکی از عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرد و اظهار داشت: باید دانست حل مشکل اشتغال تنها بر گُرده دولت نیست بلکه نیازمند تعامل و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های موجود است. در این بین بخش‌خصوصی می‌تواند با ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در رونق اقتصادی و به‌تبع آن ایجاد اشتغال خاصه برای دانش‌آموختگان نقش بسزایی ایفا کند.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه حمایت از شرکت دانش‌بنیان به ارائه تسهیل برای ایجاد این شرکت‌ها محدود نمی‌شود، حمایت از محصولات دانش‌بنیان در بازاربومی را امری ضروری و ضامن تداوم فعالیت‌ تولیدکنندگان داخلی قلمداد کرد و گفت: بدون موفقیت در بازار رقابت، امکان فعالیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد چراکه بخش تولیدی برای ادامه حیات نیازمند ره‌آورد مالی و سودآوری اقتصادی است. به‌همین دلیل بخشی از توان کشور باید صرف حمایت از محصولات دانش‌بنیان در بازار رقابت شود.

نجفی‌خشرودی با تأکید بر لزوم ارتقاء همگام کیفیت تولیدات و اقدامات فرهنگی برای اصلاح الگوی‌مصرف جامعه بومی، خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه و قاچاق، ضربات سنگینی بر بدنۀ تولیدی کشور وارد کرده است. از سوی دیگر بازار داخلی نیز به اجناس و تولیدات وارداتی رغبت بیشتری نشان می‌دهد که این مهم مستلزم اقدامات فرهنگی مناسب و اصولی است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پایان تأکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که تشویق جامعه به مصرف کالای داخلی باید همزمان با ارتقاء محصولات صورت گیرد چراکه بدون کیفیت و تنها با تکیه بر فرهنگ‌سازی نمی‌توان بازاربومی را برای خرید تولیدات داخلی مجاب کرد.