با حضور داوران بخش ادبیات جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران ساخت، آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره بررسی و داوری شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی؛ دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت در نشست داوری بخش ادبیات فرهنگ‌سازی در ایجاد زمینه برای حرکت در مسیر حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی را هدف اصلی این جشنواره عنوان کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری به منظور یک جریان‌سازی فرهنگی در شناخت و حمایت از کالاهای دانش‌بنیان داخلی با برگزاری این جشنواره سعی در آشناسازی جامعه با این مفهوم داشته است.

وی ادامه داد: به هر میزان که در تولید فناوری و کالای دانش‌بنیان تلاش شود می‌بایست به آشناسازی جامعه با مفهوم آن توجه شود وبه همین منظور سعی شد این مفاهیم در قالب یک جشنواره و با بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و هنری در تولید محتوا و ترویج و نهادینه شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ادبیات را یکی از بخش‌های حائز اهمیت این جشنواره برشمرد و افزود: در حوزه ادبیات و در زیرشاخه شعر و تک نگاشت، مفاهیم مکتوب محدودیت و کاستی‌های جدی داشتیم که بخش ادبیات این جشنواره با پیش‌بینی بخش‌هایی چون مستندنگاری، شعر، تک جمله، تک‌نگاری و ... تلاش می‌کند زمینه ترویج فرهنگ کالای دانش‌بنیان ایرانی و اهمیت کارآفرینی را به کمک ادبیات و در شبکه های مجازی رسانه ها محقق کند. 

ایران‌ساخت مقدمه‌ای بر فرهنگ‌سازی کالای ایرانی است

ناصر فیض دبیر بخش ادبیات جشنواره ایران‌ساخت، با بیان این‌که جشنواره یادشده مقدمه‌ای بر فرهنگ‌سازی در حمایت از کالای ایرانی است، اظهار کرد: ایران‌ساخت نخستین در نوع خود است و از یک جشنواره نوپا نباید انتظار کلان داشت و یک جشنواره نوپا با معرفی ماهیت، اهداف و رسالتش را انجام داده است و خوشبختانه این هدف در ایران‌ساخت محقق شده است و بسیاری از افرادی که با مفهوم دانش‌بنیان آشنایی نداشتند، این مفهوم و ارتباط آن با اشتغال، اقتصاد و آینده کشور را درک کرده‌اند.

نویسنده و شاعر کشور ادامه داد: از این جشنواره در سال نخست توقع تحول بنیادین در اقتصاد و کارآفرینی نداریم، زیرا این جریان فرآیندی زمان‌بر است که نیازمند فرهنگ‌سازی و ممارست ا‌ست.

دبیر بخش ادبیات با بیان این‌که ایران‌ساخت آغازی است برای یادآوری توانمندی‌ها با ابزار فرهنگ‌سازی، اظهار کرد: این جشنواره یادآوری می‌کند که اگر به فناوری‌های تبلیغاتی، بسته‌بندی فرآوری و جدیدترین شیوه‌های ارائه کالا به مشتری همراه نباشیم عقب می‌مانیم زیرا دیگران کالاهای با کیفیت بسیار پایین‌تر خود را با دسترسی بهتر و گستردگی مشتری عرضه خواهند کرد.

فیض مهم‌ترین لازمه تحقق اهداف جشنواره ایران‌ساخت را توجه به ابزارها و الزام‌های تولید کالای با کیفیت دانش‌بنیان ایرانی با نگاهی فراملی دانست و افزود: اگر این ابزارها جهت دهی و قاعده مند شود، این جشنواره می‌تواند به عنوان یک حامی جدی کالای ایرانی و کیفیت برتر و مصرف داخلی خود را در سطح جهانی مطرح کند و تولید محتوای لازم را شاهد باشیم.

وی با اشاره به استقبال پررنگ در بخش مردمی جشنواره ایران ساخت افزود: تعداد آثار رسیده در بخش ادبیات 883 اثر است که از میان این آثار، 87 اثر داوری و به مرحله بعدی راه یافت که در نشست اخیر با حضور داوران این بخش؛ آقایان اسماعیل امینی، امید مهدی نژاد و عباس احمدی، این آثار برای انتخاب برگزیدگان و شایستگان تقدیر بررسی و داوری شد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir  مراجعه کنند.