هشتمین دوره جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ششم دی‌ماه برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

امروزه از «بازار»، «فنّاوری و ماشین‌آلات» و سرمایه به‌عنوان ارکان اصلی توسعه یک کسب‌وکار موفق یاد می‌شود که در کنار مدیریت صحیح و مناسب می‌تواند به تولید ثروت و ارزش‌افزوده منجر شود.

عدم وجود ابزارها و شرایط مناسب جهت بهره‌گیری از دانش و تخصص مفید در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار باعث شده تا صاحبان طرح‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران با ریسک‌های زیادی مواجه شوند و یا توان مقابله با ریسک‌ها را نداشته باشند.

از سویی دیگر دانشگاه‌ها معادن سرشار و غنی از نیروی انسانی، ایده و توان فکری هستند که در صورت ایجاد شرایط و ابزارهای کسب‌وکار، موجبات تولید ارزش و ثروت را فراهم خواهند کرد.

بر این اساس مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته شریف در نظر دارند با هدف توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان، ترغیب دانشجویان، پژوهشگران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه به ایده پروری، هدایت آن در جهت تولید ثروت، برقراری ارتباط هدفمند میان «صاحبان طرح‌ها و ایده‌های تجاری» با «سرمایه‌گذاران» و «صنعتگران»، هشتمین جشنواره «کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف» را با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار کند.

در طی این مراحل این جشنواره، شرکت‌کنندگان و دانشجویان ضمن آشنایی با مفاهیم و اصول کسب‌وکار و تمرین عملی آن‌ها، در یک محیط رقابتی نسبت به تدوین «طرح کسب‌وکار» بر مبنای ایده‌ای محوری و فناورانه خود اقدام می‌کنند.

خروجی نهایی این جشنواره، طرح‌های کسب‌وکار برتر است که ضمن برخورداری از خدمات حمایتی مرکز رشد، دانشگاه نسبت به اجرایی کردن طرح و تولید محصول مربوطه اقدام می‌کند.

تجربه بگزاری جشنواره قبل نیز نشان داده است که شرکت‌های دانش‌بنیان که در نتیجه برگزاری این جشنواره‌ها تشکیل شده‌اند، از شرکت‌های موفق مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف هستند. در واقع فرآیند این جشنواره یک دوره پیش رشد را برای طرح‌ها فراهم می‌کند و در کاهش ریسک و افزایش موفقیت طرح‌ها بسیار مفید است.

 

هشتمین جشنواره کارآفریی و توسعه کسب‌وکار شریف

هشتمین دوره این جشنواره در دو بخش شامل ایده‌های نوآورانه و طرح کسب‌وکار در حوزه‌های IT/ICT  و فنی-مهندسی برگزا ر می‌شود. ایده‌ها و طرح‌های شرکت کننده در هر سرفصل به طور جداگانه مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و برگزیدگان هر حوزه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

برگزیدگان از جوایزی همچون جوایز نقدی، تسهیلات ارزان قیمت و امکان اولویت استقرار در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف بهره مند می‌شوند. همچنین امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف و سایز سرمایه‌گذاران در طرح‌های برگزیده نیز وجود دارد.

متقاضیان طرح‌های خود را محوریت مدیریت، کسب‌وکار، مالی، اقتصادی و نیز علم فنی- مهندسی و فناوری‌های نوین ارسال کرده‌اند.

فراخوان این جشنواره تیرماه 95 منتشر شد، داوری مرحله اول و اعلام نتایج آن و برگزاری کارگاه‌های آموزشی آبمان ماه، داوری مرحله دوم و اعلام نتایج آذرماه سال جاری برگزار شد و اختتامیه آن 6 دی‌ماه 95 برگزار می‌شود.

 

ویژگی‌های جشنواره کارآفریی و توسعه کسب‌وکار شریف

این جشنواره علاوه بر ترویج فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، توامندسازی صاحبان ایده و کسب‌وکارهای نوپا را هدفگذاری کرده است و فضای مناسبی را جهت تعامل سرمایه‌گذاران و نوکارآفرینان ایجاد می‌کند.

از ویژگی‌های کلیدی این جشنواره می‌توان به مطرح بودن آن به‌عنوان جشنواره کارآفرینی سالانه دانشگاه صنعتی شریف در سطح کشور اشاره کرد.

همچنین ارائه خدمات پشتیبانی و توانمندسازی به صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها؛ ارائه جوایز نقدی، تسهیلات ارزان قیمت، اولویت بررسی برای استقرار در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف و امکان سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران در طرح‌های برگزیده از جمله این ویژگی‌ها است.

ویژگی‌های دیگر جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف را می‌توان ارسال بیش از هزار طرح تجاری در ادوار گذشته جشنواره در حوزه‌های متنوع علم و فنّاوری که تا کون برخی از آن‌ها به مرحله تجاری سازی رسیده و موفقیت‌های چشم گیری کسب کرده‌اند، دانست.

همچنین حضور طرح‌های متنوع فناورانه از کلیه مراکز رشد، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور از جمله ویژگی‌های قابل توجه جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف است که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فرهنگ و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 6 دیماه 95 ساعت 13 تا 18 در سالن جابرابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار و نتایج داوری نهایی اعلام می‌شود.