مراسم بزرگداشت استاد دکتر سید علی ملک‌حسینی؛ پدر پیوند کبد ایران با حضور مسؤولان کشوری، برخی از رؤسای بنیادهای نخبگان استانی، نخبگان و سرآمدان جامعه علمی در شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  مراسم بزرگداشت استاد دکتر سید علی ملک‌حسینی؛ پدر پیوند کبد ایران به‌همت بنیاد نخبگان فارس و با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با حضور استاندار فارس، استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد، تعدادی از نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی و رؤسای بنیادهای نخبگان استانی و برخی از نخبگان و سرآمدان کشور در دانشگاه شیراز برگزار شد.

ترویج مسؤولیت اجتماعی از رسالت‌های مهم نخبگان است

سید محمدعلی افشانی؛ استاندار فارس، دکتر ملک‌حسینی را معلمی دانا و اندیشمندی نیک‌کردار نامید و گفت: وی به دلیل انس با قرآن و اهل‌البیت علیهم‌السلام و همچنین ارتباط نزدیک با ادبیات به واقع معلمی بزرگ هستند.

افشانی گفت: پیدایش علم و دانش با خلقت انسان هم‌زاد است و بشر همواره در تلاش برای دانستن و آموختن بوده است به‌همین دلیل همواره عالمان و دانشمندان مورد تکریم و احترام هستند.

وی اندیشیدن را یکی از بارزه‌های شخصیتی بزرگان دانست و با اشاره به شعری از مولانا، افزود: علم توان ساختن آینده و رسیدن به سعادت را به انسان اعطا می‌کند.

افشانی با اشاره به اینکه دانش بر ارزش وجودی انسان می‌افزاید، ادامه داد: علمی نافع است که بتواند به بهبود کیفیت زندگی انسان کمک کند و فرد صاحب علم را تعالی برساند. از سوی دیگر صاحب دانش، توان و داشته خود را باید در اختیار جامعه قرار داده و نیازهای آن را حل کند.

استاندار فارس تصریح کرد: نخبگان و بزرگان در نگاهی کلان، معلم جامعه خویش هستند و می‌توانند با افزایش داشته‌ها و دانسته‌های جامعه و همچنین ایجاد فرصت برای دیگران، مسؤولیت اجتماعی را ترویج کنند.

دکتر ملک‌حسینی افتخار ملی ایران است

موسی خادمی؛ استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد نیز با اشاره به خدمات ارزنده دکتر ملک‌حسینی، گفت: وی علاوه بر اینکه پدر پیوند کبد ایران هستند در عرصه ساخت و ایجاد بیمارستان و درمانگاه نیز اقدامات بسیاری داشته‌اند. از سوی دیگر نگاه و دست خیرخواهانه نیز استاد دکتر ملک‌حسینی را به شخصیتی ممتاز در جامعه پزشکی تبدیل کرده است.

وی دکتر ملک‌حسینی را افتخار ملی ایران نامید و افزود: استاد دکتر ملک‌حسینی فردی با مقبولیت اجتماعی بالا و چهره‌ای شناخته‌شده در جهان است که در جامعه عشایر لُر پرورش یافته‌ و در محیط فرهنگی شیراز رشد کرده‌ند.  است. 

آگاهی و شناخت مهمترین ویژگی‌های استاد ملک‌حسینی است

آیت‌الله اسدالله ایمانی؛ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز نیز اظهار داشت: شاگرد خوب بودن و معلم خوب شدن به معرفت، آگاهی و شناخت وابسته است که استاد دکتر ملک‌حسینی یکی از بهترین نمونه‌های آن است.

وی با اشاره به اهمیت الگوسازی از بزرگان همه رشته‌های علم و ادب و فرهنگ، افزود: نخبگان و سرآمدان باید مورد احترام جامعه باشند و از آنان تکریم شایسته صورت گیرد تا از این راه هم الگوی مناسب به جامعه معرفی شود و هم جوانان بدانند که خدمت به جامعه ارزشمند است.

دکتر ملک‌حسینی سرمایۀ اجتماعی کشور است

علی اکبری؛ نماینده مردم شیراز در مجلس‌شورای‌اسلامی، دکتر ملک‌حسینی را سرمایۀ اجتماعی کشور دانست و گفت: تکریم از بزرگان و مفاخر کشور، پاسداشت علم و خدمت‌رسانی به جامعه است.

وی با بیان اینکه تکریم، لازمه ترویج فرهنگ خدمت‌رسانی به جامعه است، افزود: استاد ملک‌حسینی علم و ایمان را توأمان دارند و به‌همین دلیل است که همواره در خدمت‌رسانی به جامعه پیشرو بوده و هستند و همیشه فردی سودبخش برای جامعه خود محسوب می‌شوند.

عشق به خدمت بازره مهم شخصیت استاد ملک‌حسینی است

رضا ملک‌زاده؛ معاون تحقیقات‌وفناوری وزارت بهداشت نیز گفت: 30 سال پیش حدود 5 هزار نفر را در کشور به دلیل بیماری کبدی از دست می‌دادیم که بعد از فارغ‌التحصیلی دکتر ملک‌حسینی و اشتیاق وی به پیوند اعضا، امیدها در کشور زنده شد.

وی افزود: این‌یک موفقیت بزرگ برای ایران است و من خودم باور نمی‌کردم زمانی که دکتر ملک‌حسینی به آمریکا رفت، در بازگشت خود با چنین موفقیتی روبه‌رو شود.

ملک‌زاده ادامه داد: آنچه باعث شد که این غیرممکن، ممکن شود، خستگی‌ناپذیری و عشق به خدمت در یک فرد مؤمن مانند دکتر ملک‌حسینی است. بی‌شک این استاد گرانمایه الگویی شایسته برای جوانان است.

دنیا به وجود دانشمندی مانند ملک‌حسینی افتخار می‌کند

دکتر مهمت هابرال؛ رئیس‌منتخب انجمن‌جهانی پیوند اعضا در این نشست اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در این نکوداشت شرکت می‌کنم و دنیا به داشتن دانشمندی مانند ملک‌حسینی به خود افتخار می‌کند.

وی افزود: ساختن بیمارستان کار ساده‌ای نیست اما اراده دکتر ملک‌حسینی آن‌چنان بالا است که هر کار سختی را شدنی می‌کند و با همین اراده توانسته به موفقیت‌های بسیاری در پیوند کبد در دنیا دست یابد.

تکریم از نخبگان، نشان دادن راه صحیح به جوانان است

ایرج فاضل؛ رئیس جامعه‌جراحان ایران نیز در این آیین، گفت: استاد ملک‌حسینی بی‌شک از نخبگان و مفاخر کشور هستند و پاسداشت خدمات او، به‌نوعی نکوداشت گروه پزشکی استاد نیز هست.

وی افزود: برگزاری مراسم‌های تکریم، علاوه بر احترام به بزرگان، نشان ‌دهنده راه صحیح به جوانانی است که هنوز در ابتدای مسیر نخبگی قرار دارند که بدانند هیچ فردی یک‌شبه استاد ملک‌حسینی نمی‌شود. این استاد فرزانه در خانواده‌ای اصیل پا به زندگی گذاشت و پشتکار فوق‌العاده و تلاش شبانه‌روزی‌ وی، منجر به شکل‌گیری یکی از شخصیت‌های بزرگ علمی کشور شد که برای همگان قابل احترام است.

فاضل با بیان اینکه ملک‌حسینی شخصیتی ممتاز در جامعه است، ادامه داد:  مدیریت یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های پیوند کبد دنیا نشان از شایستگی او دارد. 

حس وطن‌دوستی استاد ملک‌حسینی رشک‌برانگیز است

محمدهادی ایمانیه؛ رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دکتر ملک‌حسینی، اظهار داشت: وی علی‌رغم پیشنهادات بسیار برای فعالیت در خارج، ایران را برای ادامه فعالیت‌ برگزیدند که این مهم نشان‌دهنده حس وطن‌دوستی این استاد فرزانه است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که برای دانشجویان پزشکی تدریس می‌شود، موضوع مدیریت است. به جرأت می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین مدیران حوزه سلامت دکتر ملک‌حسینی است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: اینکه فلوشیپ‌های بسیاری در بخش پیوند مشغول به خدمت هستند و بیماران سراسر دنیا در این حوزه، خدمات سلامت می‌گیرند، نشان‌دهنده جایگاه متمایز دکتر ملک‌حسینی در جامعه علمی جهان است.

حس وطن‌دوستی استاد ملک‌حسینی ریشه در ایمان او دارد

فرخ سعیدی؛ استاد جراحی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نخستین سفر خود به شیراز در سال 1340، گفت: شیراز در چند دهۀ اخیر بسیار پیشرفت داشته است که این با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی  ملک‌حسینی راه مایۀ افتخار همگان دانست و افزود: دانشگاه شیراز که زمانی قرار بود دانشگاهی فرانسوی باشد، اکنون در اختیار فرزندان این مرز و بوم است که این مهم حاصل انگیزه و توان و حس وطن‌دوستی بزرگانی چون استاد ملک‌حسینی است که ریشه در ایمان و اعتقاد آنان دارد.

جلب اعتماد مردم دستاورد بزرگ استاد ملک‌حسینی است

در بخش دیگری از این مراسم، بیژن اقتصاد؛ استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه کلیولند کلینیک اوهایو، گفت: استاد ملک‌حسینی توانست با کوشش خود، بزرگترین مرکز پیوند کبد را در کشور ایجاد کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته، تعداد زیادی پیوند در دنیا انجام شده و در ایران هم نخستین نمونه‌های آن از هر نوع پیوند جدید، از شیراز آغاز شده است.

اقتصاد اضافه کرد: پیوند یک کار جمعی است و تنها با همبستگی جمعی به ثمر می‌رسد بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی است. از سویی کار پیوند انجام نمی‌شود، مگر با رضایت اعضای خانواده اهداءکننده که خوشبختانه در فارس تعداد اهداءکنندگان نسبت به درصدجهانی بالا است که این به خاطر کار بزرگی است که دکتر ملک‌حسینی و همکاران او انجام داده‌اند.

ستاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه کلیولند کلینیک اوهایو با بیان اینکه  تعلیم جراحان خدمتی بزرگ است، پرستاران را ستون‌فقرات بخش پیوند توصیف کرد و اظهار داشت: بخش پیوند شیراز به‌همت استاد ملک‌حسینی یکی از موفق‌ترین بخش‌های تحقیقاتی جهان است که توانسته با جلب اعتماد مردم، به بزرگترین بخش پیوند دنیا تبدیل شود.

دانش پیوند اعضا مدیون پیشبرانی مانند دکتر ملک‌حسینی است

جان فانگ (John Fong)؛ استاد جراحی و پیوند اعضای دانشگاه شیکاگو نیز با اشاره به اینکه نخستین پیوندها در دنیا موفقیت‌آمیز نبود، گفت: در ابتدا تنها 30 تا 35 درصد بیماران نجات می‌یافتند اما اکنون این عدد به 90درصد رسیده است.

وی افزود: زمانی که دکتر ملک‌حسینی در خارج از کشور تحصیل می‌کرد، داروی برای کمک به بیماران پیوند اعضا تولید شد که میزان موفقیت عمل‌های جراحی را تا 85 درصد بالا برد که ایشان با مشاهده این موفقیت، این دارو را با خود به ایران آورد.

جان فانگ ادامه داد: جایگاه کنونی دانش پیوند اعضا در جهان مدیون کسانی مانند دکتر ملک‌حسینی است که پیش از ما، قدم‌های خود را به درستی برداشتند و امیدواریم دانشجویان ما نیز در آینده بتوانند همین راه را ادامه دهند.

اخلاق و قانون‌مداری استاد ملک‌حسینی قابل تقدیر است

دکتر ادیب‌الحسن ریزوی؛ رئیس مرکز پیوند و دیالیز سند پاکستان نیز اظهار داشت: شخصیت اخلاقی و قانون‌مدار دکتر ملک حسینی قابل‌تقدیر است و داشتن چشمان دقیق برای دیدن نکات ظریف از ویژگی‌های بارز اوست.

وی افزود: احترام گذاشتن به دانشجویان و یادگیری همیشگی دو شاخصه همیشگی دکتر ملک‌حسینی است و به نظر می‌رسد این‌همه خلاقیت از جانب پروردگار به وی الهام می‌شود.

استاد ملک‌حسینی از پیشروان علم پزشکی دنیا است

پروفسور مصطفی‌الموسوی؛ رئیس انجمن پیوند اعضای کویت نیز در سخنان کوتاهی گفت: بنده سال‌هاست که دکتر ملک‌حسینی را می‌شناسم و وی جزو پیشروان علم پزشکی در دنیا است.

وی افزود: خانواده دکتر ملک‌حسینی بسیار متدین هستند و این روحیه در دکتر ملک‌حسینی نیز به‌وفور دیده می‌شود و احداث بزرگ‌ترین مرکز پیوند اعضا در شیراز، جزء باقیات‌الصالحات این مرد بزرگ خواهد بود.

نام دکتر ملک‌حسینی، تولد دوباره را در اذهان تداعی می‌کند

در بخش دیگری از این مراسم، حبیب شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان استان فارس ضمن اشاره به سند راهبردی کشور در امور نخبگان، به تعریف واژه نخبه پرداخت و گفت: نخبه فردی باهوش، خلاق، متخصص و اثرگذار در جامعه است.

وی تکریم از نخبگان را یکی از تأکیدات این سند دانست و افزود: تکریم نخبگان و الگوسازی از آنان یکی موضوعات مهم در حوزه نخبگانی است که در این سند نیز به آن تأکید شده است.

شریف تصریح کرد: توسعه و ترویج فرهنگ تکریم، شناسایی اثرگذاری علمی، فرهنگی، ادبی و هنری نخبگان و سرآمدان، شناسایی رموز موفقیت آنان، زمینه‌سازی حضور هر چه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، کمک به مطرح‌شدن مشاهیر ایرانی در سطوح ملی و بین‌المللی و بالاخره الگوسازی شیوۀ زندگی علمی این افراد از مهمترین اهداف بنیاد ملی نخبگان در برگزاری تکریم‌ها است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با بیان اینکه نحوه گزینش نخبگان از طریق شورای علمی بنیاد نخبگان استان انجام می‌شود، به خدمات ارزنده دکتر سید علی ملک‌حسینی اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات دکتر ملک‌حسینی در پزشکی کشور بی‌نظیر است تا جایی که نام این استاد فرزانه، تولد دوباره را در اذهان تداعی می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به وجود نخبگان و سرآمدان علمی و فرهنگی در استان فارس، این بنیاد در زمینه تکریم از نخبگان و سرآمدان استان، تکریم از 3 هنرمند پیشکسوت در اوایل بهمن‌ماه و تکریم از 4 دانشمند برجسته شیمی کشور و رونمایی از کتاب زندگی‌نامه علمی آنان را نیز در اوایل اسفند ماه سال جاری در برنامه‌کاری خود دارد.

ایران؛ خانۀ اول و آخر من است

در ادامه، دکتر سید علی ملک‌حسینی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و پدر پیوند کبد ایران ضمن تشکر از بنیاد ملی نخبگان، اظهار داشت: خود را شایسته این‌همه تقدیر نمی‌دانم و در واقع نمایندۀ کوچکی از جامعه علمی کشورم هستم. لازم می‌دانم بعد از پروردگار، نخست از مادرم که شیرۀجانش را برای پرورش من گذاشت، قدردانی کنم.

وی با بیان اینکه : به‌صورت اتفاقی به جراحی روی آوردم درحالی که نخست در بخش اطفال قصد ادامه تحصیل داشتم، افزود: پس از آن از مرحوم بهمن بیگی تقدیر می‌کنم که معتقدم در تاریخ تعلیم و تربیت دنیا، کمتر کسی مانند محمد بهمن‌بیگی وجود دارد و من بسیار از او آموختم.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی ادامه داد: از دکتر فاضل؛ رئیس انجمن جراحان کشور تشکر می‌کنم که در ایجاد مرکز پیوند کبد در شیراز نقش بسیار بزرگی داشت و پس‌ از آن دکتر ایمانیه که کمک‌شایانی در این راستا انجام داد. در آغاز راه نیز اشخاصی مانند دکتر ملک‌زاده؛ معاون وزیر بهداشت همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند. ضمن اینکه دکتر جان فانگ در تمام‌مدت مانند یک برادر در کنار بنده بود.

ملک‌حسینی یادآور شد: نامۀ تاریخی دکتر فاضل به امام‌خمینی (ره) درباره مجوز پیوند عضو از میت به شخص زنده، کاری بزرگ و آغازی برای انجام پیوند عضو در ایران بود.

پدر پیوند کبد ایران در ادامه گفت: این بزرگداشت متعلق به تمام کسانی است که در این راه به من کمک کردند حتی آن راننده‌ای که نیمه‌های شب از فرودگاه عضوی برای پیوند می‌آورد و یا خانواده‌هایی که در اهداء عضو پیش‌قدم می‌شوند.

وی در پایان گفت: ایران خانۀ اول و آخر من است و هرچه دارم برای آبادانی و سرافرازی بیشتر آن هزینه می‌کنم باشد که جوانان نیز داشته‌ها و دانسته‌های خود را در این راه به‌کار بندند.