طرح ملی طراحی و ساخت دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلبی که به همت متخصصان داخلی آغاز شده بود به اتمام رسید و 4 دستگاه ساخت داخل تاکنون تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دستگاه تصویربرداری پزشکی در قالب یکی دیگر از طرح‌های ملی فناوری و نوآوری حوزه تجهیزات پزشکی است که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت و به وسیله متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد و ایران را در زمره کشورهای دارای این فناوری قرار داد.

دستگاه تصویربرداری پزشکی هسته‌ای از قلب برای تشخیص گرفتگی عروق قلبی، ارزیابی پارامترهای عملکردی قلب به طور کمی، تصویربرداری پرفیوژن از عضله میوکارد قلب و بررسی VIABILITY عضله قلبی طراحی شده و با حمایت‌های معاونت علمی به مرحله تولید و عرضه رسیده است تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بتوانند با هزینه کمتری این دستگاه را خریداری کنند.

دستگاه مجهز به سیستم حذف خطاهای ناشی از حرکت بیمار حین تصویربرداری 

ابعاد کوچک و قابلیت نصب در کلینیک شخصی پزشکان از ویژگی‌های این دستگاه است و طراحی جدید صندلی دستگاه با لحاظ کردن راحتی بیمار از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود و این دستگاه، دستگاه عملکردی از قلب انسان است و برخلاف دستگاه‌های اسکنر موجود در کشور به دستگاه‌های جنرال(عمومی) برای تصویربرداری بهینه قلب طراحی شده است.

محمدرضا آی، مدیر پروژه طرح ملی فناوری دستگاه اسکنر اختصاصی قلبی می گوید: استفاده از بازوهای رباتیک جهت افزایش دقت در حرکت گانتری، استفاده از طراحی گانتری باز جهت افزایش راحتی حرکت گانتری، نصب ساده و آسان، طراحی نرم افزار اختصاصی جمع‌آوری داده، طراحی بهینه جهت تصویربرداری از قلب شامل زاویه ثابت 90 درجه بین دو هد و طراحی ویژه در تخت را از دیگر ویژگی‌های اصلی این طرح عنوان کرد. 

وی با بیان این‌که این دستگاه مجهز به سیستم حذف خطاهای ناشی از حرکت بیمار حین تصویربرداری و مجهز به نرم‌افزار استاندارد CEDARS-SINAI جهت آنالیز کمی تصاویر است، ابراز کرد: در طراحی و ساخت این دستگاه تنها برخی از قطعات از قبیل کسترتا و pmt از شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی دنیا خریداری شده است و بقیه کارها توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

این فعال فناور با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور سازنده دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب در دنیاست، گفت: در حال حاضر 5 کشور در دنیا توانایی ساخت این دستگاه را دارند و ایران با ساخت این دستگاه به جمع سازندگان دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلب پیوست.

مجری طرح ملی طراحی و ساخت دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلبی در خصوص میزان ارزآوری این دستگاه در کشور، گفت: هر دستگاهی که در کشور تولید می شود 500 هزار دلار ارزآوری برای کشور دارد که امیدواریم این میزان با تولید دستگاه های بیشتر به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.

میزان حمایت معاونت علمی   

مجری طرح کلان ملی فناوری دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلبی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با هدف حمایت از فناوری های داخلی قدم به عرصه گذاشته است برای ساخت این دستگاه تاکنون با پرداخت 21 میلیارد ریال از سازندگان آن حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: 2 دستگاه اسکنر اختصاصی اسپکت قلبی به فروش رفته و برای فروش 2 دستگاه دیگر نیز در حال مذاکره هستیم و برای صادرات این محصول نیز مذاکراتی صورت گرفته است.