امام جمعه ایلام گفت: یکی از لازمه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، فرهنگ‌سازی جدی برای آشناسازی مردم با ضرورت  حمایت از تولید دانش بنیان داخلی است و پایگاه‌های فرهنگی مانند تریبون‌های نماز جمعه می‌توانند نقش کلیدی را ایفا کنند.

گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آیت‌الله محمدنقی لطفی امام جمعه مردم ایلام با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی به عنوان لازمه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از لازمه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، فرهنگ‌سازی جدی برای آشناسازی مردم با ضرورت حمایت از تولید دانش بنیان داخلی است و پایگاه‌های فرهنگی مانند تریبون‌های نماز جمعه می‌توانند نقش کلیدی را ایفا کنند زیرا به عنوان یک پایگاه سیاسی اعتقادی و فرهنگی مورد اعتماد مردمند و ائمه محترم جماعات می‌توانند در ترویج این موضوع نقشی اثرگذار داشته باشند.

وی با بیان این‌که فرهنگ‌سازی و ایجاد فضا نه‌تنها توسط تریبون‌های نماز جمعه بلکه از سوی تمامی پایگاه‌های فرهنگی از جمله مطبوعات و رسانه‌ها، مدارس و مراکز آموزش عالی و ارگان‌های مسئول مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: اگر نهادهای فرهنگی و فرهنگ‌ساز اهمیت ویژه‌ی استفاده از کالای دانش بنیان داخلی را که در واقع زمینه ساز تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی است برای مردم تبیین کنند، می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نه چندان دور اقتصاد کشور روی پای خود بأیستد و از واردات کالای خارجی بی نیاز شویم.

آیت الله لطفی، بی‌رونقی فروش کالاهای دانش بنیان تولیدی داخلی را یکی از چالش های مهم اقتصاد کشور  ناشی از واردات کالاهای مشابه خارجی دانست و افزود: با دقت در بیانات مقام معظم رهبری و راه‌کارهایی که ایشان برای رونق اقتصادی ارائه فرموده‌اند می‌توان دریافت بهترین راهکار برای تحقق این موضوع توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و رونق تولید داخلی است.

وی ادامه داد: اگر را ناکام کنیم، راه‌کار رونق بخشی به صنایع داخلی است. خوشبختانه  دولت نشان داده است اهتمام ویژه‌ای نسبت به رونق کالای داخلی در دستور کار داردو نقش جشنواره ایران ساخت هم در این مسیر قابل توجه است.

امام جمعه ایلام، با تاکید بر تکیه به توانمندی بنگاه‌های دانش‌بنیان داخلی به عنوان  یکی از سیاست‌های راهبردی و کاربردی مقابله با تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای غربی و تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: بسیاری از کالاهای تولیدی بنگاه‌های دانش‌بنیان داخلی دارای کیفیت برابر یا گاهی برتر از تولیدات خارجی است  اما باید فرهنگ استفاده از این کالاها حاکم شود و ملت عزیز ما با همت خود برای استفاده از تولیدات صنعتگران مؤمن و متعد هم‌وطن، راه تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع چالش‌های اقتصادی را هموار کنند.

آیت الله لطفی ضرورت نقش‌آفرینی همه دستگاه‌های سیاستی و اجرایی را یادآورشد و افزود: معاونت علمی و فناوری مسئولیتی بسیار سنگین را در عرصه علمی فناوری، اقتصادی و البته فرهنگی عهده‌دار است و در راستای تلاش این دستگاه برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای داخلی،  باید همه در این راستا بر اساس وظیفه دینی خود در این راستا بکوشند و برای خوداتکایی کشور و اشتغال نیروی انسانی کشور گام بردارند.

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.