کاظمی‌تبار گفت: تأکید مداوم مقام‌معظم‌رهبری به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در مقاوم‌سازی اقتصاد و اشاره مؤکد به موضوع اهمیت حضور نخبگان در عرصۀ کارآفرینی به‌خوبی مسیر حرکتی مستعدان‌برتر را ترسیم کرد.

گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جواد کاظمی‌تبار؛ مستعدبرتر دکتری مهندسی‌برق در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابی‌کردن رویکرد بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر، گفت: به‌تبع تغییر نگرش ایجاد شده به فضای نخبگانی، تسهیلات اعطایی نیز تنوع و کیفیت منطبق‌تری با نیازهای واقعی مستعدان‌برتر یافته است.

وی با اشاره به لزوم انعطاف‌پذیری قوانین حوزه نخبگانی، افزود: علاوه بر تسهیلات ارتباط بسیار خوبی نیز بین بنیاد ملی نخبگان و بنیادهای نخبگان استانی با اجتماع نخبگان بومی برقرار شده است که همین مهم سبب می‌شود برنامه‌های طراحی‌شده با کیفیت‌بهتری انجام شود.

کاظمی‌تبار در ادامه برگزاری «همایش دهم نخبگان فردا» را گامی مناسب برای ایجاد و افزایش انگیزه مستعدان‌برتر توصیف کرد و اظهار داشت: حضور در این همایش پیامدهای مثبت بسیاری ازجمله برقراری ارتباط نزدیک با مسؤولان و مدیران ارشد حوزه‌های تصمیم‌سازی و اجرایی دارد که این موضوع سبب می‌شود از سویی مستعدان‌برتر با دید و نگرش آنان به مسائل کلان کشور آشنا شوند و از سوی دیگر مدیران و تصمیم‌سازان نیز بیش از گذشته توجه و تمرکز خود را به توان اجتماع نخبگانی بومی معطوف کنند. علاوه بر آن، دیدار صمیمانه با مدیران‌ارشد اجرایی کشور انگیزه و روحیه خدمت‌رسانی به جامعه را در مستعدان‌برتر افزایش می‌دهد.

دانش‌آموخته دانشگاه کالیفرنیا با اشاره به دیدار با رهبری در ذیل همایش دهم، تصریح کرد: پیش از جلسه استرس بسیاری داشتم چراکه علاوه بر ارائه طرح، مجری برنامه نیز بودم اما بلافاصله پس از آغاز مراسم، صمیمت و حسن‌خلق رهبری‌معظم سبب آرامش فکری شد. از سوی دیگر ایشان نکات مهم تمام نظرات و ایده‌های ارائه‌شده در آن نشست را یادداشت کردند و در بیانات خود نیز به آنها اشاره داشتند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوشیروانی بابل اضافه کرد: تأکید مداوم مقام‌معظم‌رهبری به موضوع دانش‌بنیان و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پویایی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و همچنین اشاره مؤکد به موضوع اهمیت حضور نخبگان در عرصۀ کارآفرینی به‌خوبی مسیر حرکتی مستعدان‌برتر را ترسیم کرد.

کاظمی‌تبار بیان داشت: یکی از اقدامات خوب بنیاد ملی نخبگان در سال‌جاری، برگزاری نشست‌هایی با محوریت اقتصاد مقاومتی بود. این نشست‌های تخصصی که در همایش دهم نیز جزو برنامه‌های اصلی بود؛ به‌خوبی بیانگر تأکید بنیاد ملی نخبگان بر اهمیت اقتصاد مقاومتی را بیان می‌کرد. علاوه بر آن، این نشست به فضای ذهنی و ایده‌پردازی مستعدان‌برتر  نیز جهت‌دهی مناسبی داد.

مستعدبرتر دکتری مهندسی‌برق خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نقطه‌مطلوب، رعایت چند مورد مفید است، اول اینکه به صرف ارائه نظر و ایده بسنده نشود و پس از همایش و نشست‌ها نیز روند مناسب برای عملیاتی‌شدن آن طراحی و اعمال شود. نکته دوم اینکه زمینه برای تشکیل گروه‌نخبگانی فراهم شود تا افرادی که در حوزه مشترک فعال هستند، نظرات و ایده‌های خود را به‌صورت گروهی ارائه دهند چراکه این اقدام قطعاً با کاهش آزمون‌وخطا، موجب ارتقاء کیفیت نتایج خواهد شد و نکته سوم اینکه نشست مشترک بین دانشجویان‌برتر همه‌مقاطع غالباً خروجی مناسبی ندارد چراکه دید و نگرش دانشجو و یا دانش‌آموخته دکتری و ارشد با فردی که تازه وارد دوره کارشناسی‌شده و تجربه کار پژوهشی و یا تحقیق جدی را ندارد، بسیار متفاوت است.

دانش‌آموخته دانشگاه کالیفرنیا در پایان با اشاره به لزوم تمرکززدایی، گفت: متمرکز بودن امکانات در تهران یکی از معضلات جدی در حوزه علم و فناوری است که البته در سال‌های اخیر اقداماتی برای رفع آن انجام شده است اما کافی نیست. اختصاص بخش ثابتی از بودجه‌ها تخصیصی به شهرهای دیگر می‌تواند تا حدی این مشکل را حل کند.