دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به مناسبت برگزاری این رویداد، پیامی صادر کرده که در آن بر اهمیت گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن پیام پرویز کرمی دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به شرح زیر است:

«اقتصادمقاومتی یک دستور نیست؛ اصل است. اصلی برای همه نسل‌ها. برای همه مردم. برای «ایران». تاریخ به اثبات رسانده است که مقاومت مردم ایران در همه برهه ها، با پیروزی شان همراه بوده است؛ چه زود، چه دیر. بنابراین اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مساله مهم اقتصادی-اجتماعی کشور باید به موضوع مورد مطالبه مردم و گفتمان تبدیل شود. مردم باید بخواهد تا کاری انجام بشود. همین مردم، انقلاب اسلامی به راه انداختند. هم ایشان، در دوران دفاع مقدس جنگیدند و پیروز شدند. و هم اینها تحریم های ظالمانه را تاب آوردند و سربلندانه بر مشکلات آن فائق آمدند.

بنابراین ما باید تلاش کنیم تا مردم عزیزمان نسبت به مقوله اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان و ابعاد آن بیش از پیش حساسیت داشته باشند. موضوع اقتصاد مقاومتی باید همانند موضوع علم و فناوری که به گفتمان رایج تبدیل شده و جامعه دستاوردها و موانع پیش روی آن را به عنوان مطالبه پیگیری می کند، مورد پرسش و درخواست افکار عمومی باشد.

در چنین شرایطی، اقتصاد دانش بنیان، به خوبی می تواند یار و همراه و همراستای اقتصاد مقاومتی باشد و برای به انجام رساندن برنامه های آن، شتابدهنده قابل اتکایی باشد. با وجود سرمایه های انسانی متخصص و افتخارآمیزی که در ایران اسلامی تربیت شده اند، شرکت های دانش بنیان رونقی مثال زدنی طی چند سال گذشته داشته اند و بر همین اساس، می شود پیش بینی کرد که اقتصاد دانش بنیان با این شرکت ها و نیروهای خلاق و انگیزه مندش، مسیر ثمردهی اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش هموار کنند.

اما در این میان، پیش از آنکه انتظار میوه دهی این فرآیند امیدوارکننده را داشته باشیم، باید زمینه های اثربخشی آن را نیز مهیا کنیم. فرهنگسازی امری اساسی و ضروری است. بهترین راه برای مشارکت دادن مردم برای نتیجه بخشی اقتصاد مقاومتی، ایجاد فرهنگ مناسب آن است.

از آنجا که اقتصاد مقاومتی نیاز اصلی کشور است، نباید مباحث آن در سطح نخبگان باقی بماند. باید مفاهیم و اولویت های آن برای عموم مردم تشریح شود و همه به دور از سیاست زدگی و شعار برای محقق شدن اهداف آن تلاش کنند. این مهم، فقط و فقط از راه فرهنگ و جامعه، عبور می کند. برای حمایت از پیشرانان اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی، نگاه فرهنگی، راهگشاست.

با توجه به اینکه مسئولیت سنگین گفتمان سازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، بر عهده اهالی فرهنگ و هنر و رسانه های ما به ویژه سازمان صدا و سیما است، انتظار داریم فعالان این عرصه با همفکری با صاحبنظران و نخبگان و نهادهای مدنی، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز است، پیگیری کند.

پس تولید محتوای مناسب، صحیح، کارآمد و راهگشا برای حمایت از فعالان اقتصاد دانش بنیان و تولیدکنندگان کالاهای نوآورانه ایرانی، توسط رسانه های دیجیتال و مکتوب و همچنین راهنمایی افکار و سلایق در شبکه های جهانشمول اجتماعی به سمت ایجاد فرهنگ پشتیبانی از اقلام ساخت ایران، روزهای روشنی را بری جامعه به همراه خواهد آورد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» نیز، به جا و به موقع، کارش را به ابتکار معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آغاز کرده است و بی شک با پشتکار و اصرار برگزارکنندگان اش برای فرهنگسازی و تولید محتوا در حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان، برنامه اقتصاد مقاومتی را نیرومندتر خواهد ساخت. برای این زحمتکشان و همه هنرمندان و فعالان فرهنگی، برای سربلندی ایران اسلامی، آرزوی توفیق دارم.»

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران خواهد بود.


علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.