در دومین روز از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت، دو کارگاه تصویرسازی و طراحی پوستر با استقبال بسیار زیاد علاقه مندان مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اینجا کارگاه تصویرسازی جشنواره ایران ساخت است. کارگاهی که در آن دانشجویان رشته تصویرسازی درباره حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی تصاویری را خلق می کنند که با استقبال پر شور دانشجویان مواجه شده است. کارگاهی که مدرس آن اکبر نیکان نژاد از اساتید برجسته این رشته است.

به گفته این استاد تصویرسازی، در هر اثر هنری نخست زیبایی آن جذب کننده است که در پس این زیبایی اندیشه ای نهفته است و همان اندیشه منجر به تولیدات ملی در کشور می شود.

نشانه شناسی ایرانی، فرم هایی که معنا، رنگ و بوی ایرانی دارند مباحثی بود که نیکانپور از آن سخن گفت. پس از پایان سخنان استاد، دانشجویان ورق های خود را بیرون آوردند و مشغول طرح زدن شدند.

گره زدن معنا به پوستر

کارگاه آموزش پوستر نیز ساعت 14 در سالن استاد امیرخانی برگزار و با استقبال بسیاری مواجه شد.  بهنام زنگی مدرس این کارگاه در ابتدا ‌‌در راستای عنوان ایران ساخت و رابطه آن با معنایی تصویرسازی پوستر با حاضرین به بحث و بررسی پرداخت و گفت: باید بتوان معنا را به پیام پوستر گره زد. 

وی توضیح داد: "ایران ساخت"  یک موضوع انتزاعی و فکری است.  کما این که مثال واقعی بسیار دارد. البته هر فرد تعریف متفاوتی از آن خواهد داشت که در این کارگاه با توجه به این تکثر معنی میان خالقین آثار به آن می پردازیم.

زنگی همچنین بیان کرد: ایران ساخت به دنبال ایجاد تحکیم فرهنگ حمایت از موضوعات داخلی در قلمرو تولید ملی است تا این تفکر که رشد تولید ملی به نفع تمامی مردم خواهد بود،  فرهنگسازی شود.

وی افزود : بدنه جامعه ی ایران باید آگاه شود که ارزش های ملی در تولید تجلی پیدا می کند،  حتی اگر در بخش هایی خاص از کیفیت لازم برخوردار نباشد باید دست آن را گرفت تا رشد کند. 

از فیلم بلند تا فیلم کوتاه و پویانمایی

اما در سوی دیگر خانه هنرمندان ایران که میزبانی تمام و کمال از جشنواره «ایران ساخت» را برعهده دارد، فیلم کوتاه «عوارض خروج» به کارگردانی محمد نجاریان 16 دی ماه در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان به نمایش درآمد. در این فیلم داستان پسری روایت می شود که از انجام کارهای تکراری خسته شده است.

پس آن مجموعه ای از انیمیشن های منتخب با موضوع حمایت از کالای ایرانی در همین سالن اکران شد.

«آب یخ» عنوان فیلم کوتاه دیگری است که به کارگردانی جلال ساعد پناه داستان یک پیرمرد یخ فروش را روایت می کند که ساعت 18 در سالن جلیل شهناز پخش شد.

فیلم بلند «قهرمان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت نیز ساعت 19 در همین سالن به نمایش در آمد. این فیلم روایتگر داستان مردانی است که در کارخانه ای مشغول کار است کارخانه در معرض تعطیلی قرار دارد و بچه های آنها به فعالیت هایی در رابطه با جلوگیری از ورود قاچاق کالا می پردازند.

 براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران خواهد بود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.