امیر مؤمنان که سلام خدا بر ایشان باد نیز گفته‌اند: «اوّلین علامت ایمان، خیرخواهى براى تمام مردم است».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گذشته از اینکه نیکى‌کردن و خیرخواهى براى بدکاران، دستور و سفارش است، بسیارى از صفاتِ دایره‌ی رفتار محبّت ‏آمیز، فقط در مورد بدکاران، گنهکاران و خطاکاران قابل اجراست. از آن جمله: عفو، گذشت، چشم ‏پوشى، تغافل و هدایت.

 نیازی به بحث نیست که عفو به گنهکار تعلّق می‌گیرد، چرا که بى‏ گناه احتیاج به عفو ندارد.

پیام آوران الهی، این دردانه‌های خلقت، جان و مالشان را صرف کردند تا کافران و گمراهان به مسیر کمال خود دست یابند و راه را پیدا کنند.

رنج‌کشیدن پیامبران به خاطر آن بود که کافران، فاسدان و بدکاران را از عذاب دور کنند و آن‌ها را لایقِ بهره‏ گیرى از نعمت‌هاى بى ‏کران حضرت احدیّت‌ گردانند. آیا این چیزی ‌جز خیرخواهی است؟ آیا جز بر روی کافران و گمراهان، محلّ ظهور و بروز دارد؟

اگر بدکاران را نبخشیم و از گناه آن‌ها نگذریم، اصلاً عفو و گذشت به چه کار دیگرى مى‏ آید؟ گفته‌اند که راهنمایى‌کردن یک نفر، از زمین و آن‌چه آفتاب بر آن مى ‏تابد با ارزش ‏تر است. الکافی، ج٥، ص٢٨

پیامبر مهربانی ها از روزی که در آن ضرب و جرح فراوان دید، ولی توانست سخنش را به گوش یک نفر برساند، به عنوان «روز بسیار خوب» یاد مى ‏کرد.

پیامبر گرامى اسلام گفته‌اند: «عقل بشر، این حجّت باطنى، اگر از قید گرد و غبار و زنگار خلاص شود، نخست به یکتایى خدا فرمان مى ‏دهد و بعد به محبّت و عشق‌ورزیدن به تمامى مردم».
عیون‏ أخبار، ج٢، ص٣٥

امیر مؤمنان که سلام خدا بر ایشان باد نیز گفته‌اند: «اوّلین علامت ایمان، خیرخواهى براى تمام مردم است». غررالحکم، ص٣٨٣

جبرئیل امین فرمان مى‏ آورد که: اى محمّد، خدا به تو سلام رساند و فرمود: «با مخلوقات من مدارا کن، بى ‏انتخاب» الکافی، ج٢، ص١١٧

و در کلام علوی است که: «قلبت را از لطف و رحمت و خیرخواهى براى همه‌ی مردم پر کن»...

 در رساله ی حقوق امام سجّاد آمده است که: «همه بر یکدیگر حقّى دارند: پدر بر فرزند و فرزند بر پدر و نیز بدکار بر نیکوکار حقّى دارد و آن حقّ آن است که او را ببخشد».

آن حضرت نفرموده‏ است: خوب است بدکار را ببخشى؛ و نه اینکه «امر مى ‏کنیم بدکار را عفو کنى»، تعبیر محکم‌تری به‌کار برده و فرموده‌اند: «بخشیدن بدکار حقّى است که بر گردن تو گذارده شده است» حال اگر بدکار بر گردن ما حقّ دارد که او را ببخشیم، آیا در جهان کسى باقى مى ‏ماند که لایق دریافت خیرخواهی ما نباشد؟

اصلاً مگر پیامبران جز پیام ‏آور رحمت بوده‌اند؟ مگر پیامبر خاتم، رحمتى براى همه عالمیان نیست؟ انبیاء ١٠٧، وَ مَا أرْسَلْناک إلّا رَحْمَهْ لِلْعالَمین.


اگر پیامبر خدا موظّف است رحمتش را به همه‌ی عالمیان بگستراند، من و تو چرا بخل بورزیم و بخواهیم به نام خداوند و به نام پیامبر، بعضى ‏ها را از دایره‌ی محبّت و خیرخواهی خارج کنیم؟

دلم خـانه‌ی مهر یار اسـت و بس
از آن می نگنجد در آن کین کس

(سعدی)