مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود، در رابطه با قصور و تخلّفات پزشکی، در هر سطحی، به "دادسرای ویژه ی رسیدگی به جرایم پزشکی"، مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای شکایت علیه پزشک می توانیم به مراجع ذیل مراجعه کنیم.


دادسرای ویژه ی رسیدگی به جرایم پزشکی
مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود، در رابطه با قصور و تخلّفات پزشکی، در هر سطحی، به "دادسرای ویژه ی رسیدگی به جرایم پزشکی"، مراجعه کنند. و از این طریق، می توانند دیه، و خسارات وارد شده را مطالبه کنند و اگر پزشک، مرتکب قصور شده باشد، مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

حلّ اختلاف (ویژه ی امور بهداشت)
رسیدگی و حلّ و فصل اختلافات اعضای جامعه ی پزشکی با یکدیگر، و هم چنین، اختلافات جامعه ی پزشکی با سایر اشخاص، اعمّ از حقیقی یا حقوقی، در صورتی که مبلغ خواسته یا محکوم به کم تر از ۲۰ میلیون تومان باشد، و یا در صورتی که هر دو طرف در خصوص ارجاع پرونده به شورای حلّ اختلاف توافق داشته باشند، در صلاحیّت آن است.

سازمان نظام پزشکی
این سازمان، تخلّفات اداری و انتظامی پزشکان را مورد رسیدگی قرار می دهد و نتیجه ی آن، برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود. که طیف وسیعی از اقدامات، از توبیخ کتبی تا لغو پروانه ی طبابت به شکل دایمی را در بر می گیرد.

لازم به ذکر است، در تمامی این موارد، آن چه از اهمّیّت بسیار زیادی برخوردار است، نظریّه ی پزشکی قانونی است و مبنای اکثر احکام صادره، این نظریّه کارشناسی است.


غلامرضا کوکبی؛ وکیل پایه یک دادگستری