علیرضا باباخان؛ دانشجوی‌برتر دانشگاه علم‌وصنعت با اشاره به اینکه نگاه ارشادی رهبری به موضوع نخبگی بی‌نظیر است، گفت: دیدار با ایشان سرمایۀاجتماعی بزرگی برای اجتماع نخبگانی است چراکه این دیدار نشان‌دهندۀ عمق‌باور و اعتقاد ایشان به توان نخبگان بومی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علیرضا باباخان؛ مستعدبرتر دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با مثبت‌ ارزیابی‌کردن رویکردهای بنیاد، گفت: بازنگری و اصلاح آئین‌نامه‌ها و مقررات یکی از اقدامات خوب در سال‌های اخیر در فضای نخبگانی کشور است.

وی افزود: مسیر مناسبی برای حرکت مستعدان‌برتر به سمت نخبگی طراحی شده است و تسهیلات خوبی نیز برای تحقق این هدف ارائه می‌شود. از سوی دیگر برنامه‌هایی مانند اردوهای جهادی نیز زمینه‌ساز تقویت مسؤولیت‌پذیری و اثرگذاری مستعدان‌برتر در جامعه است.

باباخان ادامه داد: یکی از نتایج روند بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر، دغدغه‌مند شدن مستعدان‌برتر است و این همان نکته‌ای است که شهید مطهری در کتاب «انسان کامل» به آن اشاره کرده و دغدغه‌مندی نسبت به جامعه را یکی از ویژگی‌های انسان کامل می‌داند. از این رو می‌توان از اقدامات بنیاد دفاع کرد.

مستعدبرتر دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، اظهار داشت: بنیاد در گفتمان‌سازی مسؤولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی اجتماع‌نخبگانی، موفق عمل کرده است تا جایی که این موضوع یکی از مسائل اولویت‌دار در ذهن مستعدان‌برتر است اما برای عملیاتی‌شدن ایده‌ها و نظرات آنان، نیاز است ارتباط بیشتری بین اجتماع نخبگانی با نیازهای موجود، برقرار شود. به عنوان نمونه، اجتماع نخبگانی به‌خوبی می‌تواند روی آسیب‌های اجتماعی موجود بیاندیشد و ایده بدیع ارائه دهد چون با آنها در تماس است اما وقتی با صنعت و واحدهای فناوری و تولیدی ارتباط ندارد، نمی‌تواند روی موضوعات و مشکلات آنها فکر کند.

مستعدبرتر دانشگاه علم‌وصنعت در ادامه با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر اجتماع نخبگانی با مسؤولان، گفت: خوشبختانه مسؤولان بیش از گذشته به توان و کارکرد نخبگان و مستعدان‌برتر واقف هستند و محبت و نظر مثبت رهبری‌معظم‌انقلاب به مستعدان‌برتر سبب اعتماد بیشتر مسؤولان به نخبگان بومی است که برگزاری نشست‌های تخصصی با اجتماع نخبگانی به‌خوبی بیانگر این موضوع است.

باباخان تصریح کرد: در شرایطی که مسؤولان به‌خوبی به توان و قابلیت بالای اجتماع نخبگانی باور و اعتقاد دارند و از سوی دیگر اجتماع نخبگانی نیز دغدغه‌مند و مسؤولیت‌پذیر است، به دلیل عدم‌جود سازوکار مناسب، تاکنون توان نخبگانی به بدنۀ کشور تزریق نشده است. طبیعی است که یک مقام مسؤول نتواند با فرد فرد نخبگان و یا فرد نخبه با تک‌تک مسؤولان نشست داشته باشد.

وی با بیان اینکه دیدار با مقام‌معظم‌رهبری قابل وصف نیست، یادآور شد: نگاه ارشادی ایشان به موضوع نخبگی بی‌نظیر است. به‌عبارت دیگر ایشان با قدردانی از تخصص‌ها و دانش‌های‌فنی حاصل‌شده و هدایت اجتماع نخبگانی به‌سمت ارتقاء توان علمی، همواره تأکید دارند که «نعمت‌نخبگی» شایسته شکرگزاری است و نخبۀمسلمان نباید به این نعمت، نگاه اقتصادی و یا مادی صرف داشته باشد.

مستعدبرتر دانشگاه علم‌وصنعت تأکید کرد: دیدار با رهبرمعظم‌انقلاب سرمایۀاجتماعی بزرگی برای اجتماع نخبگانی است چراکه این دیدار نشان‌دهندۀ عمق‌باور و اعتقاد ایشان به توان نخبگان بومی است و همین موضوع نگاه مسؤولان را بیش از گذشته به‌سمت نخبگان بومی متمرکز می‌کند خاصه وقتی ایشان نخبگان را هدیۀنفیس الهی می‌نامند.

مستعدبرتر دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری با اشاره به طرح پیشنهادی خود در محضر رهبری‌معظم، بیان داشت: در صنعت، حوزه‌های اولویت‌داری وجود دارد که در آنها فناوری‌های اولویت‌داری مطرح است و این نقاط دقیقاً همان محل‌هایی است که دشمن در زمان تحریم، روی آنها متمرکز می‌شود. به‌عبارت بهتر فناوری‌های اولویت‌دار در صنایع اولویت‌دار، پاشنۀآشیل تحریم است. از سوی دیگر توان و قابلیت برای بومی‌کردن این فناوری‌ها و حصول دانش‌فنی در کشور وجود دارد که اگر این توان به بخش‌مذکور تزریق شود، علاوه بر رفع نیازهای درونی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر تنش‌های بیرونی، کشور شاهد رشد اقتصادی چشمگیر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به گفتۀ رهبری‌معظم‌انقلاب تشکیل «هیئت‌های اندیشه‌ورز» در  ذیل نهادها و دستگاه‌های موجود، یکی از اقدامات اساسی است که می‌تواند زمینه‌ساز حضور فعال نخبگان در مدیریت تحولات کشور باشد. به‌عبارت دیگر هر نهاد و دستگاهی بنا بر ضرورت و رسالت خود، هیئت‌های اندیشه‌ورز را با حضور نخبگان و مستعدان‌برتر مرتبط تشکیل دهد تا آنان اندیشه و ایده علمی و مستند خود را ارائه و عملیاتی کنند. شاید این سازوکار بتواند مسیر رسیدن به مطلوب را کوتاه‌تر کند.