با برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، فرهنگ‌سازی حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی با مشارکت هنرمندان، مسئولان اجرایی و اقشار گوناگون مردم گام بلندی به سوی تحقق برداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مرکز همایش های بین المللی صداو سیما برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های 5گانه جشنواره معرفی شدند.

حرکتی که فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را به همراه دارد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در این مراسم بار دیگر بر ضرور ت فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان تاککید کرد و گفت: جشنواره ایران ساخت تلاش می‌کند تا در فرهنگ عمومی جامعه تحول لازم برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را ایجاد کند.

وی با بیان این‌که بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان یکی از زمینه‌های شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان است افزود: کشور ما دارای بازار بالقوه بسیار ارزشمندی است که ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، سرمایه‌گذاری که بر خلاف گذشته دولتی و منبع محور نیست و به دست بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد جشنواره ایران‌ساخت بتواند با کمک ابزارهای فرهنگی و هنری و هنرمندان، گام اثرگذاری در جهت فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به بازارسازی شرکت‌های فناور بردارد.

گامی که در اقتصاد مقاومتی ماندگار می‌شود

در نخستین بخش این مراسم، پرویز کرمی، دبیر کل جشنواره ایران‌ساخت، به نقش این جشنواره در فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان اشاره‌ای داشت و استقبال خوب از این جشنواره با دریافت بیش از 3 هزار اثر هنری را گامی برای ماندگار شدن این جشنواره در اقتصاد مقاومتی پیش بینی کرد.

معرفی برگزیدگان رسانه‌های دیجیتال در بخش‌های «بازی‌های رایانه‌ای»، «وبگاه» و «نرم‌افزار»

دیجیتالی‌ها نخستین برگزیدگانی بودند که توسط الیاسی، شیخ زین‌الدین و عظیمی جوایزشان را دریافت کردند.

در این بخش مهناز کبیریان برای بازی جیرینگ لند و حسین احمدی برای بازی شتاب در شهر لوح تقدیر و جایزه نقدی جایزه را از آن خود کردند.
شرکت توسعه ابزارهای داده ابریشمی برای بازی پرسیتی با کسب رتبه اول برنده تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی شد و همچنین جایزه‌های دوم و سوم این بخش به ترتیب به  سامان فیروزی بازی زاراوان و مسعود عسگریان برای بازی سلحشوران رسید

ستاد توسعه توانمندسازی شهرداری تهران برای وبگاه زنان و تولید ملی، رسول گلی زاده برای وبگاه اقتصادمقاومتی و محمد روحانی نژاد با وبگاه اسکیل تقدیری‌های بخش «وبگاه» جشنواره بودند.

نیما محسنی برای وبگاه همگردی جایزه رتبه سوم جشنواره شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی و حمایت از تولید جدید در آینده را به خود اختصاص داد اما هیات داوران در این بخش برای رتبه اول و دوم انتخابی نداشتند.

 در «بخش نرم افزار» جشنواره، موسسه راوی رسانه 24 با نرم افزار تلفن همراه من مامانم، احسان نوری برای تولید نرم افزار تلفن همراه تله طب لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

همچنین عاطفه داوریان با نرم افزار تلفن همراه بازارچه و نرم افزار چند رسانه ای، شرکت کالن دانش سهند برای  نرم افزار چندرسانه ای فرادرس رتبه سوم را کسب کردند اما هیات داوران در این بخش برای رتبه اول و دوم انتخابی نداشتند.

معرفی برگزیدگان «ایده بازار» با حضور معاون اول رییس جمهور

برگزیدگان بخش ایده‌بازار ایران‌ساخت، جوایز خود را از دستان جهانگیری، ستاری، کرمی و دلیری معاون توسعه منابع انسانی معاونت علمی و فناوری دریافت کردند.

در این بخش، رتبه سوم به موسسه مطهر نت پارس برای ایده سرزمین صورتی، رتبه دوم شرکت میثاق جاوید آینده سازان برای ایده بازی شهری خانه اقتصاد مقاومتی رسید.

رتبه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار ، جایزه نقدی و حمایت از ایده جدید در آینده به ابوالفضل منصوری برای ایده تاثیر‌گذار بر رفتار کودکان تعلق گرفت.

سرودی با صدای وطن

در ادامه این مراسم، حال و هوایی موسیقایی داشت و سالار عقیلی خواننده کشورمان همراه با گروهش  بر روی سن این جشنواره حاضر شد و قطعاتی را که همگی حال و هوایی ایرانی و حماسی داشتند به اجرا در آورد.

در بخش های ادبیات، رسانه های دیداری شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و هنرهای تجسمی برگزار شد، از سوی یک گروه 5 نفره تخصصی در هر بخش انجام و درمرحله دوم، سه نفر اول تا سوم در دو سطح حرفه ای و مردمی توسط هیات داوران به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی شدند.

نگاه ویژه هنرمندان به بخش «کاریکاتور»

در بخش کاریکاتور ایران‌ساخت که جوایز برگزیدگان با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهور، ستاری معاون علمی و فناوری، داریوش ارجمند هنرمند سینما و تلویزیون و کامبیز درم بخش کاریکاتوریست اهدا شد،  سعید صادقی برای کارتون با عنوان خط تولید اتومبیل، پویا عبدلی برای کارتون با عنوان صفحه ابزارکار و محسن اسدی برای کارتون با عنوان خط تولید ظرف شایسته لوح تقدیر و جایزه نقدی شناخته شدند.

کارتون بدون شرح  اثر مسعود ضیایی رتبه سوم را از آن خود کرد و رتبه دوم به  محمدعلی خلج برای کارتون با عنوان کالای ایرانی، کالای چینی اختصاص یافت.
همچنین رتبه اول بخش کاریکاتور نیز به مهناز یزدانی برای کارتون با عنوان واردات بی رویه رسید.

تقدیر از 11 اثر در بخش هنرهای تجسمی

بخش هنرهای تجسمی در رشته پوستر یک اثر تقدیری داشت که لوح تقدیر و جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر جدید در آینده به پویا سرابی برای مجموعه آثار تولید ملی - اقتصاد مقاومتی اختصاص یافت.

همچنین در رشته عکاسی در مجموع 6 اثر شناخته شدند. در بخش حرفه‌ای 4 عکس با عنوان داروساز اثر بهار نیک پور، عکس با عنوان کارشیرین اثر حامد نیرومند، عکس با عنوان سوخت سالم اثر داود ایزدپناه و مجموعه آثار زعفران - آزمایشگاه اثر حسین اسماعیلی تقدیر شدند. همچنین در بخش مردمی، فرناز قاسم زاده برای عکس پل طبیعت و محمدمهدی محدپور برای عکس با عنوان پیرمردلوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

در بخش حرفه‌ای رشته تصویرسازی از یک مجموعه اثر تقدیر شد که محمدعلی حلیمی برای مجموعه آثار کسب و کار ایرانی-کالای ایرانی جایزه دریافت کرد.

«شعر»، «مستندنگاری»، «شعار تبلیغاتی»

در بخش ادبیات با حضور ناصر فیض داور تخصصی این بخش، اسماعیل امینی، امید مهدی‌نژاد برگزیدگان در دو بخش مردمی و حرفه‌ای تقدیر شدند که در بخش مردمی لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدحسین ملکیان برای اثر گلدون مرغی، افشار جابری برای اثر واردات و هدایت کارگر شورکی برای اثر دانش بنیان رسید.
 همچنین رتبه سوم حرفه ای به محمدجواد شاهمرادی برای اثر شرافت اختصاص یافت. علی سلیمانی برای اثر شرط ماعشق است و محمدحسین مهدویان برای اثر تولید ایرانی به ترتیب رتبه‌های دوم و نخست این بخش را دریافت کردند.
 
همچنین در بخش مردمی مستندنگاری، «اجازه بدهید پدرم نان آور باشد» اثر یگاه حضرتقلی زاده، «خودکفایی در بزرگترین کارخانه شیشه خاورمیانه» اثر سکینه میرطاهری شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیات داوران در بخش حرفه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به  نشریه کرگدن برای اثر ایران ساخت اختصاص یافت..
علی اصغر علیان نژاد با شعار «ساخت ایران - برای ساختن ایران»،  علی جبالی با «خرد ایرانی - خریدایرانی» و  شقایق محمدی با «خریدکالای ایرانی - یک ایران آبادی - یک جهان سرافرازی» بخش «شعار تبلیغاتی» در بخش مردمی لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

رتبه سوم حرفه ای به غزاله گودرزی برای شعار «من ایرانی می خرم - تو چطور؟» و رتبه دوم حرفه ای به حمیدرضا عمارلو برای «خواسته ایرانی - ساخته ایرانی» تعلق یافت.

رتبه اول حرفه ای به سعید طالبی برای «برگه خریدمن - برگی از شناسنامه من است» تعلق گرفت.

حضور پررنگ رسانه در بخش «دیداری و شنیداری» ایران‌ساخت

بخش دیداری و شنیداری جشنواره ایران‌ساخت، در بخش‌های پویانمایی، برنامه رادیویی،کلیپ و تیزرتبلیغاتی، برنامه تلویزیونی، تقدیر ویژه ، فیلم کوتاه و فیلم مستند انجام شد که با حضور مجید رجبی معمار رییس خانه هنرمندان، بهرام عظیمی انیمیشن‌ساز، حسم زند حسامی مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی و بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری  وشکوفایی جوایز برگزیدگان اهدا شد.

در بخش مردمی رشته پویانمایی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی نحوی راد برای انیمیشن حمایت از تولید ملی، تعلق گرفت. همچنین رتبه سوم به انیمیشن اندرحکایت یک لباس ساخته سید محمد آقا سیدجوادی اختصاص یافت.

جواد فرهانی برای انیمیشن شکرستان رتبه دوم را از آن حود کرد و  قهرمان مدرسه اثر رضا تقدسی حائز رتبه اول شد.

اهدای جوایز بخش تولیدات رادیویی

با حضور وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ، قادری‌فر مدیر کل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری، نسرین آبروانی را به سمت معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های رادیویی صدای تولید ساخته محمد چگنی، برنامه رمز پرواز ساخته مهران مجید پناه و برنامه زندگی منهای فقر حسین معصومی شایسته تقدیر و جایزه نقدی شناخته شدند.

در بخش برنامه رادیویی رتبه سوم به بهرام نوری برای  برنامه برنج، رتبه دوم به ماجد گودرزی برای برنامه از علم تا عمل و رتبه نخست به سودابه طهوری برای برنامه کاوشگر اختصاص یافت.

در بخش کلیپ و تیزرتبلیغاتی، ایده تا محصول ساخته مهدی صادقی و آثار شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین رتبه سوم به بیستون کویر یزد تولید شرکت بیستون کویر یزد، رتبه دوم به شاهنامک ساخته مازیار محمدی نژاد و رتبه نخست به گره ساخته عرفان قاسم پور اختصاص یافت.

 

اهدای جوایز برنامه‌های تلویزیونی با حضور مدیران رسانه ملی

در بخش تولید برنامه تلویزیونی، با حضور رضا پورحسین به سمت قائم مقام معاون سیمای رسانه ملی، مجید زین العابدین مدیر شبکه پنج سیما، اکبر نبوی منتقد و کارشناس سینما و داریوش ارجمند هنرمند کشورمان فعالان این بخش تقدیر شدند.

محمد کیایی و محمدعلی بختیارامینی برای گزارش خبری شایسته تقدیر شناخته شده و لوح تقدیر و جایزه نقدی را دریافت کردند.

مریم فیروزی برای برنامه  اسطرلاب در بخش ویژه تقدیری‌ها بود و امیرحسین خرمشاهی با برنامه روزآمد به عنوان رتبه سوم، افروز اسالمی برای برنامه ایران ساخت رتبه دوم و روح اله رحیمی برای برنامه پازل جایزه رتبه نخست این بخش را ازآن خود کردند.

حضور آثار جوان در بخش فیلم کوتاه

در بخش فیلم کوتاه جشنواره عمدتا آثار جوان شایسته قدردانی شناخته شدند به طوری‌که انجمن سینمای جوان ارومیه با فیلم کوتاه فیلم گورمردها، انجمن سینمای جوان سنندج با فیلم آب یخ و علی محمد خادمی برای فیلم جهیزیه لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

رتبه سوم بخش فیلم کوتاه به عادل تبریزی برای فیلم من قدیمی هستم، رتبه دوم به انجمن سینمای جوان آبادان برای فیلم به رنگ آب و رتبه اول به محمد نجاریان برای فیلم عوارض خروج تعلق گرفت.

6 برگزیده در بخش فیلم مستند

بخش مستند شاهد حضور پررنگ فیلم‌سازان و مستندسازان برجسته‌ای چون احمدرضا درویش فیلم‌ساز، حامد شکیبانیا، تاجبخش پناهیان، ارد عطارپور، احمد مرادپورو اکبر نبوی بود که  همراه با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مجموعه اثر ثریا ساخته محسن مقصودی به طور ویژه لوح تقدیر و جایزه نقدی و حمایت از تولید اثر در آینده دریافت کرد و مستند. فیلم ایرانی نداریم محسن حاج کرمی را مورد تقدیر قرار دادند.

رتبه سوم بخش مستند به علی قادری سازنده مستند آفراندن، بهروز ملبوس باف سازنده مستند اقتصاد در بوق کارخانه و رتبه نخست بخش مستند به وحید فرجی برای مستند غزال ایرانی تعلق گرفت.

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» برگزار شد و از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری شاهد نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران بود.