در مراسم امروز صبح گلدن گلوب تنها یک نفر بود که با وجود حضور نداشتنش در مراسم، بی‌نصیب نماند: دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از ورایتی، از مراسم فرش قرمز مراسم گلدن گلوب هفتاد و چهارم که دیشب به وقت محلی (بامداد امروز) در لس آنجلس برگزار شد، تا روی صحنه اهدای مراسم در بورلی هیلتون، تا مصاحبه‌هایی که پشت صحنه انجام می‌شد، هالیوود بارها و بارها کنایه‌ها و طعنه‌های خودش را نثار دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا کرد. سخنگویان به انحای مختلف اعمال مردی را که به زودی در دفتر بیضی مستقر خواهد شد زیر سوال بردند و بی‌تمدنی او در بازار ارز تا تحریک خصومت دیگران را که می‌تواند به جنگ در خارج از مرزهای کشور منجر شود، به باد استهزا گرفتند.

حتی اگر هالیوود نگرانی‌ای هم درباره پیام‌های ضدترامپ خود داشت و فکر می‌کرد ممکن است تقریبا نیمی از مردم که حامی ترامپ بودند از آن دلخور شوند، اما چیزی از این نگرانی را در عمل نشان نداد.    

مهمان سایه‌ای این مراسم از همان ابتدا با میزبانی جیمی فالون اولین ضربه را دریافت کرد. مجری مراسم گفت: «این گلدن گلوب است- یکی از چند جایی که زمانی که آمریکا هنوز به رای مردم می بالید ایجاد شد» و با این حرف اشاره‌ای کرد به چند میلیون رای بیشتر هیلاری کلینتون که در نظر گرفته نشد.

در هر حال ماجرا با فرش قرمز شروع شد و عیسا ریس گفت: هر وقت من توییتی از آن مرد می‌بینم، هر بار گروه را می‌بینم، کابینه او را، موضوع بدتر و بدتر می‌شود. و ترسناک‌ترین چیز این است که این چطور برای بعضی‌ها به صورت یک چیز نرمال درآمده است.

این موضوع از سوی هیو لوری با سروصدای بیشتری ادا شد و این بریتانیایی تند و تیز در سخنرانی خودش به عنوان برنده بهترین بازیگر مرد در سریال محدود یا فیلم تلویزیونی برای نقشش در «مدیر شب» گفت: می‌توانم بگویم در آخرین گلدن گلوب برنده این جایزه شدم.

وی به طعنه افزود: منظورم این است که هالیوود و خارجی و مطبوعات را بعضی‌ها نمی‌توانند تحمل کنند.

وی افزود جایزه‌اش را به نمایندگی از هر میلیاردر روانی در هر جا دریافت می‌کند که به نوعی یادآور شخصیتی بود که او در فیلم «مدیر شب» نقشش را بازی کرد، اما درعین حال به مدیری اشاره داشت که در دفتر بیضی می‌نشیند.

در عین حال مریل استریپ که برای دریافت جایزه سیسیل ب دمیل روی صحنه رفت با انتقاد واضح به رییس جمهوری منتخب یادآور لحظه‌ای شد که ترامپ به تقلید و تمسخر یک خبرنگار ناتوان حرکتی پرداخت: «... همان زمانی که فردی خواست تا روی محترم‌ترین صندلی کشور ما بنشیند و در عین حال به مسخره کردن یک خبرنگار ناتوان پرداخت، کسی که امتیاز، قدرت و نیرو برای مبارزه دارد، این کار را کرد. وی افزود: با این کار قلب من شکست و هنوز نمی توانم این حس را از قلبم بیرون کنم زیرا این فیلم نبود. زندگی واقعی بود.

استریپ در ادامه به ابراز تاسف برای «غریزه تحقیر» در ترامپ پرداخت و افزود: وقتی چنین رفتاری توسط کسی رخ می‌دهد که در دید عموم جای دارد، کسی که در قدرت است، می‌تواند زندگی همه را تحت تاثیر قرار دهد این کار را تکرار کند، این رفتار به صورت یک مدل درمی‌آید.

استریپ افزود: بی‌احترامی دعوت به بی‌احترامی است. خشونت خشونت می‌زاید. و وقتی قدرتمندی از موقعیت خود برای آزار و اذیت دیگران استفاده کند، همه چیز از دست می‌رود.

پس از مراسم ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت استریپ عاشق هیلاری است و خود او اصلا مراسم را تماشا نکرده و از این که از سوی جماعتی از سینمایی‌های لیبرال مورد حمله قرار بگیرد تعجب نمی‌کند.

سخنان مریل استریپ در عین حال انگار آتش هواداران رییس جمهور را هم تیزتر کرد چرا که مگان مک‌کین نیز به سخنان وی واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «حرف‌های استریپ نشان دهنده این است که چرا ترامپ برد».   

طعنه و اعتراض به ترامپ در پشت صحنه نیز ادامه یافت و در مصاحبه پشت صحنه پل ورهوفن برنده بخش خارجی زبان گلدن گلوب برای فیلم «او» گفت: افکار بدی درباره ترامپ وجود دارد . او با لحن نجیب‌زاده‌ای افزود: کاخ سفید جایی ترسناک شده و این برای  نگرشی است که او ارایه می‌کند و افرادی که در کابینه‌اش جمع کرده است.

این کارگردان تحسین شده با استفاده از یک جمله آلمانی به خطری قریب‌الوقوع اشاره کرد و گفت باور دارد که ریاست جمهوری جدید می‌تواند به راحتی وارد مسیری شود که مستقیم به جنگ و ویرانی منتهی شود. ورهوفن افزود می‌توان جور دیگری فکر کرد اما اتفاق‌های یک ماه اخیر موجب نشده که من بخواهم فکرم را درباره او عوض کنم.

وایولا دیویس برنده جایزه بازیگر زن نقش مکمل برای فیلم «حصارها» گفت برای رویای آمریکایی مبارزه می‌کند که «بزرگ‌تر از او است» و با اشاره به این که منظورش از او مردی است که همین ماه وارد دفتر بیضی می‌شود، گفت: باور دارم مسئویت ما این است که به حمایت از چیزی برخیزیم که به معنی آمریکایی است و آنچه آمریکایی است معنای درست چیزی است که رویای آمریکایی خوانده می‌شود.

دیویس در پشت صحنه افزود: هیچ راهی وجود ندارد که کسی را بخواهیم در دفتر بیضی  نگه داریم که هیچ توجهی به سیستم باوری ما ندارد.

در انتهای مراسم وقتی ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی به عنوان برنده نقش اول زن روی صحنه آمد و جایزه خود را در دست گرفته بود و ذوق زده تشکر می‌کرد از تنوع هنر تجلیل کرد و گفت همه آنهایی که اینجا هستند از جاهای مختلفی از دنیا می‌آیند و سخت است بتوان تصور کرد که غیر از این باشد. او افزود: نمی‌شود انتظار داشت سینما دور خودش دیوار بکشد و مرز بسازد.