منصوری‌آرانی با اشاره به اینکه مسیر صحیح حرکت نخبگانی و وظایف مسؤولان در بیانات رهبری ترسیم می‌شود، گفت: ایشان در دیدار سالانه با نخبگان قانون نظام نخبگانی را بیان می‌کنند که همه باید خود را موظف و ملزم به اجرای آن بدانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مصطفی منصوری‌آرانی؛ مستعدبرتر رشته مکاترونیک در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف درباره حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان، گفت: هنوز هم بسیاری از مستعدان‌برتر از تسهیلات بنیاد اطلاعات کافی ندارند.

وی افزود: روند بنیاد ملی نخبگان به‌گونه‌ای است که فرد برای برخورداری از تسهیلات وارد گردونه رقابت می‌شود؛ این اقدام بسیار نیکی است اما به شرطی که نیروهای تازه‌وارد به دانشگاه با دانشجویان باسابقه مقایسه نشوند. به عبارت دیگر روند رقابت به‌گونه‌ای نباشد که برای ورود افراد جدید به گردونۀ تسهیلات بنیاد ملی نخبگان عرصه تنگ باشد.

منصوری‌آرانی ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که توان علمی و یا شایستگی آنان از سوی بنیاد ملی نخبگان تآیید شده است، باید به تدریج وارد گردونه خدمت‌رسانی به جامعه شوند؛ نه اینکه برای برخورداری مداوم از تسهیلات اعطایی، وارد چرخۀ تئوری‌کاری شوند.

مستعدبرتر رشته مکاترونیک تصریح کرد: یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان باید رفع دغدغه‌های مالی مستعدان‌برتر باشد. تا زمانی که فرد آرامش ذهنی نداشته باشد، نمی‌تواند توان خود را در پژوهش و تحقیق بکار گیرد.

برگزیده جشنواره خوارزمی اظهار داشت: منظور از رفع دغدغه ذهنی مستعدان‌برتر، تنها اعطای کمک‌هزینه مالی به این افراد نیست بلکه در بسیاری موارد بنیاد ملی نخبگان می‌تواند با ایجاد سازوکاری نظام‌مند از امکانات و ظرفیت‌های وجود در کشور برای حمایت از مشمولان آئین‌نامه جایزه تحصیلی استفاده کند مانند اعطای بیمه‌تکمیلی.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر می‌توان بسیاری از حمایت‌ها را به‌صورت گروهی اعطا کرد. یعنی به جای پرداخت تسهیل به فرد، به گروه نخبگانی اعطا شود.

منصوری‌آرانی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های موجود در کشور که باید بیشتر مورد توجه بنیاد ملی نخبگان قرار گیرد، حضور فعال و افزایش مشارکت بخش‌خصوصی است. بکارگیری امکانات دولتی به علاوۀ مشارکت بخش‌خصوصی و حمایت گروهی از اجتماع نخبگانی بسیاری از چالش‌های موجود را رفع خواهد کرد که لازمه این مهم، شناخت درست و صحیح از امکانات موجود در کشور و چگونگی هماهنگ‌کردن آنها با نیازهای فضای نخبگانی است.

مستعدبرتر رشته مکاترونیک در ادامه با بیان اینکه هر محقق خوبی الزاماً کارآفرینی خوبی نیست، گفت: نباید و نمی‌توان از یک فرد انتظار داشت که هم در عرصه تحقیق و پژوهش و هم در عرصۀ کارآفرینی و پس از آن در حوزه تجارت و اقتصادی نیز موفق باشد چراکه توان و استعداد افراد محدود است. به‌همین دلیل یکی از حمایت‌های خوب و مناسب برای مستعدان‌برتر ارائه مشاوره‌های مختلف و متنوع در حوزۀ کارآفرینی و یا اقتصاد دانش‌بنیان به آنان است تا فرد با دیدی باز به سمت عملیاتی‌کردن ایده‌ها خود حرکت کنند.

برگزیده جشنواره خوارزمی در ادامه با اشاره به لزوم برگزاری دهمین همایش سالانه نخبگان فردا، دیدار با رهبری را فرصتی مغتنم برای اجتماع نخبگانی دانست و اظهار داشت: رهبری‌معظم‌انقلاب در حمایت از نخبگان سنگ‌تمام گذاشته‌اند. اگر تک‌تک کلمات و جملات ایشان را در کنار هم قرار دهیم، مسیر صحیح حرکت نخبگانی و چگونگی آن و همچنین وظایف مسؤولان به‌خوبی در آن ترسیم می‌شود. به عبارت بهتر ایشان در دیدار سالانه با نخبگان قانون نظام نخبگانی را بیان می‌کنند که همه باید خود را موظف و ملزم به اجرای آن بدانند. اگر دید و باور ایشان به توان نخبگان بومی در همه کشور خاصه دستگاه‌ها و نهادهای نهادینه شده بود، ایران امروز جایگاه بهتری داشت.

منصوری‌آرانی خاطرنشان کرد: دیدار با رهبری‌معظم‌انقلاب فرصتی مغتنم است که نباید با ارائه گزارش از دست برود. این دیدار زمان بیان جزئیات و مسائل فردی و شخصی نخبگان و مستعدا‌ن‌برتر نیست بلکه افراد شرک‌کننده باید مباحث کلان را مطرح کنند تا راه‌کارهای کلی با نگاه جامع ایشان تبیین شود.

وی در پایان تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای دیدار نخبگان فردا با رهبری‌معظم‌انقلاب، یکی از ملزوماتی است که می‌تواند نتایج بهتر و بیشتری برای کشور داشته باشد؛ البته خود افراد نخبه و مستعدبرتر نیز باید زمان و بیانات خود را مدیریت کنند تا هم از دلخوری‌های احتمالی جلوگیری شود و هم اجتماع نخبگانی بتواند از فرمایشات رهبری بهره‌برداری بهینه داشته باشد.