امروز در حالی رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت از دو محصول دانش بنیان «موتور سیکلت و خودرو برقی» بازدید کرد که این امر می‌تواند بارقه امیدی باشد که با تولید انبوه این دو محصول دولت بتواند گام‌ اساسی در جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی بردارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، حجت الاسلام والمسلمین  دکتر حسن روحانی پس از پایان جلسه و در حیاط ساختمان دولت، از خودرو برقی دوسرنشین "یوز"  محصول شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و موتورسیکلت "آویتا" محصول پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف بازدید کرد. 

این دو محصول سال‌ها قبل با هدف کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا طراحی شده بود ولی به دلیل عدم حمایت، این طرح‌ها مغفول مانده بودند

با بازدید امروز رییس جمهور و هیات دولت امید می‌رود که اقدام عملی مناسبی در جهت تولید انبوه این محصولات برداشت شود؛ چراکه فرهنگ‌سازی برای استفاده از این نوع وسایل نقلیه و تولید انبوه آن می‌تواند گامی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

این تجربه‌ای است که سایر کشورها پشت سر گذاشته‌اند و حتی برای فرهنگ‌سازی استفاده از این نوع وسایل نقلیه مشوق‌هایی چون عدم اخذ عوارض و عدم محدودیت در تردد در نظر گرفته‌اند.

موتور سیکلت "آویتا"

محققان دانشگاه صنعتی شریف چندی پیش، موتورسیکلت برقی "آویتا" طراحی و عرضه کردند و این موتور توسط یکی از قهرمانان کشوری در پیست آزادی نیز تست شد که به گفته این قهرمان کشوری موتور طراحی شده صدای کمی تولید میکند و در عین حال از لحاظ لرزش و شتاب منحصر به فرد است.

در این موتور سیکلت برای انتقال نیروی موتور به چرخ عقب از گیربکس به همراه زنجیر استفاده شده است. این محصول در آزمایش‌های انجام شده توانست با کمک موتور الکتریکی 16.7 کیلوواتی خود رکورد سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.

وزن این موتورسیکلت۱۷۰کیلوگرم با توان نامی معادل ۲۳ اسب بخار است و به لحاظ قابلیت‌های فنی در رده موتورسیکلت‌های بنزینی ۲۵۰ سی‌سی قرار دارد، همچنین در جریان این تست آزمایشی این موتورسیکلت توانست از حالت توقف در ۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و برتری خود را در آزمایش شتاب‌گیری نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی هم رده خود به اثبات برساند.

موتورسیکلت آویتا قابلیت پیمایش ۱۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ را دارد و مدت زمان شارژ کامل آن توسط شارژر نصب شده روی آن ۳ ساعت است.

باتری استفاده شده از جنس باتری‌های لیتیوم فسفات است. علاوه بر آن به منظور رفع نگرانی رانندگان در مورد مدت زمان زیاد شارژ نسبت به زمان سوخت‌گیری در موتورسیکلت‌های بنزینی، طرحی بر روی موتورسیکلت اجرا شده است که امکان تعویض سریع باتری را فراهم می‌کند. ضمن آنکه امکان شارژ باتری در منزل و محل کار نیز پیش‌بینی شده است.

مزیت اصلی این موتور سیکلت‌ نداشتن آلایندگی هوا و آلودگی صوتی و عدم مصرف بنزین است و قیمت چُنین  محصولی در آمریکا و اروپا حدود ۱۵۰۰۰دلار است که سازندگان موتور آویتا قیمت تمام شده این محصول برای خریدار را حدود ۸۰۰۰ دلار تخمین می‌زنند.

خودرو برفی "یوز"

خودروی برقی «کوادرو» که با نام تجاری «یوز» قرار است وارد بازار شود، خودرویی است که از سوی پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد قزوین طراحی و ساخته شده است.

این خودرو شارژی، با عرض 120 سانتیمتر و طول دو متر می‌تواند مشکلات پارک و توقف در خیابان‌ها را کاهش دهد و هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی نیز دربر ندارد.

تمام مراحل ساخت و طراحی این خودرو که 400 کیلوگرم وزن دارد، توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین انجام شده و می‌تواند با سه ساعت شارژ برقی، مسافت 200 کیلومتر را حداکثر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت طی کند.

در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون کیسه هوا (ایربگ) طراحی شده، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی، کیسه هوا نیز بر روی آن نصب کنند.

این خودرو قرار بود با حمایت معاونت علمی رئیس‌جمهوری تا تیرماه سال 94 وارد بازار ‌شود.

خودرو برقی یوز که رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت سوار آن شد