سیزدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» با تمرکز بر ویژه جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» دی ماه 1395 به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یکی از استخوان خرد کرده های حوزه روزنامه نگاری، سال ها پیش می گفت که در این کار، اهمیت نسبت تولید محتوا به توزیع روزنامه، 10 به 90 است. این اظهارنظر در نخستین نظر، حال همه ما تازه روزنامه نگاران را گرفت و لب به اعتراض گشودیم. اما سال ها بعد، رای آن استاد، درستی اش را از پشت ابرهای خامی و بی تجربگی بیرون آورد و نشان داد که موضوع «توزیع» در همه عرصه ها به ویژه در زمینه های اندیشگی و فکری؛ حیاتی است.

سالهاست که جمهوری اسلامی ایران بر مدار شتاب علمی قرار گرفته است و مقاله ها و دستاوردهای علمی و فناوری بسیاری را عرضه کرده و در برخی از فناوری های مهم و نو و استراتژیک هم، پیشرفت های کمتر قابل باوری داشته است. اما جامعه ما کمتر از این جریانات آگاهی داشته است. این کم آگاهی، گلایه و گاهی اوقات سرخوردگی و دلتنگی فناوران و پژوهشگران را به همراه داشته است. در حقیقت حلقه مفقوده این جریان، همان موضوع اهم «توزیع» است.

«ایران ساخت»

جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت» که به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی اواسط دی ماه امسال در تهران برپا شد، در بنیان اش همان موضوع بالا یعنی در اهمیت «توزیع»، گام برداشت و بنا برگزارش های مفصل جدیدترین ماهنامه «دانش بنیان» نهال این رویداد با مشارکت هنرمندان بارور شد. این رویداد با هدف تولید محتوا برای حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی کارش را از شهریورماه امسال آغاز کرد و 15 تا 18 دی ماه در خانه هنرمندان آثارش را به نمایش گذاشت. آنچه اهمیت این رویداد را می رساند، ایجاد نهال و زمینه ای بارور برای معرفی دستاوردهای دانش بنیان ساخت داخل و گردافشانی فرهنگ حمایت از این محصولات و خدمات است. در سیزدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» گزارش های مفصل، یادداشت ها و اظهارنظر مختلف و مبسوطی درباره آن خواهید خواند.

خیر عام

پرویز کرمی در یادداشت سردبیری «دانش بنیان» سیزدهم، در اهمیت خیر عام نوشته و به مخاطب توصیه کرده است که «جور دیگر باید دید». در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «امروز سرمایه داران نوین در عرصه آموزش عمومی در کاهش آسیبهای اجتماعی و در رفع بحرانهای اخلاقی حضوری جدی و مستمر دارند و به این طریق خوبی را نشر میدهند. در ازای این خوبی، خوشی های زیادی را هم نصیب میبرند، اما مشکل اصلی در این میان ساز و کارهایی است که باید تغییر کنند و نگرشهایی است که باید نو شوند. هم آدمها باید نو شوند و دنیا را طور دیگری ببینند، هم قوانین باید با نگرشهای جدید تطبیق پیدا کنند. در کسب و کارهای نوآور سرعت رشد کیفی و کمی بالاست پس باید قوانین و دستورالعملهای به روز و روزآمد پابه پای این نوآوریها باشد. سیستم بروکراسی، سیستم بانکی، قوانین، ادارات و از همه مهمتر تلقی عمومی و صاحبان حرف باید به این سمت متمایل شود که خیر عام جای »مضار گروهی» را بگیرد. و برای این کار باید پیوست فرهنگی اجتماعی کسب وکارهای نوین تدبیر و تدارک شود.»

بازنگری الگو

در ادامه مطالب «دانش بنیان» سیزدهم علاوه بر گزارش های مرتبط با جشنواره «ایران ساخت»، یادداشت ها و مقامات و گفت وگوهای متعدد و متنوعی درباره کسب و کارهای فناورانه می خوانیم. مسعود حافظی معاون دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی درباره ایجاد شرکت های تجاری بزرگ در مراکز تحقیقاتی، انستیتوها و دانشگاه مقاله ای آورده و در آن توصیه کرده است که در الگوی حمایت و توسعه دانش بنیان باید بازنگری شود. سلمان نقره کار و فاطمه اسدی نیز در مطلبی با عنوان «از پارک فناوری به سوی باغ فرآوری دانش» درباره استاده حداکثری از ظرفیت های دانشگاه ها برای زندگی دانش بنیان شهروندان، مشترکا مقاله ای پژوهشی نوشته اند. حبیب آرین هم نگاهی انداخته است به صندوق های سرمایه گذاری جسورانه که ابزاری مهم برای تامین سرمایه شرکت های دانش بنیان محسوب می شوند.

توانایی تامین

در بخش گفت وگو با کارآفرینان فعال کشور هم چند مطلب خواندنی و تجربه آفرین در «دانش بنیان» سیزدهم آمده است. بیژن محمدی متخصص سازه های هوایی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در این حوزه به «دانش بنیان» گفته است: «توانایی تامین انواع پهپاد را در کشور داریم». برادران عزیزپور هم که صاحب استارت آپی در حوزه تدریس مجازی شیمی و فیزیک و هندسه هستند و کارشان هم سکه شده است، تجربه های کاری شان را با مخاطبان به اشتراک گذاشته اند.

حمیدرضا محب راد هم که استارت آپی در زمینه قاب موبایل راه اندازی کرده، به «دانش بنیان» گفته است: «شهرستانی بودن در فضای استارت آپی بی معناست».

نان امید

در ادامه نیز، علیرضا مروت پور بنیانگذار یک برند شناخته شده در حوزه تولید نان نیز از راز و مرز کارش گفته است: «تنها چیزی که به آن اعتقاد ندارم ناامیدی است. انسان با امیداست که می تواند به تمام رویاها و خواسته هایش جامه عمل بپوشاند. من معتقدم هر کاری را میتوان انجام داد. سعی ام بر این است که صادق باشم و پشتکار و امید داشته باشم. اگر امروز همه این واحدها را از من بگیرند، چنانچه امید داشته باشم میتوانم ماشینی بخرم و با آن کار کنم. البته کاری که متفاوت باشد از کار سایر افرادی که در آن عرصه فعال هستند. در واقع این به نحوه برخورد و رفتار من بستگی دارد. ما باید بیاموزیم که عملکرد ما در هر حوزهای که در آن فعال هستیم میتواند موفقیت یا عکس آن را رقم بزند. نصیحت من به فرزندانم این است که همیشه با ناامیدی غریبه باشند.»
معصومه خان احمدی رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه هم در گفت وگویی، «ایجاد کمیته بررسی چالش ها و تجاری سازی کالاها و خدمات دانش بنیان» را مطرح کرده و درباره این موضوع، نکته هایی را ارائه کرده است.

در بخش های دیگر سیزدهمین ماهنامه «دانش بنیان»، یادداشت ها و گزارش های خواندنی زیادی را خواهید خواند که هر یک، تجربه ای تازه را در حوزه کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه، ارائه می کنند. مخاطبان این ماهنامه می توانند با نصب نرم افزار کدخوان بر روی موبایل هوشمندشان، از طریق کدهای QRبر روی مطالب «دانش بنیان»، فیلم ها و عکس ها و صوت های تعبیه شده در هر مطلب را دریافت کنند.

سیزدهمین ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، دی ماه 1395 منتشر شده است.