شاملو گفت: در دیدار سالانه نخبگان با رهبری، افرادی حضور دارند که غالباً بهترین‌های رشتۀ تخصصی خود هستند، به‌همین دلیل می‌توان گروه‌های نخبگانی را در بالاترین سطح تشکیل داد و با حمایت از آنها، مسیر جامعه را برای پیشرفت تسهیل کرد.

امیر شاملو؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌ شریف در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان، گفت: جوایز باید افراد را به سمت پژوهش ترغیب و تشویق کند.

وی افزود: جوایز مالی تخصیص‌یافته برای دانشجویان و حتی اساتیدی که مشمول آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان می‌شود، باید تسهیلگر مسیر پژوهش و تحقیق باشد گرچه دانشگاه نیز باید امکانات و زیرساخت‌های لازم را داشته باشد.

شاملو قید فعالیت دانشجو زیر نظر استاد راهنما را یکی از قیود مناسب آئین‌نامه جایزه‌های تحصیلی دانست و ادامه داد: این مهم سبب می‌شود دانشجو تمام‌وقت در دانشگاه بماند و از سوی دیگر شأنیت رابطه استاد-دانشجو نیز حفظ شود.

دانش‌آموخته‌برتر بیوتکنولوژی با بیان اینکه نیروی‌انسانی متخصص بزرگترین و بهترین سرمایۀ کشور است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری مناسب روی این پتانسیل و ظرفیت بومی در قالب اعطای تسهیل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین استخراج بهترین نتیجه، یکی از ملزومات امروز کشور است که زمینه‌ساز تحقق اهداف اقتصادمقاومتی خواهد بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌ شریف تعریف موضوعات کاربردی برای پایان‌نامه‌های دانشجویی را گام نخست ورود به عرصۀ دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: فرد از همان ابتدا باید در مسیر صحیح قرار بگیرد تا بتواند با نگرشی دانش‌بنیان به سمت نتیجه‌ای مشخص که با نیازهای جامعه همخوانی دارد، حرکت کند. در این مسیر استاد راهنما بیشترین اثر را روی تفکر و نظام‌فکری دانشجو دارد. از سوی دیگر امکانات و ابزار آزمایشگاهی و تحقیقی نیز باید به حد کافی فراهم باشد.

شاملو یادآور شد: در شرایط امروز که دانشگاه از استخدام نیروی جدید در هیئت‌علمی اشباع شده است و بهترین مسیر برای اشتغال نخبگانی، شرکت‌های دانش‌بنیان است. فرد باید از زمان انجام پروژۀ دانشجویی با مفاهیم و ادبیات این حوزه آشنا شود و قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم را در قالب کارگاه و یا ورک‌شاپ کسب کنند چراکه ماهیت دانشگاه با بازارسرمایه کاملاً متفاوت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌ شریف در ادامه با اشاره به دیدار سالانه اجتماع نخبگانی با رهبری‌معظم‌انقلاب، تصریح کرد: این دیدار علاوه بر تأثیرگذاری در ترغیب و تشویق به ادامه فعالیت‌ها، نتایج بسیار مثبتی برای جامعه دارد به همین دلیل می‌توان بیش از یک‌بار در سال این دیدار را برگزار کرد. در این دیدار نگاه مسؤولان بیش از هر زمان دیگری به توان و قابلیت نخبگان بومی معطوف می‌شود و از سوی دیگر اجتماع نخبگانی نیز با شرایط و واقعیت‌های جامعه روبررو می‌شود.

وی ادامه داد: در این دیدار، نقطه نظرات در بالاترین سطح ارائه می‌شود و نقاط قوت و ضعف آن در فضای نخبگانی بررسی می‌شود. گرچه همین موضوع دستاورد مناسبی است اما پیگیری نظرات و ایده‌های نخبگانی قطعاً پیامدهای بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت.

دانش‌آموخته‌برتر بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های نخبگانی، یکی دیگر از خروجی‌‎های نشست سالانه با رهبری‌معظم‌انقلاب است. در این دیدار  افرادی حضور دارند که غالباً بهترین‌های رشتۀ تخصصی خود هستند، به‌همین دلیل می‌توان گروه‌های نخبگانی را در بالاترین سطح تشکیل داد و با حمایت از آنها، مسیر جامعه را برای پیشرفت تسهیل کرد.

وی در پایان با اشاره به طرح پیشنهادی خود، گفت: طرح‌های بسیاری در کشور وجود دارند که قابلیت ورود به بازارسرمایه را دارند. ایجاد پژوهشگاه‌هایی تخصصی برای این طرح‌ها، خاصه در حوزه‌های بایو و پزشکی، زیست‌پزشکی کشور را متحول می‌کند. از سوی دیگر در اشتغال‌زایی نخبگانی نیز تأثیرات شگرفی دارد.