یکی از کاربردهای فناوری می‌تواند انجام ماموریت‌های سخت و ناممکن به جای انسان در شغلی پرخطر همچون آتش‌نشانی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امروزه در کشورهای مختلف محققان تلاش می‌کنند از تجهیزات و فناوری روز در راستای کاهش نقش انسان‌ در ماموریت‌های پرخطر استفاده کنند.

ابزارهایی که از دور کنترل شوند و بدون نگرانی از افزایش تلفات یا هر مشکلی کار را با کیفیت بهتر و در زمان کمتر انجام دهند.

نمونه‌هایی از فناوری روز دنیا در این زمینه در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1- ربات کرم حرارتی

این ربات می‌تواند از پله‌ها بالا رود و در داخل اتاق‌ها حرکت کند و اقدام به اطفای حریق نماید. این ربات با کنترل از راه دور قابل هدایت است.

2-جت‌پک
یکی از فناوری‌های امروز در دنیا که برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود، جت‌پک ها هستند. امارات یکی از کشورهایی است که به تازگی قراردادی برای خرید 20 جت‌پک و دو شبیه‌ساز برای آموزش آتش‌نشان‌های خود خریداری کرده است. این جت‌پک‌ها قابلیت پرواز تا ارتفاع سه هزار پایی را دارند و با سرعت 74 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. قیمت هر واحد جت‌پک حدودا 150 هزار دلار است.

3- آبپاش توربینی

این آبپاش قدرتمند که 310 هزار دلار قیمت دارد آب را به صورت پودری تا فاصله 60 متری و به صورت مستقیم تا بیش از 90 متر می‌پاشد و در استرالیا، آلمان و ولز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- فایر آکس

این ربات چرخ‌دار تقریبا یک پکیج کامل است که تانکر آب را نیز با خود حمل می‌کند و قدرت خیره‌کننده در پاشیدن آب دارد و می‌تواند به صورت مستقیم بوسیله کاربر و یا با برنامه از پیش طراحی شده عملیات خود را انجام دهد.

5- اسکلت خارجی
یکی از دغدغه‌های آتش‌نشان‌ها سنگینی تجهیزات و وسایلی است که در عملیات‌های مختلف باید با خود حمل کنند. یک آتش‌نشان در حالت معمول تجهیزاتی به وزن 23 کیلوگرم را با خود حمل می‌کند ولی در بعضی موارد وزن این تجهیزات به 50 کیلوگرم نیز می‌رسد. در این موارد استفاده از اسکلت خارجی یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود. این اسکلت‌ها وزن تجهیزات اضافی را تا حد زیادی تحمل می‌کنند و علاوه بر این آزادی عمل بیشتری به آتش‌نشان‌ها می‌دهد. یک آتش‌نشان با اسکلت خارجی می‌تواند بیش از 95 کیلوگرم بار را به راحتی با خود حمل کند.

6- ماسک هوشمند
فناوری هوشمند راه خود را در آتش‌نشانی نیز باز کرده است. کار در شرایطی که  تنفس تقریبا غیرممکن است یکی از بخش‌های عادی آتش‌نشانی محسوب می‌شود. امروزه ماسک‌های هوشمندی طراحی شده است که به دوربین‌های حرارتی مجهز هستند و آتش‌نشان‌ها می‌توانند با استفاده از این ماسک‌ها علاوه بر تنفس راحت، منبع حرارت را به راحتی پیدا و به سرعت اطفای حریق نمایند.

7- ربات‌های چینی

در مانوری که چینی‌ها با استفاده از ربات‌های آتش‌نشان اجرا کردند قابلیت‌های جالبی از این ربات‌ها به نمایش درآمد.

این ربات‌ها همگی با استفاده از دوربین هدایت می‌شوند و هر کدام یک شلنگ بلند متصل به تانکر دارند.

مهمترین ویژگی این ربات‌ها وزن پایین، قدرت خیره‌کننده انها در پاشیدن آب و کم بودن زمان مورد نیاز برای اطفای حریق است.

انتهای پیام