فیاض‌بخش با اشاره به اینکه بیانات رهبری، سرنخ‌های بسیار نابی برای اندیشه و ایده‌های نخبگانی است، گفت: تسلط ایشان بر مباحث اصلی نخبگانی و نیازها و واقعیت‌های آن، یکی از بارزه‌های مهمی است که همۀ اقشار اجتماع نخبگانی به آن اذعان دارند.

مجتبی فیاض‌بخش؛ دانشجوی‌برتر کارشناسی مهندسی‌کامپیوتر در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان اشاره گفت: یکی از اقدامات ارزشمند بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، اصلاح تسهیلات اعطایی بود. پیش از این، تسهیلات تنها جنبه رفاهی داشت و طبق آن، تنها امکانی که برای مستعدان‌برتر فراهم بود، برخورداری از ماهانه مالی بود بدون‌آنکه انگیزۀ مضاعفی برای او ایجاد شود.

فیاض‌بخش خاطرنشان کرد: اصلاح آئین‌نامه‌ها و تأکید بنیاد بر پرهیز از پرداخت پول بی‌تکلف سبب ناراحتی برخی‌ها افراد که به پول بی‌تکلف عادت کرده بودند، شد و بار روانی بسیار بر بنیاد ملی نخبگان وارد کرد که خوشبختانه بنیاد با صلابت از این مرحله عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشجوی‌برتر کارشناسی مهندسی‌کامپیوتر با اشاره به اینکه مستعدان‌برتر باید طبق بُرداری صحیح هدایت شوند، تأکید افراطی به لزوم حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان را آفت فضای نخبگان برشمرد و ادامه داد: یکی از ملزومات فضای نخبگان، حضور فعال در عرصۀ شرکت‌داری دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است. اهمیت این امر بر هیچکس پوشیده نیست اما نباید در این مسیر دچار افراط شد. متأسفانه بسیاری با برداشت اشتباه از مفهوم دانش‌بنیان، شرکت‌هایی را ایجاد می‌کنند که غالباً خدماتی هستند و به‌دلیل نو بودن ایده، در سال ابتدایی درآمدهای زودبازده و خوبی دارند اما برای سال‌های آینده کارایی ندارند.

وی افزود: جامعه نخبگانی با تعریف صحیح مفهوم دانش‌بنیان، باید به‌سمت ارزش‌افزوده واقعی حرکت کند و نه شرکت‌های سودآور و زودبازده با عمرکوتاه. از سوی دیگر تأکید افراطی به کارآفرینی دانش‌بنیان، سرعت پیشرفت علمی کشور را نیز کُند می‌کند.

برندۀ مدال نقرۀ جهانی المپیاد کامپیوتر در ادامه با اشاره به دیدار سالانۀ اجتماع نخبگانی با رهبری‌معظم‌انقلاب، اظهار داشت: اخیراً با اجتماع نخبگانی دانشگاه صنعتی شریف نیز در محضر رهبری‌معظم‌انقلاب حضور داشتم. یکی از ویژگی‌های نشست‌های با رهبری، نشاط و شادابی جلسه است که از خودت ایشان ساطع می‌شود. ایشان در هیچ دیداری به اندازۀ دیدار اجتماع نخبگانی تا این حد شاداب نیستند.

دانشجوی‌برتر دانشگاه صنعتی‌شریف اضافه کرد: تسلط ایشان بر مباحث اصلی نخبگانی و نیازها و واقعیت‌های آن، یکی از بارزه‌های مهمی است که در دیدار با رهبری، همۀ اجتماع نخبگانی به آن اذعان می‌کنند. دید رهبری به حوزه نخبگانی در کمتر مسؤولی دیده می‌شود تا جایی که بیانات ایشان، سرنخ‌های بسیار نابی برای اندیشه و ایده‌های نخبگانی است.

وی در پایان گفت: دکتر ستاری یکی از افرادی است که به‌خوبی اجتماع نخبگانی را می‌شناسد، به‌همین دلیل است که امروزه این اجتماع، نسبت به بنیاد ملی نخبگان، برنامه‌ها و فعالیت‌های آن حس مثبت و خوبی دارد.