نخستین دوره جشنواره نوآوری و کسب‌وکار خواجه نصیر با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نوآوری و کسب‌وکار خواجه نصیر (INNOCUP 2017) به همت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی کلید خورده است که با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار خواهد شد.

جشنواره نوآوری و کسب‌وکار، به اهتمام معاونت پژوهشی و فناوری و مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی راه‌اندازی شده است و بر دو مقوله «نوآوری و کسب‌وکارهای فناورانه» تاکید دارد.

این جشنواره برنامه محوری دانشگاه در حوزه کارآفرینی به شمار می‌رود. جشنواره نوآوری و کسب‌وکار بستری برای ارائه دستاوردهای فنی و پژوهشی دانشجویان، اساتید، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، کارآفرینان و صاحبان ایده‌های کسب‌وکار است.

اینوکاپ فرصتی برای طرح نیازمندی‌های صنعت، که در نهایت از رهگذر سرمایه‌گذاری صنعت در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، فرصتی را برای همکاری مؤثر و نظام‌مند صنعت و دانشگاه فراهم آورد. در طی مراحل این جشنواره، شرکت‌کنندگان با مفاهیم و اصول شکل‌گیری و مدیریت کسب‌وکار و تمرین عملی آنها بر مبنای ایده‏ محوری و فناورانه آشنا می‌شوند و در محیطی رقابتی نسبت به آماده‌سازی طرح خود به منظور ارائه به نهادها و اشخاص سرمایه‌گذار اقدام خواهند نمود.

خروجی نهایی جشنواره، طرح‌های برتری است که ضمن برخورداری از خدمات حمایتی مرکز رشد دانشگاه و سایر نهادهای حامی، امکان سرمایه‌گذاری صندوق‌های خطرپذیر و سایر سرمایه‌گذاران به منظور تجاری شدن طرح و تولید محصول مربوطه را خواهند داشت.

زمینه‌سازی جهت مذاکره و عقد تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای سرمایه‌گذاری مشترک بین سرمایه‌گذاران، دانشگاه و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، جمع‌آوری ایده‌های کسب‌وکار و تشکیل بانک ایده، حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و ایده‌های برتر به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است. این جشنواره در دو بخش شامل ایده‌های نوآورانه و کسب‌وکارهای فناورانه برگزار می‌شود.


اهداف جشنواره

هدف از برگزاری جشنواره نوآوری و کسب‌وکار خواجه نصیر آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج کارآفرینی؛ محوریت نگاه مبتنی بر نوآوری در تأمین نیازهای فناورانه زیرساخت‌های صنعتی کشور؛ تسهیل و تشویق به همکاری و مشارکت صاحبان سرمایه و ایده جهت رشد و توسعه کسب‌وکارهای فناورانه است.
کمک به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه بر نوآوری، استعدادیابی و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر؛ تحریک و ترغیب افزایش سهم تولید و صادرات محصولات فناورانه با نگاهی به بازار داخلی و منطقه‌ای؛ آماده‌سازی و پرورش طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان با رویکرد کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور و همچنین نیل منابع اقتصاد دانش‌بنیان به شناسایی و گسترش زمینه‌های صنعتی و اقتصادی کم آسیب اجتماعی و زیست‌محیطی از دیگر اهداف این رویداد محسوب می‌شود.

محورهای جشنواره

جشنواره نوآوری و کسب‌وکار خواجه نصیر با محورهای فناوری‌های زیستی و نانومقیاس (غذایی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط‌زیست(؛ پتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه‌ها)، مواد پیشرفته (فلزات، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها و پلیمرها(؛ سخت‌افزارهای رایانه‌ای و مهندسی برق (الکترونیک، کنترل، قدرت و مخابرات(؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای کامپیوتری برگزار می‌شود.

همچنین تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی؛ داروهای پیشرفته، وسایل، ملزومات و مهندسی پزشکی؛ هوافضا (پرنده‌ها، ماهواره و موشک‌ها(؛ انرژی‌های نو (هسته‌ای و تجدید پذیر(؛ سایر محصولات پیشرفته (نفت و گاز، کشاورزی، معدن، راه و ساختمان، علوم شناختی و سایر رشته‌ها( از جمله دیگر محورهای این جشنواره است.

برنامه‌ها

اینوکاپ با تاکید بر دو مقوله نوآوری و کسب‌وکارهای فناورانه، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که مجموعه‌ای از اهداف در حوزه فرهنگ‌سازی، ترویج و تقویت مهارت‌های ارزش آفرین و شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برتر را پوشش دهد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پنل های گفتگو محور و دیگر رویدادهای مشارکتی به منظور مهارت افزایی شرکت‌کنندگان برگزیده و ایجاد فرصت ارائه طرح‌ها به

سرمایه‌گذاران از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.
این رویداد پس از بررسی اولیه آثار جشنواره  امروز آغاز می‌شود و دوره مقدماتی یک و دو را برگزار می‌کند. پس از داوری مرحله اول دوره‌های تخصصی اول تا پنجم از 9 تا 21 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

داوری مرحله دوم 28 و 29 بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن دوره آموزشی ارائه خاص ایده‌ها و ارائه خاص طرح‌ها  را در پیش داریم تا 7 و 8 اسفندماه که داوری نهایی و مرحله سوم است. در این زمان تا اختتامیه که 9 اسفندماه هم‌زمان با ایام تولد خواجه‌نصیرالدین طوسی صورت می‌گیرد نیز نمایشگاهی برگزار خواهد شد .