موسوی با اشاره به اینکه بیانات رهبری حس مسؤولیت‌پذیری را به نخبگان‌فردا تزریق می‌کند، گفت: القای حس تأثیرگذاری نخبگان در جامعه بومی از نتایج دیدار با رهبری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ندا موسوی؛ مستعدبرتر مهندسی معماری و کارآفرین‌برتر سال 94،  با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان به جایگاه اجتماعی خوبی رسیده است، گفت: بنیاد با اقدامات مناسب به جایگاهی‌برتر در جامعه رسیده بطوری که امروزه به عنوان یک برند نخبگانی مطرح است.

وی با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان، افزود: تسهیلات خوبی برای اجتماع نخبگانی در نظر گرفته شده است که چه به لحاظ تنوع و چه مطابقت با نیازهای واقعی، طراحی مناسبی دارند. از سوی دیگر، این نوع اعطای تسهیلات زمینه‌ساز ایجاد انگیزه برای تداوم فعالیت‌های نخبگانی و حرکت به سمت نخبگی است.

موسوی ادامه داد: اعتبارهای پژوهشی گرچه مناسب هستند اما نیاز است در شهرک‌های علمی و تحقیقاتی نیز از افراد حمایت لازم انجام شود. از سوی دیگر بنیاد ملی نخبگان می‌تواند در ذیل فعالیت‌های خود، هسته‌های نخبگانی را نیز تشکیل و از افراد به‌صورت گروهی حمایت کند؛ این اقدام قطعاً نتایج بهتری هم برای فرد مستعدبرتر و هم برای گروه نخبگانی خواهد داشت.

مستعدبرتر مهندسی معماری با اشاره به افزایش مشارکت دانشگاه در شناسایی مستعدان‌برتر، تصریح کرد: در این نوع نگرش، گرچه روند تسریع می‌شود اما باید دانست اگر تعامل و همکاری تنگاتنگ وجود نداشته باشد، افراد دچار سردرگمی خواهند شد و تبعاً در مسیر حرکتی خود دچار اختلال می‌شوند.

وی در ادامه دیدار اجتماع نخبگانی با مسؤولان رده بالای کشور را امری ضروری دانست و گفت: در این دیدارها هر دو طرف با ظرفیت، توان و نیازهای واقعی یکدیگر آشنا شده و بستر برای تعامل دوسویه آماده می‌شود. نشست‌های سالانه نخبگانی نیز باید به‌گونه‌ای برگزار شود که مستعدان‌برتر را به تشکیل گروه نخبگانی تشویق کند.

موسوی دیدار با رهبری را مهمترین و بهترین بخش همایش‌های سالانه نخبگان برشمرد و اظهار داشت: این دیدار ثمره‌های روحی فراوانی دارد که القای حس تاثیرگذاری در جامعه بومی یکی از نتایج آن است. به عنوان نمونه، جمله ایشان مبنی بر اینکه «بنده در دفاع از جامعه نخبگی کشور، تا نفس دارم ذره‌ای کوتاه نمی‌آیم» اثرات بسیاری در جامعه نخبگانی داشته و دارد. از سوی دیگر، بیانات ایشان حس مسؤولیت‌پذیری را به‌خوبی به نخبگان‌فردا و مستعدان‌برتر تزریق می‌کند.

وی تصریح کرد: طرح ارائه‌شده ما دراین دیدار، به‌صورت گروهی و درباره آموزش نرم‌اقتصادی به خانواده‌ها و در رأس آن زنان است چراکه انسان مهمترین عامل در اقتصاد و خانواده نیز مهمترین نهاد انسانی است.  

دانش‌آموخته‌برتر مهندسی معماری بیان داشت: خانواده چند ویژگی مهم دارد، اولاً ساختاری کوچک، چابک، با دغدغۀ رفاه، منسجم و خلاق است در نتیجه می‌تواند نهادی تولیدکننده باشد گرچه مصرف‌کننده هم هست.

وی با بیان اینکه خانواده مهمترین نهاد تربیت‌کنندۀ نیروی‌انسانی است، اضافه کرد: زنان، علاوه بر اشتغال در عرصۀ اقتصاد، رهبران مصرف خانواده و مربیان نسل بعد هستند. به‌همین دلیل تمرکز اصلی این طرح بر زنان است.

موسوی در پایان با اشاره به لزوم بکارگیری توان و اندیشه نخبگانی، رفع احساس ناامیدی و جلوگیری از وابستگی به جوامع دیگر را از نتایج مبرهن تزریق تفکر نخبگانی به سیستم کشور برشمرد و گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های مهم نخبگان امروز، انتقال داشته‌ها و دانسته‌ها به مستعدان‌برتر است تا نسل آینده با شرایط بهتری مسیر نخبگانی را طی کند.