معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و در آیین اولین افتتاح مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تبریز گفت: با راه اندازی مرکز سلول درمانی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، بخش سلول درمانی و پزشکی بازساختی دستخوش تحولات جدی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دهه فجر انقلاب اسلامی و در بازدید از اولین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ظرفیت بالای حوزه سلول درمانی و پزشکی بازساختی عنوان کرد: خوشبختانه با آغاز پروژه بزرگی که دانشگاه علوم پزشکی در مسیر آن گام برداشته است بخش سلول درمانی و پزشکی بازساختی دستخوش تحولات جدی شده و مهم‌تر از آن، فضای دانشگاه است که به‌سوی یک دانشگاه کارآفرین با استفاده از فناوری‌های نو و محصولات جدید در حال تغییر است. 

وی تأثیر فوق‌العاده محصولات جدید حوزه سلول درمانی پزشکی بازساختی را در بهبود سلامت جامعه یادآور شد و افزود: این محصولات می‌توانند در بالا بردن سطح سلامت جامعه تأثیر شگرفی داشته باشند. خوشبختانه این مرکز فراتر از پیش‌بینی‌ها پیش رفته است که این موضوع نشان‌دهنده یک اراده قوی و عزم جدی برای پیشرفت در این حوزه است. 

ستاری با اشاره به حمایت‌های جدی از شرکت‌های فناور این حوزه اظهار کرد: علاوه بر یک قرارداد 10 میلیارد تومانی با این دانشگاه مقدمات توسعه این حوزه در دیگر دانشگاه‌ها فراهم‌شده و نیز شرکت‌هایی که از دل مراکز رشد و فناوری بیرون می‌آیند به‌طور طبیعی در روند حمایت‌های معاونت علمی و فناوری  قرار خواهند گرفت. 

ستاری تبریز را یکی از قطب‌های علمی و فرهنگی اثرگذار کشورمان دانست و تاکید کرد: برای این‌که اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم باید قدم‌های عمده‌ای برداریم که استان‌ها می‌توانند در حرکت پر شتاب تر در این مسیر اثرگذار باشند. 

وی ادامه داد: در حالی که امروزه بعضی کشورها به دنبال کشیدن دیوارها اطراف خود هستند، تلاش می‌کنیم دیوارهای پیرامونی فضای علمی و فناوری کشور را برداریم. زیرا دانشگاه‌ها برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان باید نه تنها دیوارهای اطراف دانشگاه، بلکه دیوارهای اطراف دانشکده‌ها را نیز بردارند. زیرا امروزه مرزی میان علوم مختلف متصور نیست و پزشکی بازساختی به‌عنوان آینده‌ساز علوم پزشکی ترکیبی از علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای است. 

رییس ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی با تاکید بر حمایت جدی از این حوزه فناوری اظهار کرد: حمایت از این حوزه یکی از اولویت‌های جدی است و پروژه مرکز سلول درمانی را در همین راستا با سه دانشگاه آغاز کردیم که در آینده با دیگر دانشگاه‌ها ادامه خواهد یافت. 

رییس بنیاد ملی نخبگان حرکت دانشگاه‌ها به سمت حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینی را گامی فرهنگی دانست و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز نوآوری و کسب‌وکارهای فناوری منشأ تحول فرهنگی در جامعه هستند و وقتی از کسب‌وکارهای نوپا سخن می‌گوییم، بیش از آن‌که صرفاً یک کسب‌وکار باشند فرهنگی جدید هستند که اساس آن تکیه به نوآوری و توانمندی‌های فردی است. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: شرکت‌هایی که بنیان‌گذاران آن جوانان زیر 30 سال هستند درآمدهای میلیاردی دارند و برخی از آن‌ها که سالانه رشدی بالای هزار درصد را تجربه می‌کنند انگیزه‌بخش خوبی برای جوانان هستند تا با اشتیاق در این مسیر گام بردارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در این مرکز بازدید کرد. 

بر اساس این گزارش ستاری در دهه فجر انقلاب اسلامی برای بازدید از چند طرح علمی و فناوری و افتتاح دو مرکز نوآوری وسلول درمانی تبریز به استان آذربایجان شرقی سفر کرد.

افتتاح اولین مرکز سلول‌درمانی کشور در تبریز

ستاری در نخستین بخش سفر خود به استان آذربایجان شرقی با حضور در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز، ضمن بازدید از بخش‌های این دانشگاه، مرکز سلول‌درمانی تبریز را افتتاح کرد.

مرکز سلول درمانی تبریز که از سوی ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و توسعه پژوهش‌های مرز دانش حمایت می‌شود، توسعه علمی و فناورانه کشور به عنوان اولین مرکز سلول درمانی کشورمان در مسیر توسعه پژوهش‌های فناوری سلول‌های بنیادی کار خود را آغاز می‌کند.

بازدید از 2 مرکز نوآوری

ستاری در جریان سفر خود به آذربایجان شرقی همچنین از دو مرکز نوآوری «دانشگاه تبریز» و «مرکز نوآوری دانشگاه سهند» بازدید می‌کند. این مراکز نوآوری در راستای کمک به رشد توانمندی‌ها نوآورانه، ایده‌پردازی، توانمندسازی ایده‌ها و توسعه فناوری‌ در جهت ورود به بازار کسب و کار دانشجویان مستعد ایجاد شده‌اند و گامی به سوی تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین هستند. این مراکز حمایت و هدایت دانشجویان مقاطع تحصیلی گوناگون از پایه تا مقاطع عالی برای ایده‌پردازی و کمک به پرورش ایده‌هایشان و تکمیل چرخه ایده تا بازار را تحقق می‌بخشند.

شتاب‌دهنده بنیاد ملی نخبگان، که علاوه بر شناسایی ایده‌های برتر زمینه جلب پرورش و سرمایه‌گذاری ایده‌های دانشجویان و مستعدین برتر را به عهده دارد، با حضور رییس این بنیاد بازدید می‌شود. این شتاب‌دهنده زمینه‌ای فراهم می‌کند تا با شناسایی تیم‌های خلاق و نوآوری از طریق رویدادهای معتبر، کمک به تیم‌سازی، راهبری و توانمندسازی آنان و با جلب حمایت و سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی بر روی این ایده‌ها، به شکل‌گیری کسب و کارهای نوپای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.

وطنی معاون توسعه فناوری، کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ودبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ، حسام زند حسامی مدیرکل دفتر تجاری سازی ، احمد علایی مدیرکل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی ، استاندار تبریز و امامی رییس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را در سفر یک‌روزه به استان آذربایجان شرقی همراهی می‌کنند.