طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده بود به بهره‌بردار تحویل داده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پیمان صالحی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی، با اشاره به طرح کلان ملی فناوری و نوآوری طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس، گفت: ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس از سال 90 آغاز شده و فرآیند طراحی، ساخت و بهره برداری آن 5 سال طول کشیده بود به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان بهره‌بردار طرح، تحویل داده شد.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری افزود: طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای کاوشگر خلیج فارس به کارفرمایی معاونت علمی و توسط سازمان صنایع دریایی طراحی و ساخته شد که این شناور تحقیقاتی 11 خدمه دارد و می تواند 16 محقق را نیز با خود حمل کند.

وی گفت: قابلیت انجام ماموریت های تحقیقاتی و نمونه برداری تا اعماق 3 هزار متری به مدت 45 روز با برد 3 هزار مایلی، تجهیز به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی قابلیت بهره برداری از تجهیزات پیشرفته تحقیقات دریایی از قبیل Side Scan Sonar، Multi –Beam Profiler و CTD و تجهیز به 5 آزمایشگاه های تخصصی استاندارد تر و خشک برای انجام امور تحقیقاتی از جمله ویژگی های این شناور تحقیقاتی است.

به گفته صالحی، بخش قابل توجهی از اعتبار اجرای این طرح توسط معاونت علمی پرداخت شده است و فرآیند طراحی، ساخت، به آب اندازی و تست های به آب اندازی آن در بندرعباس انجام شده و با توجه به نصب تجهیزات تحقیقاتی موجود در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، به بهره بردار تحویل داده شد.