محققان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استفاده از فناوری واقعیت مجازی سامانه‌هایی را عرضه کردند که امکان شبیه سازی فضای واقعی را در محیط وب فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کام دین حاجی میرزایی مجری طرح با بیان اینکه فناوری واقعیت مجازی آنلاین (OVR) اولین نسخه از موتور پردازش تصاویر با فناوری Micro Image است، گفت: این فناوری برای تولید انواع شبیه ساز آنلاین بر اساس استانداردهای وب بدون نیاز به نصب نرم افزار جانبی عرضه شده است که قابلیت ایجاد Call to Action بر روی عناصر تصاویر، حرکت و چرخش و تسریع سه بعدی اجزا تصویر از طریق کلیک بر روی آنها و پیاده سازی سناریوهای حرکتی در محیط‌های واقعی و مجازی را دارد.

وی اضافه کرد: از طریق این فناوری ما به کاربرها این امکان را می‌دهیم که از طریق نرم افزارهای رایانه‌ای در محیط دیگری حضور داشته باشند و بتوانند کالا و محیط را در فضای وب شبیه سازی کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: به عنوان مثال، شرکت‌های خودروساز که می‌خواهند خودروی خود را نمایش دهند ممکن است یک عکس از خودرو بر روی سایتشان قرار دهند و ما با استفاده از این فناوری می‌توانیم از طریق این عکس خودرو مورد نظر را شبیه سازی کنیم و کاربران در محیط وب سایت می توانند با کلیک کردن بر روی خودرو شبیه سازی شده، در خودرو را باز کند، سوار آن شوند، چراغ‌های خودرو را روشن و خاموش کنند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه با استفاده از این نرم افزار یا محصول دیگری ارائه دادیم، خاطر نشان کرد: این محصول جدید با عنوان «فروشگاه آنلاین سه بعدی» است. با استفاده از این محصول خریداران می‌توانند به صورت مجازی در فروشگاه قدم بزنید روی کالاها کلیک کنند و از سوی دیگر امکان جلو آمدن و چرخش کالاها برای خریداران مهیا شده است.

وی «سامانه ساعت صفر» را از دیگر محصولات تولید شده با استفاده از فناوری OVR عنوان کرد و افزود: سامانه ساعت صفر، ارائه شهرهای اینترنتی است. هرکسی که عضو این شهرها شد خانه خودش را دارد و می‌تواند از شبکه‌های تلویزیونی و برنامه‌های آن استفاده کند، وارد خیابان‌های شهر شود و به فروشگاه‌ها برود.

این محقق با تاکید بر اینکه شهرهای ساخته شده، ترکیبی از واقعیت و تخیل است، اظهار کرد: ولی خود شهر انیمیشنی است و می‌تواند با واقعیت ترکیب شود به گونه‌ای که می‌توان مرکز خریدی را طراحی کرد که خود ساختمان طراحی شود ولی داخل آن واقعی باشد.

وی با بیان اینکه این سامانه به صورت «وب سایت» طراحی شده است، اضافه کرد: نیمه اول سال 96، سامانه ساعت صفر به بهره برداری خواهد رسید ولی شبیه ساز خودرو و شبیه سازهای مراکز خرید آماده ارائه خدمت به کاربران است.

حاجی میزایی با اشاره به کاربردهای این سامانه‌ها گفت: این سامانه‌ها برای هر صنعتی که بخواهد کالای خود را شبیه سازی کند و در محیط وب به کاربران ارائه دهد قابل استفاده است.

وی با اشاره به نوآوری‌های این سامانه خاطر نشان کرد: در سامانه‌هایی که در این زمینه ارائه شده است، تصاویر 360 درجه و کروی است و کاربر تنها تصاویر را از اطراف آن می بیند ولی این سامانه کاربر امکان تعامل با محیط را دارد به گونه‌ای که با کلیک بر روی تصاویر می‌تواند در خودرو را باز کند.

به گفته وی قابلیت حرکت پیوسته در محیط، عدم نیاز به نرم افزارهای جانبی، بهینه سازی شده برای انواع سرعت اینترنت، قابلیت استفاده در صفحه نمایش‌های بزرگ، قابلیت صدا گذاری زمینه و صدا گذاری بر روی انواع اکشن‌های سناریو و قابلیت ادغام با واقعیت افزوده از جمله مزایای سامانه‌های طراحی شده است.

به گزارش ایسنا واقعیت مجازی، تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و مجازی است و یک فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه سازی رایانه‌ای اندرکنش یا تعاملی باشد. با فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.