معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد با امضای توافق‌نامه‌ای طرح استقرار و اجرای طرح صدور گواهی انطباق و محصول  را دریافت می‌کنند و با نشان محصولات مختص دانش‌بنیان با دریافت پروانه دانش‌نماد بهتر شناخته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با امضای توافق‌نامه صدور گواهی انطباق و محصول برای محصولات دانش‌بنیان توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران، شرکت‌های دانش‌بنیان از فرصت دریافت گواهی انطباق و گواهی محصول و نیز پروانه کاربرد نشان محصولات دانش‌بنیان با عنوان «دانش‌نماد» بهره‌مند می‌شوند.

این توافق‌نامه علاوه بر تدوین و استقرار صدور گواهی انطباق و محصول و صدور پروانه دانش‌نماد، ضمن آن‌که بستر لازم را  برای دریافت استانداردهای سری 17000 در صدور گواهی محصولات دانش‌بنیان فراهم می‌کند، سیاستگذاری، تدوین اصول اساسی و ضوابط کلی استانداردهای این محصولات را در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را تحقق می‌بخشد که این موضوع مسیر را برای شناخته شدن بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور بهتر در بازاهای تجاری بین‌المللی هموار خواهد کرد.

ارائه استاندارد بین‌المللی به اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

با تحقق این توافق‌نامه، با سیاست‌گذاری، تهیه و تصویب نظام ملی صدور گواهی انطباق و بررسی ویژگی‌ها و استانداردهای کاربردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس استانداردهای ثبت شده برای کالاهای دانش‌بنیان و صدور گواهی برای این محصولات، آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری نیز پس از تایید صلاحیت استاندارد 17025 را دریافت می‌کنند و از خدمات این استاندارد بهره‌مند می‌شوند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی دریافت گواهی

معاونت علمی و فناوری با مشارکت در تدوین نقشه راه صدور گواهی کیفیت بین‌المللی، زمینه پیوستن اعضای شبکه آزمایشگاهی به شبکه آزمایشگاه‌های همکار استاندارد را فراهم می‌کند و  از ایجاد نهاد صدور گواهی‌نامه محصولات دانش‌بنیان در سازمان ملی استاندارد و نیز شرکت‌های متقاضی دریافت صدور گواهی حمایت خواهد کرد.

بر اساس توافق‌نامه یاد شده، با شکل‌گیری کارگروهی مشترک یا حضور معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت و معاون ارزیابی کیفیت سازمان روند تحقق اهداف این تفاهم نامه پیگیری خواهد شد.