رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با بیان اینکه روزانه دستکم 300 ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند، افزود: تا زمانی که افراد سبک زندگی خود را تغییر ندهند، با آمار بالاتری از این بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آنها روبرو خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از انجمن آترواسکلروز ایران، مسعود قاسمی با اشاره به تاثیر صنعتی شدن بر سبک زندگی ایرانی ها اظهار کرد: پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب،
کنترل وزن و انجام معاینات سالانه می تواند تا حد زیادی از بروز این نوع بیماری ها پیشگیری کند.
وی گفت: با برنامه ای که سازمان بهداشت جهانی برای کشورها درنظرگرفته و پیگیری هایی که در حال انجام است، به نظر می رسد تا سال 2025 در کشورهای توسعه یافته شاهد کاهش بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته های قلبی و مغزی باشیم.
قاسمی افزود: در خوش بینانه ترین حالت و با اجرای استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، کشورهای پیشرفته تا حدود 10 سال آینده با کاهش 25 درصدی بیماری های قلبی روبرو خواهند بود اما این روند در کشورهای در حال توسعه متفاوت است؛ به گونه ای که در کشوری مانند ایران برای کاهش اینگونه بیماری ها نیازمند برنامه ریزی های دقیق و منسجم تر هستیم.
وی امکانات کشور برای کاهش آمار ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را درحال بهبود ارزیابی کرد و گفت: برای رسیدن به شرایط مطلوب تر حداقل به یک دوره پنج ساله نیاز داریم.
قاسمی ضمن اینکه با توجه به افزایش تعداد سالمندان در کشور تعداد مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی نیز رو به افزایش است، افزود: در این شرایط نیازمند افزایش آگاهی های اجتماعی هستیم و با توجه به رشد بیماران باید تلاش کنیم در کاهش بیماری ها به جایگاه کشورهای توسعه یافته نزدیک شویم.
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، سکته های قلبی و مغزی را به عنوان شایعترین بیماری قلبی و مغزی در دنیا معرفی کرد و گفت: در سال 2002 حدود هفت میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری های قلبی جان خود را از دست دادند و در صورت رعایت نکردن الگوهای جهانی در سال 2020 حدود 11 میلیون نفر در جریان ابتلا به اینگونه بیماری ها جان خود را از دست خواهند داد.
چهارمین همایش سراسری 'روز آتروترومبوزیس'جمعه 29 بهمن ماه با مشارکت انجمن های قلب و عروق ایران، آترواسکلروزیس، اینترونشال کاردیولوژی و انجمن سکته مغزی ایران برگزار می شود.