محققان کشور با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی برای نخستین بار موفق به تولید آنزیم پروتئازی با خواص ویژه شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احمد همایی مجری پروژه "جداسازی و خالص سازی آنزیم های سیستئین پروتئاز از پسماند میگوی Fenneropenaeus merguiensis خلیج فارس" درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اجرا شده است اظهار کرد: هدف اصلی از انجام این پروژه استحصال آنزیم پروتئاز از پسماندهای جانداران دریایی است زیرا همانطور که می دانیم اندام گوارشی همچون معده و روده این جاندران دور ریخته می شود بنابراین با این تحقیقات آنزیم پروئتاز از این اندام ها بدست آمد.

وی ادامه داد: پروتئاز آنزیمی پر کاربرد است که در صنایع مختلف همچون غذایی، شوینده، پزشکی، چرم سازی و فرآوری غذای دام استفاده دارد بنابراین با توجه به اهمیت آن روی این موضوع کار کردیم و این آنزیم را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم.

همایی همچنین عنوان کرد: در این تحقیق بر روی میگوی Fenneropenaeus merguiensis کار شد زیرا آنزیم ها در این موجود فعالیت بیشتری را نشان می دهد.  در واقع این آنزیم تولید شده دارای خواصی منحصر به فرد و ویژه است که خواصی همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتالیزوری بالا را می توان نام برد. زیرا این آنزیم تولید شده می تواند گستره دمایی وسیعی را تحمل کند.