ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» چهاردهمین شماره خود را که ویژه بهمن ماه 1395 منتشر شده، به موضوع اعتماد عمومی به اقتصاد دانش بنیان اختصاص داده است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛  کلید اقتصاد دانش بنیان در قفل شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز جامعه، زمانی به چرخش در می آید که شرایط و همسویی با این مقوله به درستی انتخاب شده باشد. «اعتماد» مردم به فناوران و متخصصان و کارآفرینان کشور که پیشرانه های اقتصاد دانش بنیان هستند، موضوع حیاتی امروز جامعه ما است. همین جاست که تولیدات دانش بنیان ساخت داخل، حرف برای گفتن خواهند داشت و عرصه برای دیده شدن. آنگاه اقتصاد مقاومتی از سپهر درخشان اقتصاد دانش بنیان، سر بر خواهد آورد و خودنمایی خواهد کرد.

ماهنامه «دانش بنیان» که طی یک سال و اندی از انتشارش، دغدغه ای جدی و علمی نسبت به تولیدات دانش بنیان و کارآفرینی مبتنی بر زیست بوم فناوری داشته و مطالبش را بر همین مدار، ارائه کرده است، این بار در شماره جدیدش، به موضوع چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان و موضوع اعتماد عمومی به این مقوله می پردازد.

به آینده خوش بین باشیم
«دانش بنیان» چهاردهم که ویژه بهمن ماه 1395 منتشر شده است، در سرمقاله خود به قلم پرویز کرمی، با تیتر «راه طی شده»، از دغدغه همیشگی انسان، یعنی گذر زمان گفته و نوشته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «حالا هر کس که بعد از سال ها به آغوش مام میهن برگردد و پا بر خاک گهربار این ملک بگذارد، برای درک تغییرات کافی نیست که در خیابان ها بچرخد و ساختمان ها را ببیند، بلکه باید به شرکت های دانش بنیان، به مراکز علمی و پارک های علم و فناوری و به شور و شوق نسل جوان و به فهم جدید مردم نظر کند تا بفهمد ایران امروز چه فرقی با قبل دارد. بر همین منهاج است که می شود به آینده خوش بین بود و روزگاری نوین را پیش بینی کرد.»

شرکت های دانش بنیان را باور کنیم

همانطور که اشاره شد، اعتماد به شرکت های دانش بنیان، راز موفقیت و همه گیر شدن این مفهوم در جامعه ایرانی است. «دانش بنیان» به سراغ مسوولان چند شرکت فعال دانش بنیان در نقاط مختلف کشور رفته و نظرات شان را درباره دل نگرانی ها و مشکلات و البته راهکارهایشان گرفته است. در این گزارش که چالش های پیش روی شرکت های دانش بنیان، بررسی شده، گسستگی میان صنعت و دانشگاه، مشکلات ریز و درشت شرکت ها و عدم اعتماد و باور عمومی به این نهادها در جامعه، ارزیابی شده و نکات قابل توجهی ارائه شده است. در گزارش دیگری هم، چالش های دانش‌بنیان‌داری، کنکاش شده است و فناوران از دغدغه هایشان گفته اند که ارتباط با دانشگاه، عبور از مرحله نمونه اولیه و انحصار و تمرکززدایی از مطالب مطروحه آن است.

اقتصاد هنر را دریابیم

اقتصاد هنر، در دنیا به نسبت بسیاری از حوزه های دیگر، حال و روز خوشی دارد. درآمد فیلم های سینمایی، فروش کنسرت ها و حراجی های آثار تجسمی، عددهای بزرگی را نشان می دهند. این در حالی است که به لحاظ زیست محیطی و سرمایه گذاری، اتفاقات خوشایندی در آن می افتد. در ایران نیز موضوع اقتصاد هنر، سالیانی است که ذهن فعالان مرتبط با این عرصه را مشغول خود کرده است. محمدرضا مریدی دبیر علمی همایش اقتصاد هنر با «دانش بنیان» به گفت وگو نشسته و پیشنهاد داده است که اقتصاد هنر با انباشت اطلاعاتی، تقویت شود. او در بخشی از این گفت وگو می گوید: «یکی از دلایلی که بخش هنر نمی تواند به سادگی وارد بورس و فرابورس شود، عدم انتشار گزارش های مالی و شفافیت اطلاعاتی است. زیرا همه شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری مکلف به انتشار گزارش های مالی هستند و عملیاتی کردن این موضوع در هنر بسیار دشوار است. از آنجا که قاعده اصلی در بازار سرمایه، گردش آزاد اطلاعات است، کار را برای بازار هنر که در آن فرآیند تولید و خلق و نظام ارزش گذاری و تعیین قیمت مبهم است، سخت تر می کند.

اولویت هایمان را پیدا کنیم

اما در بخش گفت وگو با فعالان حوزه دانش بنیان و کارآفرینان، «دانش بنیان» سراغ علیرضا درویشی مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه هوایی رفته است. این فناور نقش ایران در صنعت هوایی دنیا را، «حیاتی» می داند و درباره افزایش سرعت کار شرکت های دانش بنیان و فناور، معتقد است: «باید ببینیم اولویت های ما کجاست. اولویت های ما الان نفت، گاز و پتروشیمی است. در واقع صنایعی که مواد اولیه آن را داریم ولی برای اینکه اینها را توسعه بدهیم باید صنعت هوایی، خطوط راه آهن و راهها را توسعه دهیم. چون بوعلی برای ما برند است. چون خوارزمی برای ما است. بنابراین ستاره شناسی، هوانوردی، پزشکی را در ایران نهادینه کنیم تا دنیا به این طرف بیاید.»

در همین بخش هم، ناصر انزلیچی رییس هیئت مدیره شرکت فناور در حوزه مدیریت صادرات، پای گفت وگو با «دانش بنیان» نشسته و گفته است: «با کار علمی روی بازارهای هدف می توان رفتار آنها را پیش بینی کرد.»

چگونه کار گروهی را دانش بنیان کنیم

گفت وگو با کارآفرینان جوان، جذابیت بالایی دارد و طی چندین شماره ای که «دانش بنیان» منتشر شده و به سراغ این افراد رفته، مطالبشان، خواندنی و پرطرفدار بوده است. این بار، دو تن از موسسان یک استارتاپ موفق ایرانی، از تجربه هایشان در این عرصه گفته اند. سینا یزدانیان و حمیدرضا کریمی کار زیادی بر روی موضوع کار گروهی و یافتن راه های فناورانه در این زمینه کرده اند و استارتاپ شان هم به این موضوع مربوط می شود، حالا موفقیت هایی کسب کرده است. آنها در بخشی از گفت وگویشان می گویند: «بزرگ ترین چاش هر استارتاپ، شناسایی دقیق مخاطب و ایجاد ارزش برای آن است؛ ارزشی که جامعه هدف را به کاربر وفادار و همراه تبدیل کند. ما نباید فراموش کنیم که اگر می خواهیم یک تولید ارزشمند داشته باشیم، باید نیاز مخاطب خود را بشناسیم و با کاربر در ارتباط باشیم.»

علاوه بر این مطالب، تعداد زیادی یادداشت، گفت وگو و گزارش دیگری در شماره چهاردهم دانش بنیان، ارائه شده است که اطلاعات و نکات تازه ای در حوزه فناوری و دانش بنیان، ارائه می کند. ضمن آنکه مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندشان، می توانند از فیلم ها، صوت ها و عکس های تعبیه شده در مطالب این ماهنامه به شیوه کد QR بهره ببرند.

چهاردهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری، تحلیلی «دانش بنیان» ویژه بهمن ماه 1395، به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی، در 132 صفحه منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.