معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: کشورما راه‌کار دیگری جز ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه بر مبنای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ندارد زیرا در شرایط حرکت پرسرعت کشورها به سوی ایجاد ارزش افزوده از نوآوری، راه‌کارهای پیشین در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کارآمدی لازم را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، درسومین کنگره شهدای دانشگاه صنعتی اصفهان، رویکرد های دانشگاه صنعتی اصفهان را در جهت‌گیری به سوی اقتصاد دانش‌بنیان را رویکردی روبه جلو و مثبت ارزیابی کرد و گفت: رویکردهای جدید مسئولان و دانشگاه صنعتی اصفهان در گذار از دیدگاه‌های سنتی به سمت ایجاد زیست بوم کارآفرین و فراهم کردن یک محیط مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان اثرگذار بوده است و شاهد تغییرات قابل توجهی در حوزه دانش‌بنیان بوده ایم که بخشی از این تغییرات فرهنگی و بخش دیگری از آن در حوزه فناوری و نوآوری است.

ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه مبتنی بر زیست بوم نوآوری

ستاری، ایجاد یک زیست بوم کارآفرینی و نوآوری و محیط مناسبب کارآفرینی را راه‌کار ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال با توجه به شرایط جامعه دانست و افزود: کشورمان راه‌کار دیگری جز ورود به عرصه کارآفرینی فناورانه بر مبنای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ندارد زیرا در شرایط حرکت پرسرعت کشورها به سوی ایجاد ارزش افزوده از نوآوری، راه‌کارهای پیشین در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کارآمدی لازم را ندارند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر هموار ساختن مسیر برای پایه‌ریزی اقتصاد به دست جوانان به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های کشورمان افزود: وجود بیش از 5 میلیون دانشجو و 30 میلیون جوان سرمایه ارزشمندی که در اختیار کم‌تر کشوری قرار دارد، باید با ایجاد زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری آنان در قالب شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، شکوفا شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، نقش ویژه ی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در ایجاد بسترهای مساعد بروز خلاقیت و نوآوری استعدادهای جوانان کشور را یادآور شد و افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مدلی موفق که توانسته است با ایجاد بسترهای مناسب، فضای رشد و بروز خلاقیت‌های دانشگاهی را فراهم کند، به عنوان الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

ستاری، از نقش پررنگ خلاقیت‌ و نوآوری جوانان کشوررمان در دوران دفاع مقدس و عبور از موانع با تکیه به نوآوری‌های فردی گفت و افزود: قبل از انقلاب یکی از ناوگان های هوایی قدرتمند دنیا را در اختیار داشتیم اما پس از انقلاب و با آغاز جنگ دریافتیم که صرفاً تجهیزات را در اختیار داریم و از دانش آن اطلاع نداریم از¬توانمندی ساخت برخوردار نبودیم،¬زیرا وابستگی چنین احساس نیازی را نه در دانشگاه‌ها و¬صنعت ما ایجاد نکرده بود.

نائب‌رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، ادامه داد: آن‌چه که در دوران دفاع مقدس موجب شد تا کشوری که توانمندی تولید و تعمیر و نگهداری تجهیزات پیشرفته را نداشت اما تا پایان دوران جنگ توانست ایستادگی کند و تاکنون به موفقیت‌های بزرگی دست پیداکند، خلاقیت‌ها و نوآوری جوانانی بود که در راه کشورشان به فداکاری‌ها و از خودگذشتی‌های بسیاری دست زدند.

وی افزود: در حالی که در دوران جنگ، امکانات پیشرفته و مجهز بسیاری از کشورها به کمک دشمن آمده بود،آن چه که زمینه ساز چنین موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌های کشورمان در عملیات گوناگون از جمله والفجر 8 شد، استفاده از درک و تحلیل مبتنی بر خلاقیت و نوآوری جوانان بود که پیاده سازی آن ها در صحنه میدان و عمل، موجب این افتخارات شد.

میدان دادن به نوآوری و خلاقیت جوانان گامی در جهت اقتصاد دانش بنیان

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، ماهیت دانشگاه‌ها را تربیت نسلی با توانمندی تغییر در جامعه بر مبنای نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: جامعه برای حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان و تغییر اساسی در ساختار اقتصادی، نیازمند تحولی اساسی و فرهنگ‌سازی است. نقطه آغاز این تحول، میدان دادن به نوآوری و خلاقیت جوانان و ایجاد اعتماد به نفس در آنان برای باور به توانمندی در اصلاح و پیشرفت کشورشان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: در دوران داع مقدس به این باور رسیدیم که با تکیه به توانمندی و درک صحیح از شرایط، با پیاده ساختن نوآوری و خلاقیت‌ها در عرصه عمل، در برابر بزرگ‌ترین فناوری‌ها و تجهیزات ایستادگی کنیم. نمونه‌های موفقیت در طور دوران تاریخ چندهزار ساله کشورمان و فائق آمدن بر مشکلات کم نیست و مایه اصلی این موفقیت‌ها، یک‌پارچگی و هم‌بستگی است که ایستادگی و حرکت روبه جلو را به ارمغان آورده است.

مالکیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آغاز سفر خود به استان اصفهان با حضور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از دستاوردها و توانمندی شرکت‌های فناور مستقر در این شهرک دیدن کرد.

ستاری در بخش دیگری از حضور خود در اصفهان از واحدهای فناور مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان دیدن کرد. مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی اصفهان بالغ بر 30 واحد فناور را در خود جای داده است که در حوزه‌های پلیمر، مهندسی مواد، مکایک، فناوری اطلاعات و ارتباطات محصولات و خدمات فناورانه ارائه می‌کنند که با راه‌اندازی مرکز نوآوری جدید، ظرفیت واحدهای فناور دانشگاه صنعتی اصفهان به 60 واحد افزایش می‌یابد.

وی همچنین در ادامه سفر خود به این استان از فرآیند احداث پارک علم و فناوری ابوریحان، و نیز نمایشگاه دستاوردهای فناورانه این دانشگاه در طول دفاع مقدس دیدن کرد. این نمایشگاه، مروری داشت به فناوری‌ها و خلاقیت‌هایی که در دوران دفاع مقدس داشت.

همچنین در این سفر و با حضور دکتر ستاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و برای نخستین بار تعدادی از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان سند مالکیت اراضی شرکت را دریافت کردند.

 

با ثبت اسناد اراضی شهرک برای بالغ بر 4 شرکت دانش‌بنیان مستقر در این شهرک، این شرکت‌ها توانستند برای توسعه شرکت‌ها و تولیدات دانش بنیان خود گام‌ بردارند و همچنین زمینه توسعه فناوری در بستر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حضور این شررکت‌ها به صورت مستمر تسهیل شد.

شایسته یادآوری است در این سفر: دکتر زرگر پور استاندار اصفهان، دکتر مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر کشمیری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دکتر منطقی دبیرستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی، دکتر محمودشیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیرستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصا دانش بنیان، دکتر ستاری را همراهی می کردند.