دبیر اجرایی برنامه "هفته آگاهی از مغز" از برگزاری 4 سمینار تخصصی دانش آموزی، 3 سمینار دانشجویی و 4 سمینار در فرهنگسراها همزمان با برگزاری "هفته آگاهی از مغز" توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نشست خبری برنامه "هفته آگاهی از مغز" با حضور سینا توکلی دبیر اجرایی این برنامه، رضا پناهی دبیر کمیته دانشجویی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فاطمه موسوی بصیرت کارشناس ارشد ستاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست توکلی توضیحاتی را درباره روند برگزاری این هفته در دنیا ارائه داد و اظهار کرد: برگزاری برنامه های مرتبط با این هفته از سال 1996 در دنیا شروع و در سال 1998 در چند کشور این برنامه برگزار شد که اهداف کلی همچون آگاهی از مغز به منظور ارتقای عملکرد مغز، سرعت بخشیدن به کشف اختلالات و بیماری های حوزه مغز و شناخت بیماری‌های مغز، افزایش آگاهی عمومی درباره بیماری های مغز و عدم برچسب زدن به این بیماران را دنبال می‌کند. در ایران نیز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی از سال گذشته برای ارتباط متخصصین و محققان این حوزه با عموم جامعه اقدام به برگزاری هفته آگاهی از مغز کرده است.

توکلی ادامه داد: "مغزت رو بشناس" شعاری است که هفته آگاهی از مغز در سال 95 برای خود برگزیده است تا نشان دهد این برنامه های این هفته پیشنهاد و فراخوانی برای تفکر و تامل درباره مغز است. حوزه های مختلفی همچون انعطاف پذیری حوزه مغز، مغز ورزشکار، مغز سالم، مغز اجتماعی و مغز هنرمند در این برنامه پیگیری می‌شود.

وی از برگزاری چهار سمینار تخصصی دانش آموزی خبر داد و گفت: در مناطق 14، 18، 6 و 19 با حضور 200 دانش آموز نخبه در هر منطقه اساتیدی از دانشگاه های تهران، ایران و شهید بهشتی سمینارهای تخصصی برای دانش آموزان برگزار می کنند. همچنین 70 مدرسه در تهران و شهرستان میزبان سفیران مغز و شناخت می شوند.

دبیر کمیته دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی همچنین بیان کرد: با همکاری اداره سلامت شهرداری تهران 4 برنامه مرتبط با حوزه مغز در فرهنگسراهای تهران برگزار می شود که سخنرانان درباره آلزایمر و افسردگی توضیحاتی را ارائه می دهند. 

در بخش بعدی موسوی بصیرت درباره برگزاری برنامه های متناسب این هفته در مهدهای کودک خبر داد و عنوان کرد: کمیته مهدهای کودک ستاد که با هدف بهبود اطلاعات مربیان درباره مغز کودک و افزایش عملکرد مغز کودکان تشکیل شده است اولین همکاری خود را در سال گذشته در هفته آگاهی از مغز با سازمان بهزیستی داشت و امسال نیز 30 بهمن ماه با همکاری این سازمان همایشی برگزار می کند.

وی ادامه داد: این همایش در مرکز بین المللی آموزش زبان دهخدا برگزار که در آن رونمایی از دو کتاب با موضوع راهنمایی مربیان و والدین انجام می شود همچنین برگزاری کارگاه تربیت و آموزش مربیان از دیگر بخش های این برنامه است. 

همچنین رضا پناهی دبیر کمیته دانشجویی ستاد نیز با اشاره به برگزاری 3 سمینار دانشجویی ابراز کرد: سمینارهای دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تبریز در هفته های اول و دوم سفندماه برگزار می شود.

برنامه هفته آگاهی از مغز توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با همکاری ارگان های مختلف برگزار می شود همچنین مراسم افتتاحیه این برنامه 29 بهمن ماه با حضور کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، مسئولان کشوری، متخصصان، هنرمندان و ورزشکاران در فرهنگسرای ارسباران است.