دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا با دستکاری ژنتیکی یک موش موفق شدند این جونده را در برابر اعتیاد به ماده مخدر کوکائین مصون کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از دیجیتال ترندز، هدف اصلی این مطالعه یافتن الگوهای مغزی ذهن افراد معتاد است و دانشمندان در تلاش هستند دریابند چه فعل و انفعالاتی در سطح مولکولی و سلولی ذهن این افراد رخ می دهد.

این دانشمندان معتقدند که اعتیاد یکی از اشکال یادگیری ذهنی است که در مدارهای مغز انسان رخ داده و در آن ثبت می شود و برای یادگیری این الگو باید ارتباطات سیناپسی مغز انسان تقویت شود و چسب بیشتری به آن اضافه شود. منظور از چسب در اینجا پروتئینی به نام cadherin است که سلول های مغزی را در کنار یکدیگر نگه می دارد.

پژوهشگران می گویند با افزودن cadherin بیشتری به سناپس های مغز ، مدارهای مغزی اعتیاد بیشتری پیدا کرده اند و این امر به تشدید این مشکل منجر می شود.

اما اگر روند معکوسی طی شود، می توان روند خو گرفتن به مواد مخدر و اعتیاد را در مغز تغییر داد و این مشکل را حل کرد. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا که با آزمایش مغزی و ذهنی بر روی تعدادی از موش ها توانسته اند این موضوع را اثبات کنند، می گویند مصرف مکرر مواد مخدر بستگی زیادی به عوامل ژنتیکی و بیوشیمی دارد و نمی توان موضوع را صرفا به اراده ضعیف یا قوی افراد مرتبط دانست.

بنابراین برای مداوای افراد معتاد به مواد مخدر باید به این موضوع نیز توجه کرد و از تجویز روش های درمانی یکسان به این افراد خودداری کرد. محققان می گویند با تکمیل این تحقیقات می توان در آینده با بررسی وضعیت ژنتیکی افراد پی برد که آنها تا چه حد مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند.