قرارداد مشترک برای تولید داروی دیفرلین با شرکت ایسپن IPSEN فرانسه به‌عنوان نخستین پروژه مستقیم خارجی علم و فناوری در پارک فناوری پردیس معاونت علمی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نخستین پروژه مستقیم خارجی علم و فناوری طی یک قرارداد مشترک برای تولید داروی دیفرلین با شرکت ایسپن IPSEN فرانسه با شرکت دارلان دارو و سازمان غذاودارو در پارک فناوری پردیس معاونت علمی رونمایی شد.

در این مراسم علاوه بر مدیران ارشد هلدینگ دارلان سلامت، سفیر کشور فرانسه در ایران، رئیس سازمان غذاودارو و جمع کثیری از پزشکان و پیشکسوتان عرصه داروسازی کشور حضور داشتند.

رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و داروی کشور باتشکر از تلاش‌های نخبگان کشور برای توسعه و پیشرفت ایران گفت: با وجود توافقات بین‌المللی ایران با دنیا، تعاملات ما با بسیاری کشورهای دنیا تسهیل شده و تحریم‌ها و فشارها نمی‌تواند مانع توسعه دانش و پیشرفت کشور ما شود.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در زمینه دارویی در کشور گفت: این دومین سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه تولید دارو در ایران است که نشانه‌ای واضح بر این نکته است که ایران بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را دارد.

دیناروند در خصوص مزیت تولید این دارو در کشور گفت: تاکنون ده‌ها میلیون یورو صرف واردات این دارو شده و امیدواریم با شروع این پروژه و تولید این دارو در داخل کشور علاوه بر توقف واردات این داروها، به مقوله صادرات هم توجه ویژه‌ای شود.

داریوش کشتکار رئیس هیأت مدیره شرکت دارلان دارو به پنجاهمین سالگرد فعالیت خود در زمینه داروسازی اشاره کرد و گفت: حدود 15 سال است که ما با شرکت ایسپن فرانسه همکاری می‌کنیم و در تمام این سال‌ها این شرکت با مسئولیت‌پذیری و میزان بالای تعهد خود با ما همکاری کرده و همواره حتی در سال‌های شدید تحریم‌ها نیازهای دارویی مارا برطرف کرده است و هرگز مسائل مالی را به نیاز بیماران ارجحیت نداده است.

کشتکار همچنین به سرمایه‌گذاری سه جانبه شرکت دارلان دارو، شرکت ایپسنن و سازمان غذاودارو اشاره کرد و گفت: تولید داروی دیفرلین که برای درمان سرطان پروستات و بلوغ زودرس به کار گرفته می‌شود موضوع این تفاهم‌نامه است که این دارو از جمله داروهای وارداتی کشور است و جزو داروهای مهم و اولویت‌دار به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در جریان این سرمایه‌گذاری علاوه بر بحث تولید به بحث انتقال دانش‌فنی و آموزش هم نگاه ویژه‌ای شده است. همچنین برنامه داریم تا نیازهای بیش از 10 کشور در منطقه که بالغ بر 300‌ میلیون نفر جمعیت دارند را برای این دارو برطرف کنیم.

انتقال دانش فنی و فناوری به ایران

در ادامه برنامه «اتین دی پروا» مدیر منطقه‌ای شرکت ایسپن ضمن تشکر از پارک فناوری پردیس معاونت علمی برای حمایت از این پروژه به اهمیت این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: گروه ایپسن و دارلان دارو تصمیم گرفته‌اند تا خط تولید و دانش فنی یک داروی مهم و استراتژیک را در ایران راه‌اندازی کنند.

وی در خصوص استاندارهای رعایت شده در این تفاهم‌نامه گفت: استاندارهای این پروژه بر اساس معیارهای روز اروپا و موافقت ایران در نظر گرفته شده که علاوه بر تولید به مقوله آموزش و انتقال فناوری و دانش هم توجه شده است.

وی تاکید کرد: این اولین باری است که شرکت ایسپن قراردادی برای انتقال دانش و فناوری با یک شرکت خارجی می‌بندد و همین موضوع نشان از اعتماد به ایران و شرکت دارلان دارو است.

15 میلیون یورو سرمایه‌گذاری مالی برای راه‌اندازی پروژه

اکبر بیات مدیر عامل شرکت دارلان دارو در خصوص آغاز این پروژه و تولید این دارو گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده سعی داریم تا دوسال آینده ساخت مجتمع‌، آزمایشگاه و کارخانه این مجموعه را در فاز دوم پارک فناوری پردیس به اتمام برسانیم تا به سرعت این دارو به تولید برسد.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: این دارو که در حال حاضر با دو دوز 3.75 و 11.25 وارد کشور می‌شود از داروهای مهم وارداتی کشور به شمار می‌رود و با حمایت سازمان غذا و دارو و شرکت ایسپن قصد داریم تولید این دارو را در کشور آغاز کنیم.

بیات مبلغ سرمایه‌گذاری مالی در این پروژه را 15میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این مجموعه داروسازی بر اساس استاندارد GMP اروپا ساخته می‌شود و علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی کشور قصد داریم تا صادرات گسترده‌ای به کشورهای منطقه داشته باشد.

قرارداد تولید داروی دیفرلین که برای درمان سرطان پروستات و بلوغ زودرس به کار گرفته می‌شود با سرمایه‌گذاری سه جانبه شرکت دارلان دارو، شرکت ایپسنن و سازمان غذاودارو با حمایت پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسیده و رونمایی شد.