مهم نیست که ایده‌ی شما چه‌قدر جالب و عملی است. موفقیت استارت‌آپ شما درنهایت به وجود تیم قدرتمندی که تشکیل می‌دهید بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اهمیت تیم‌سازی تا حدی زیاد است که وجود یک عضو ضعیف در تیم می‌تواند کسب‌وکار شما را تا مرز فروپاشی ببرد و همه‌ی زمان و انرژی و حتی ایده‌ی شگفت‌انگیزتان تلف شود.

 اگر به این فکر هستید که به‌تنهایی کار کنید، پس شغلی را انتخاب کنید که توانایی انجام آن را داشته باشید و به دنبال شروع یک استار‌ت‌آپ نباشید. یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌های حوزه فاوا (ICT) (مثل وب‌سایت و اپلیکیشن) این است که همیشه نیاز به حضور شما نیست و می‌تواند مستقل به روند خود ادامه دهد. این نکته را فراموش نکنید که یک کارآفرینانه حوزه فاوا جزء مشاغلی است که می‌تواند حتی در زمان خواب نیز برایتان درآمدزایی داشته باشد.

 یک تیم کاری از دو یا تعداد بیشتری افراد فعال تشکیل شده که دارای اهداف مشترکی هستند، برای رسیدن به آن اهداف تعهد دارند و با یکدیگر به نحو مطلوبی کار می‌کنند. تیم‌ها زمانی اثربخش‌اند که با دقت انتخاب شده باشند. ساختن تیمی قوی، به‌صرف زمان نیاز دارد و باید با هوشمندی زیادی این کار را انجام دهید؛ زیرا افراد اصلی تیم که در استارت‌آپ به آن‌ها نیاز دارید، در آینده قلب کسب‌وکارتان را شکل می‌دهند. شما باید اعضای اصلی تیم استارت‌آپ را مشخص کرده و سپس به دنبال تکمیل اعضای دیگر تیمتان باشید. درک نیازهای کسب‌وکار موردنظرتان، شما را در انتخاب اثربخش اعضای تیم کمک می‌کند.

ممکن است این سؤال در ذهن شما پیش آید که برای راه‌اندازی کسب‌وکار در اینترنت به چه تخصص‌هایی نیاز دارید و این‌که تیم متخصص خود را چگونه بسازید؟ این نکته را در نظر بگیرید که با توجه به کسب‌و‌کاری که قرار است راه‌اندازی کنید، اعضای تیم‌ نیز متفاوت‌اند. مثلاً در حوزه فاوا، به تخصص‌هایی همچون برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده‌ی وب، بازاریاب‌های آشنا با ابزارهای دیجیتال و ... نیاز دارید.

 توصیه‌هایی برای ایجاد تیمی موفق:

۱. افرادی را انتخاب کنید که برای نشان دادن مهارت خود و کار کردن در تیم، انگیزه داشته باشند. هر عضوی از تیم باید به اهداف کلی استارت‌آپ علاقه‌مند باشد و در رابطه با عملکرد تیم، مسئولیت عملکرد خود را به عهده بگیرد. پس سعی کنید افراد بی‌انگیزه را در تیم خود وارد نکنید.

۲. تیمی با دانش و مهارت‌های گوناگون انتخاب کنید تا بتوانید در برخورد با مشکلات احتمالی، آمادگی لازم را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر در آینده مشکل مالی به وجود آمد، اگر متخصص امور مالی در تیم داشته باشید با کمک او می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

۳. هدف شما باید به‌گونه‌ای باشد که اعضای تیم‌ را با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه کند. هنگامی‌که موفق به ساخت تیم شدید، همه‌ی اعضا را در جریان هدف اصلی تیم قرار دهید. آن‌ها باید بدانند چه انتظاراتی از آن‌ها دارید و چگونه هدف کلی تیم منجر به دست‌یابی به مأموریت شرکت می‌شود. زمانی که اعضای تیم اهمیت عملکرد خود را درک ‌کنند و متوجه مسئولیت‌پذیری خودشان شوند، برای رسیدن به هدف نهایی تیم انگیزه‌ی لازم را پیداکرده و به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند.

۴. نقش و مسئولیت هر یک از اعضای تیم را مشخص کرده و بیان کنید که نقش هر عضو، چگونه با دیگر اعضا و کل تیم در ارتباط است.

۵. جلسه‌ای برگزار کنید که در آن، همه اعضای تیم علناً تعهد خود را به تیم اعلام کنند؛ یعنی در حضور جمع، تعهدات و مسئولیت‌هایشان را به تیم بیان کنند. چنین تعهدی یک گام ضروری برای عملکرد موفق تیم است.

۶. اگر خودتان نمی‌خواهید رهبری تیم را به عهده بگیرید، رهبر تیم را مشخص کنید. رهبری که انتخاب می‌کنید باید انگیزه‌ی بسیار بالایی برای رسیدن به هدف‌های تیم داشته باشد و مأموریت کسب‌وکار شما را در رهبری خود مدنظر قرار دهد. مطمئن شوید که رهبر انتخاب‌شده، دانش و مهارت بالاتری نسبت به سایر اعضای تیم داشته باشد.

۷. با هر یک از اعضای تیم که فکر می‌کنید نسبت به تعهدات مشکل دارند، به‌طور خصوصی صحبت کنید. از آن‌ها دلیل مخالفت و یا موانع محقق نشدن تعهدات‌شان نسبت به تیم را سؤال کنید. مسئولیت شما در برابر دیگر اعضای تیم این است که با کمک آن‌ها موانع تحقق اهداف تیم را برطرف کنید.