معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در برج فناوری امیرکبیر گفت: با حرکت دانشگاه‌ها به سمت شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی، رشد این زیست‌بوم و شکل‌گیری زمینه مساعد برای کسب‌وکار فناورانه شتاب نمایانی یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از مراکز نوآور، شرکت‌های فناور و واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: قراردادها و تفاهم نامه‌های گوناگونی برای حمایت از شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری با دانشگاه‌ها منعقد شده است که ماهیت و اساس آنها شکل دادن محیطی مساعد برای رشد کسب‌وکارهای فناورانه در دل دانشگاه‌ها است.

حرکت فناورانه دانشگاه ها به سمت رفع نیازهای صنعت در حال تحقق است

ستاری با بیان این که ارتباط میان صنعت و دانشگاه صرفاً با شکل‌گیری صنعتی واقعی و نیازمند توانمندی دانشگاهی محقق می‌شود اظهار کرد: ارتباط واقعی میان صنعت و دانشگاه در بستری شکل می‌گیرد که صنعت به دنبال ماشین‌سازی، بهینه‌سازی، بهره‌گیری از فناوری و نوآوری نیروی انسانی باشد و این ارتباط واقعی تنها در صورت وجودی بستر مساعد برای کار فناورانه محقق خواهد شد که خوشبختانه این اتفاق با حرکت دانشگاه‌ها به سمت رفع نیازهای صنعت با راهکارهای فناورانه و ایجاد زمینه‌ای مساعد در دانشگاه‌ها در حال تحقق است.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: رشد کسب‌وکارهای  فناورانه و تولیدات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که هریک زمینه‌ساز رفع یکی از نیازهای بدون روزمره شدن نمایان گر تحقق همین تحولات و تغیی رویکردها است.

رییس بنیاد ملی نخبگان تحقق کسب‌وکارهای فناورانه و تجاری‌سازی ایده‌های دانشگاهی را نیازمند موافقت‌ها و تعامل‌های چند جانبه میان دستگاه‌ها دانست.

شاخص نوآوری ایران شتاب بیشتری می گیرد

ستاری با اشاره به رشد چند پله‌ای کشورمان بر اساس شاخص‌های بین‌المللی نوآوری عنوان کرد: آنچه که به عنوان شاخص نوآوری از آن یاد می‌شود ارتقای 43 پله‌ای رتبه ایران را نشان می‌دهد که مطمئناً طی سال‌های آینده رشد پرشتاب‌تری خواهد داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به رشد مقالات علمی دانشمندان کشورمان در سطح بین‌المللی افزود: طی سال‌های اخیر رتبه علمی کشورمان رشدی قابل توجه را تجربه کرده است و مهم‌تر از همه فضای مساعد برای شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و اقتصاد دانش بنیان است که اکنون حضور آن در کشور بیش از گذشته احساس می‌شود.

محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوایی و هوانوردی معاونت علمی، سیداحمدرضا معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حسام‌الدین زند حسامی مدیر کل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی در بازدید از بخش‌های گوناگون برج فناوری دانشگاه شامل شتابدهنده ها، مرکز کارآفرینی، واحدهای فناوری مستقر، ستاری را همراهی کردند.

مرکز فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه با هدف تبدیل نوآوری‌ها و دستاوردهای علمی به فناوری‌ها و محصولات موردنیاز کشور و همچنین شکل دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است.