به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پلتفرم نرم افزاری به عنوان یک سیستم عامل، بستری امن و مدیریت شده را برای استفاده کودکان از فضای مجازی در اختیار خانواده ها قرار می دهد. به نحوی که محتوای کارشناسی شده دارای رده بندی سنی ایرانی – اسلامی و متناسب با فضای مجازی در اختیار کودکان و خانواده های آنها قرار می گیرد.
این بستر نرم افزاری امکان کنترل و نظارت والدین را روی گوشی و تبلت کودکان فراهم می کند و با نصب روی هر گوشی و تبلت کودک و یا گوشی والدین، تمامی محتوای قابل استفاده برای کودکان، قابل کنترل خواهد بود.
این پلتفرم نرم شامل اجزایی از جمله لانچر، اپ استور و اپلیکیشن و شبکه اجتماعی است که این امکان را برای کودکان و خانواده ها فراهم می کند که با نصب آن روی ابزار ارتباطی (دیوایس) دارای سیستم عامل IOS ، اندروید و ویندوز، در استفاده از فضای مجازی مدیریت زمان داشته باشند و خانواده ها بتوانند از نحوه استفاده فرزندانشان، گزارش گیری کنند.
یاددهی سبک زندگی، ایجاد پروفایل کاربری برای کودک و نیز امکان تولید محتوا و تعامل آن در شبکه اجتماعی از دیگر ویژگیهای اپلیکیشن نبات است که با حمایت مرکز ملی فضای مجازی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، توسط یک موسسه رسانه ای دیجیتالی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی شد.
نخستین اپ استور اختصاصی کودک که امکان دانلود و نصب بالغ بر ۵۰ اپلیکیشن را برای کودکان ممکن کرده است و نیز دارابودن شبکه اجتماعی ویژه کودکان از دیگر ویژگیهای این سیستم عامل است.
در مراسم رونمایی از این پلتفرم نرم افزاری، امیرخوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر حمایت از اقداماتی که در حوزه تولید محتوای فضای مجازی صورت می گیرد، گفت: در جهت تحقق نهضت تولید محتوای بومی نیازمند نگاه فرصت محور، شناخت درست فضای مجازی، فرآوری محتوا و انتشار هدفمند هستیم.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف باید نظام واره محتوایی در فضای مجازی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: آنچه تاکنون خلا آن در فضای مجازی احساس می شد موضوع طبقه بندی محتوا و تولید محتوا متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه است که می توان با ترسیم نقشه راه فعالیت محتوایی در این فضا، این خلا را از بین برد.
دراین مراسم همچنین حسین انتظامی، معاون وزیر ارشاد نیز بر لزوم فعالیتهای مکمل مطبوعات در فضای مجازی تاکید کرد و با بیان اینکه الگوی مصرف رسانه ای تغییر کرده است، افزود: رسانه ها دیگر نمی توانند به شکل قدیم کسب و کار موفقی داشته باشند و باید با درک درست از این تغییرات، شرایط خود را با هم افزایی با فناوری اطلاعات و فضای مجازی به روزرسانی کنند.