ستاری گفت: معاونت علمی از متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور با هدف استفاده از ظرفیت علمی و فناوری آنها و تعامل و همکاری دو جانبه با مراکز علمی و فناوری داخلی حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در چهارمین همایش دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور در خصوص حمایت از متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی غیرمقیم، گفت: معاونت علمی و فناوری، طرحی را با هدف انتقال دانش، تجربه و تکنیک‌های جدید با مراکز علمی و فناوری منتخب داخلی در قالب طرح همکاری با متخصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم اجرایی کرده است.

وی اظهار کرد: برای بهره‌گیری از دانش و تجارب متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور معاونت علمی در 24 ماه گذشته طرحی را با عنوان " همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم"  اجرایی کرده و متعهد شده است که تا ی کسال فارغ التحصیلان خارج از کشور را در مدل‌های مختلف همکاری مورد حمایت قرار دهد.

ستاری در ادامه بیان کرد: از آنجا که این افراد به دلیل سال‌ها دوری از کشور ممکن است ارتباطات خود را با مراکز علمی و فناوری داخل از دست داده و از آخرین وضعیت حوزه تخصصی خود در داخل مطلع نباشند، به کمک این طرح می توانند ارتباط خود را در حداقل زمان ممکن با مراکز برجسته کشور در حوزه‌های تخصصی مختلف برقرار کنند که این مکانیزم و پل ارتباطی منجر به تعریف پروژه‌های مشترک در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های یکدیگر شده است.

وی گفت: خوشبختانه خروجی‌های این طرح تاکنون فراتر از انتظار بوده و تا امروز حدود 520 نفر از فارغ التحصیلان ایرانی به کشور بازگشته و فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف شروع کرده‌اند و به طور حتم با رویکرد جدید در سال آینده با حمایت از حضور آنها در شرکت‌های دانش‌بنیان می توانیم با یک نگاه منسجم‌تر و با بهره‌گیری از تجارب به دست آمده در دو سال گذشته تاثیرگذارتر از قبل عمل کنیم.

وابستگی به منابع زیرزمینی مانع پیشرفت اقتصاد کشور 

ستاری با بیان اینکه در سه سال اخیر مقدمات زیست بوم جدیدی متکی بر نیروی انسانی فراهم شده است، گفت: با اجرای طرح حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به دنبال این هستیم که در همه زمینه ها از خام فروشی پرهیز و این مواد را به کالای نهایی با ارزش افزوده بالا تبدیل کرده و صادر کنیم.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، خام فروشی هیچ وقت درآمد زایی لازم را نخواهد داشت و کشوری که خام فروش است همیشه وابسته خواهد بود و از اقتدار لازم برخودار نیست.

وی اقتصاد نفتی را اقتصاد سرمایه داری دانست و گفت: تمام اقتصادهای بزرگ و موفق در دنیا هیچ کدام متکی بر منافع زیر زمینی نیستند و از طرفی دولت های قدرتمند آگاه هستند که رانت نفت به دنبال خود اقتصادی به همراه می آورد که نیروی انسانی نقشی در نوآوری و اقتصاد دانش بنیان ندارد.

ستاری با انتقاد به این باور که داشتن کارخانجات بزرگ مساوی است با صنعتی شدن، گفت: اشتغال به معنای ایجاد کارخانجات بزرگ در کشور نیست؛ بلکه ضربه به محیط زیست و از بین رفتن طبیعت در کشور است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد نفتی مردم در پیشرفت توسعه کشور نقشی ندارند، بیان کرد: سرمایه‌های نیروی انسانی در دولت‌های وابسته به منابع زیرزمینی مشارکتی در اقتصاد دانش بنیان آن کشورها ندارند و تنها در انتظار ایجاد شغل از طرف دولت بوده و همین امر سبب می شود تا افرادی ناکارآمد پرورش یابند و قطعا در چنین دولتی مغز، کارآفرینی ، ابتکار و نوآوری معنا ندارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: در اقتصاد نفتی به طور حتم احتیاجی به دانشگاه و فارغ التحصیلان کارآمد نیست؛ چرا که این اقتصاد بر پایه نفت خام بنا شده و نیروی انسانی در آن نقش اساسی ندارد.

توسعه تکنولوژی مساوی است با اقتصاد دانش بنیان 

وی در ادامه افزود: معضل اصلی ما در این خصوص نداشتن تکنولوژی است بنابراین باید به سمت توسعه تکنولوژی برویم و اقتصاد کشور را از شکل سنتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری جدایی از اقتصاد نفتی و پیوستن به اقتصادی برپایه و اساس نیروی انسانی را نیازمند توسعه اقتصاد دانش بنیان و پیرو آن حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست.

ستاری با تاکید بر نقش دانش آموختگان ایرانی دانشگاه‌های تراز اول خارج از کشور در پیشبرد اهداف علمی و فناوری کشور گفت: تلاش می کنیم تا با فعالیت در دو بخش قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فضای کسب و کار به نحوی روند اقتصاد متشکل از نیروی انسانی را توسعه دهیم.

به گفته وی در این بخش هم‌اکنون حدود سه هزار شرکت وجود دارد که درآمد آنها حدود سی هزار میلیارد تومان بوده و تخمین می زنیم تا پایان سال جاری این میزان افزایش یابد.

ستاری در ادامه گفت: در حال حاضر چیزی در حدود چهار هزار استارتاپ در داخل کشور در حال فعالیت هستند که میزان فروش آنها به بالای سه هزار میلیارد تومان رسیده است و از طرفی 100 هزار اپلیکشین فارسی به فروش می رسد که این اقدامات از مسایلی است که باید به آن مفتخر باشیم.

ایجاد کارافرینی با زیست بوم جدید در قالب اقتصاد دانش‌بنیان 

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: در زیست بوم جدید این افراد هستند که در قالب شرکت و اقتصاد دانش بنیان به توسعه اقتصاد کشور کمک می کنند و به جای آنکه منتظر تصمیمات دولتی بنشینند، کارآفرینی را در کشور توسعه می دهند.  

وی افزود: در این قالب، شرکت ها و اقتصاد کشور بر پایه نیروی انسانی شکل می گیرد و فرد با دانش، تخصص و اعتماد به نفسی که دارد می تواند موفق عمل کرده و اینجاست که رابطه صنعت با دانشگاه معنا می یابد.

چهارمین همایش دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور توسط دبیر خانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور فارغ التحصیلان 40 کشور مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.