معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: گام ارزشمندی که در مسیر حرکت به سوی توسعه فناوری سلول‌های بنیادی از دل دانشگاه‌ها آغاز شده است، می‌تواند زمینه‌ساز اقتدار و رشد در این حوزه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در امضای تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت ایجاد «شهر سلول» گفت»: گام ارزشمندی که در مسیر حرکت به سوی توسعه فناوری سلول‌های بنیادین از دل دانشگاه‌ها آغاز شده است، می‌تواند زمینه‌ساز اقتدار و رشد در این حوزه باشد؛ چراکه نه تنها آینده آموزش عالی، بلکه آینده جامعه در گروی حرکت به سوی پژوهش‌های کارآفرین، نوآور خواهد بود.

ستاری بیان کرد: اقدامات از این دست مهم‌تر از آن‌که اقداماتی علمی و یا اقتصادی باشند، گام‌های فرهنگ‌ساز و در راستای حذف فاصله‌های پنهان میان دانشگاه و جامعه است.

وی راه ایفای نقش دستاوردهای علمی و تحقیقاتی، نزدیکی میان دانشگاه و جامعه دانست و گفت: با برداشته شدن دیوارهای پنهان دانشگاه و جامعه پیرامونی ست که دستاوردهای دانشگاه به رکن اساسی زندگی مردم بدل شده و اقتصاد دانش‌بنیان زمینه‌ساز پیشرفت می‌شود.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با ظهور نقش دانشگاه و پژوهش در متن جامعه، صنعت نیز به درک این ضرورت می‌رسد که برای پویایی و حرکت چرخ‌های خود، نیازمند نیروی انسانی دانشی، توجه رشد فناوری و ساختار جدید تحقیق و پژوهش است که اکنون با حرکت دانشگاه‌ها به سوی پژوهش‌های کاربردی، بسیار کیفی‌تر و نتیجه‌محورتر از گذشته در عرصه صنعت ایفای نقش می‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، رسالت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را گامی برای فراهم‌ساختن محیط مساعد کسب و کار دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: تمامی حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌های دانشگاهی در راستای ایجاد محیط مساعد کسب و کار فناورانه و تبدیل ایده‌های دانشگاهی به یک شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد.

 

الزام وزارت علوم برای ارائه مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی

در ادامه این مراسم محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم وظیفه دارد مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی را به سرعت در چارچوب قانون صادر کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه خوارزمی نیروهای جوان و فضای فراوانی دارد که باید از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده شود.

وی افزود: به طور کلی دانشگاه‌ها باید با نگاه دانشگاه نسل سومی و جامع‌نگر به صورت آینده‌پژوهی کار کند تا تحولی در علوم صورت بگیرد و تکنولوژی‌ها به خدمت جامعه گرفته شود.

وزیر علوم اظهار کرد: وزارت علوم نیز وظیفه دارد به سرعت مجوزهای کتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر سلول‌های بنیادی را صادر کند تا این شرکت‌ها در آینده دچار مشکل حقوقی نشوند.
شهر سلول ، نخستین پارک علم و فناوری تخصصی حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهر سلول را محیطی تخصصی و متمرکز برای فعالیت پرسرعت مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان علمی و پژوهشی حوزه علوم و فناوری‌ سلول‌های بنیادی دانست و گفت: در این شهر علاوه بر فعالیت پارک‌ علم و فناوری و مراکز تخصصی، خدمات آموزشی و ترویجی و خدمات پیش بالینی سلولی ارائه می‌شود که علاوه بر این بخش‌ها، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی و بخش‌های دیگری نیز برای ارائه خدمات حمایتی و آموزشی به شرکت‌های دانش‌بنیان  فعالیت می‌کنند.

حمیدیه، با اشاره به شکل‌گیری بستری گسترده و جامع در قالب شهر سلول برای حرکت در مسیر توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و نقش برجسته این حوزه در پیشرفت کشورمان، گفت: این حوزه یکی از حوزه‌های فناوری راهبردی سرنوشت‌ساز برای کشورمان است و علاوه بر کمک اثرگذار به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، اهمیت این حوزه به حدی است که حرکت در مسیر توسعه آن می‌تواند ضمن اقتدارآفرینی برای کشورمان، ایران را به یکی از قدرت‌های برتر منطقه‌ای و جهانی در این حوزه بدل کند.

دانشگاه خوارزمی میزبان شهر سلول

بر اساس این تفاهم نامه همکاری که توسط معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون توسعه فناوری به امضاء رسید، جایگاه ویژه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی به عنوان یکی از فناوری‌های برتر دنیا زمینه حرکت کشورمان به صورت متمرکز و منسجم در این حوزه با ایجاد یک شهر جامع سلولی در دانشگاه خوارزمی محقق خواهد شد.

همچنین تفاهم‌نامه «راه‌اندازی نخستین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه علوم و سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت کشور» در شهر سلول میان دانشگاه خوارزمی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران به امضا رسید.